עדיין ללא החלטה בצפון: כ-45 אלף דונמים של חורש עלו בלהבות מאז תחילת חודש יוני בעקבות ירי הטילים משטח לבנון. האש שהשתוללה אתמול (חמישי) ביער בירייה הרגה פרות שרעו בשטח, והאזור הפך לבית קברות לעצמות ולפרות. השריפה פרצה בעקבות נפילות של רקטות שנורו מלבנון. לוחמי האש, עובדי קק"ל ורשות הטבע והגנים יחד עם מתנדבים, עבדו תחת ירי, בחום כבד תוך סיכון חיים והצילו חיי אדם.

זוהר, שהיא ובעלה תום גילת הם הבעלים הגאים של עדר הבקר של קיבוץ מלכיה בגליל העליון, סיפרה ל"מעריב" על המשמעויות של שריפת שטחי המרעה ועל מחירי המלחמה: "נכון להיום שני שליש מהחלקות שלנו בחזקת הצבא. יש הרס בהיקף אדיר של גדרות ותשתיות של קווי מים, מנעי בקר, ושערים בעקבות המלחמה. השליש שנשאר אצלנו, נשרף כליל בשבועיים האחרונים".

הצפון הפך למדינת מלחמה, ובמרכז החיים מתנהלים כרגיל
גלנט, אחריך? ראש ממשלת איטליה הגיבה לבואו של מקרון בצורה מפתיעה

עדר הפרות שנשרף ביער בירייה, שריפות בצפון (צילום :אבישי, הבית בקצה הנוף)

קיבוץ מלכיה, שבו עדר הפרות של השניים, נמצא כ-300 מטרים מקו הגבול: "בחצי השנה הראשונה למלחמה תום עלה כל יום למלכיה והצליח לאסוף את רוב הפרות ולהביא אותן הביתה, לשטחים שסביב לקיבוץ, תוך שהוא מוצא אותן משוטטות לכל עבר, כי חלק מהגדרות נהרסו", סיפרה. "אנחנו מאכילים את הפרות במזון קנוי ויקר, אז רוב הסיכויים שנצטרך למכור את רוב העדר ולהשאיר קבוצה קטנה עבור העתיד - אם יהיה. תום מלא בתקווה, אני מעט פסימית. גידלנו את הילדים שלנו בתוך הפרות, בשטח, על סוסים - ואני מקווה שלפחות זה יישאר להם בזיכרון".

חשוב לה להדגיש שהסיבה שהיא מתראיינת היא כי הנזק לטבע הוא אדיר - וחשוב לציין את זה. "אני כרגע עם שני הבנים בפורטוגל, תום נשאר בארץ להילחם על מה שאפשר", מספרת על המצב עכשיו.

לשאלה האם הם יחזרו, היא עונה: "תמיד נשאף, זה בדם של תום. השאלה היא איפה. הנזק עצום ובלתי נתפס, שמונה שנים בנינו חלום והוא מתפורר לחלוטין. זה משנה מציאות". על החיים תחת המלחמה, רפי ניבור, חבר של השניים, יצר סדרת רשת קצרה ליוטיוב - ובה הם מצולמים, לפני ואחרי המלחמה:

בתוך כך, דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה, אמר כי גם היום פרצה שריפה באזור מטולה, שדלקה במשך כחמש שעות: "שריפות ענק בחמש השעות האחרונות כתוצאה מירי. מדינת ישראל 2024 - בושה. חברי כיתת הכוננות הצליחו למנוע בקושי שריפה של בתים בהר צפיה. כמה חצרות בתים נשרפו - אך לא הבתים עצמם".

שריפה במטולה, שריפות בצפון (צילום :ללא)

רשות הטבע והגנים פרסמו אתמול מסמך ובו נכתב כי כ-45,000 דונמים נשרפו מאז החל מהשבועיים הראשונים של חודש יולי תחילת הקיץ והירי לצפון החמיר. בנוסף, מעל 60 אלף דונם נשרפו מתחילת השנה בסך הכל.

עוד לפי הנתונים, הגליל והגולן סבלו מהנזק הקשה ביותר. כ-30 אלף דונמים נשרפו בגליל העליון, וכ-22 אלף נשרפו בשטחי הגולן. נזכיר, כי גם בשעות אלו עובדים כבאות והצלה במקומות המרכזיים, וכיתות הכוננות במקומות היותר מבודדים, אל מול האש שנגרמת כתוצאה מהירי. לאורך השבועיים האלו באזורים המרוחקים, שחלקם מאות מטרים בודדים מהגבול, כיתות הכוננות ומתנדבים ביישובים השכנים מסייעים זה לזה לכבות את השריפות, לעיתים גם ללא סיוע של כבאות והצלה.

נזכיר, כי אתמול דווח בלבנון על חיסול בכיר נוסף בחיזבאללה. עם זאת, הממשלה טרם הודיעה מה הצעדים הבאים בצפון, והתושבים שנשארו באזור נותרו ללא מענה ממשלתי.