רבות דובר על השמש הישראלית על הנזקים שעלולים להיגרם מחשיפה לשמש, מכוויות שמש חמורות ועד התייבשות. כמה השמש חמה ומלטפת אך מצד שני יכולה גם לגרום נזקים אם לא יודעים איך להתמודד איתה כראוי,חלקנו מצטיידים בשמשיה או בקרם הגנה איכותי אבל אם לא מתנהלים נכון זה לא תמיד מסםיק אז מה לעשות אם השתזפתם יתר על המידה או פתאום התחילו להופיע כתמים על העור, פולה בליק דיין - מומחית לקוסמטיקה מתקדמת ורפואה טבעית הטבעית עם טיפים ועצות חשובות במיוחד לחופשת קיץ לוהטת במיוחד,

שיזוף יתר היא תגובה של העור לקרינת הU.V כווית שמש. מלנוציטים הם תאים המייצרים את הפגמנט מלנין. המלנין אחרי על צבע השיזוף ותפקידו להגן על העור מפני קרינת הUv של השמש. בזמן חשיפה לשמש יש הגברה בייצור תאי המלנין, תופעה זו גורמת לעור להשתזף. בעיקרון מנגנון השיזוף בא להגן עלינו מפני הקרינה החזקה של השמש.

שיזוף יתר עלול לגרום לכוויות, שלפוחיות, קמטים, פגמנטציה, פטריות ועוד. ראשית כל הדבר החשוב ביותר הוא למרוח קרם הגנה, נכון שכיום השוק מוצף בסוגים שונים וכל קרם הגנה מבטיח משהו  אחר, לכן חשוב להבין חוק בסיס לגביי קרם הגנה והבנת המשמעות של המונח SPF .

Sun protection factor  הוא מדד מעבדתי ליעילות של תכשיר הגנה מהשמש. ככל שה־SPF גבוה יותר, כך יש יותר הגנה מקרינת UVB - קרינת השמש הגורמת לכוויות. אך כיום יש להשתמש בתכשירים בעלי טווח הגנה רחב המגינים גם מקרני UVA.

ההדלים בspf זה אחוזי ההגנה מקרינת השמש הבדל בין SPF 15 _spf 50 ההגנה מפני אורך הגל 15=93 אחוז הגנה 30= אחוז 97 הגנה 50=98 אחוז  הגנה.

חשוב!!! יש למרוח את מקדם ההגנה בין 15-30 דקות לפני החשיפה לשמש לספיגה טובה ואפילו מומלץ למרוח 2 שכבות לכיסוי מקסימאלי, קרם ההגנה  מחזיק בממוצע לשעתיים אך משתנה בהתאם להרגלי היום יום והחשיפה של האדם לסביבה  (כמו שהות במים, רמת הזעה ועוד). 

8 טיפים שאתם צריכים לשמור טוב טוב על הנייד למקרה ששכחתם למרוח קרם הגנה ונשרפתם בשמש:

1.      נשרפתם וכואב לכם ,דעו שדרגת הכאב צריכה לרדת לאחר יום יומיים, במידה ולא גשו למוקד רפואי , כנראה שיש לכם כוויה שדורשת טיפול יותר צמוד.

2.      דרגת המקסימום של הכאב מופיע אחרי 12 שעות , לאחר 3-5 שעות מתחילה להופיע הדמומיות. במקרה שיזוף קיצוני יותר גם יופיעו שלפחיות.

3.      הימנעי משימוש בסבון מבושם או בתכשירים המכילים אלכוהול ובשמים במי האמבט, מכיוון שהם עלולים לייבש עוד יותר את העור.

4.      החלטתם לטפל בבית, גשו לחצר של השכן וחפשו את הקקטוס הקרוב חתכו בהזירות עלה וסחטו אלוורה טרייה או אפשרות פשוטה יותר ללכת לבית המרקחת ולמרוח הלווארה (טיפ שמרו את ההלווארה בפריזר הקרירות תקל על הכאב).

5.      במהלך כל תקופה הריפוי אין לשטוף או לנגב חזק את העור עם סבון שעלול ליצור גירוי נוסף. לרבות שטח הפנים. תנו לעור לנוח על תפעילו עליו עוד מתח מיותר. והיות והעור רגיש פעולה של שפשוף תגרה אותו יותר.

6.      מרחו לבןקר על העור ותנו לא לנוח עד שהוא מתייבש , בשלב ההורדה אל תשפשו, הפעילו זרם מים בטמפרטורה פושרת עד קרירה.

7.      חלבון בריא לאכילו אך יש לו גם סגולות כאשר מורחים אותו על הגוף (אם נתעלם לרגע מהריח)יש לא אפקט קירור הסוד נמצא בקולגן המצוי בחלבון הביצה שהינו למעשה שיליה והוא מלא בוויטמינים.

8.      ויטמין E  גשו לבית המרקחת או התסכלו במקרר התרופות במידה ויש לכם כמוסות ויטמין Eפתחו ומרחו על הפנים הויטמין או אנטי דלקתי.

מסיכות מרגיעות:

1.       אם יש לכם אפשרות להשיג צמח אלוורה הוציאו ממנו כף בערך, במידה ולא קחו כף אלוורה הוספיו לזה חצי כוס של תמצית של תה קמומיל ערבבו ומרחו עם פד על העור השרוף בעדינות תנו לחומרים להספג.

2.       גרדו מלפפון אחד והוסיפו לו חלבון ביצה ומרחו על העור לאחר כ-15 דק שטפו היטב.

3.       חצי כוס מיץ גזר טבעי לזה הוסיפו כף שמן זית ועם פדים הרטיבו את האזורים השרופים והאדומים בעור.

4.       חצי גביע יוגורט עם כפית דבש, ערבבו היטב ומרח על העור כ-15 דקות ושטפו עם מים פושרים.

5.       לוקחים  מלפפון, כף שמן קוקוס, וחופן עלי כוסברה שנטחנו היטב בבלנדר, ולמרוח את העיסה על העור השורף.

6.       חצי גביע יוגורט קר עם כף אלוורה. ערבבו ומרחו בעדינות על העור. ולאחר כ15-20 דקות ניתן להוריד בטפיחות עדינות ולא בשפשופים.

פולה בליק דיין (צילום: אור גפן)
פולה בליק דיין (צילום: אור גפן)