76 לאחר הטבעת האונייה אלטלנה מול חוף פרישמן בתל אביב, עשרות השתתפו בשיט מנמל יפו למקום בו הוטבעה מאש צה"ל האוניה שהיתה בפיקוד האצ"ל, תחת המסר על רקע מלחמת חרבות ברזל והשסע במערכת הפוליטית – חייבים אחדות.

ההפלגה המיוחדת התקיימה ביוזמת ארגון "חזון לאומי – המרכז למנהיגות ציונית" וברית יוצאי האצ"ל והוא התמקד בהעברת המסר של הצורך באחדות בישראל. 

בין המשתתפים, היו"ר יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואל, ח"כ אריאל קלנר, יו"ר חזון לאומי דוד חרלפ, מנכ"לית חזון לאומי רעות רוזנפלד, יו"ר ברית חיילי האצ"ל שלמה גולדהור והסטוריון האצ"ל יוסף קיסטר

16 לוחמי אצ"ל ושלושה חיילי צה"ל נהרגו ועשרות נוספים נפצעו. על סיפונה של אלטלנה היו כ-930 עולים, ציוד צבאי רב וציוד רפואי.

"הצוואה של מנחם בגין היתה 'מלחמת אחים – לעולם לא' והוא הורה שלא להחזיר אש לעבר החיילים שירו מהחוף. זה המסר שחייב ללוות אותנו קל וחומר גם כיום, על רקע המלחמה המתמשכת והשסע הפנימי", ציין יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל, שהיה בין המשתתפים בשיט, במהלכו הושלכו לגלי הים הסוערים זרי פרחים לזכרם של ההרוגים.

"אחרי שפרצה מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר היתה אחדות, אבל לאחר כחודשיים היא החלה להתפוגג. אלטלנה חייבת להיות לקח הסטורי שיש לנו מה ללמוד ממנו", הוא ציין עוד – "המסר של האחדות מאוד חשוב".

חגואל התריע, כי המלחמה שנכתבה היא לא רק נגד ישראל אלא גם נגד העם היהודי. "מאז פרוץ המלחמה יש זינוק של 600% באירועים האנטישמיים", הוא הסביר – "לא חייבים להסכים וטוב שיש ויכוחים, אבל חשוב שיהיה שיח מכבד".

ח"כ אריאל קלנר שגם הוא השתתף בשיט, ציין כי מלחמת הקוממיות שהחלה אז, נמשכת גם כיום. 

"יש פה דור ענק שממשיך את דור תש"ח. הגענו למקום אלטלנה – מקום בו היתה מלחמת אחים במעמד צד אחד, שירה על האלטלנה וצד שני ובו בגין שאמר לא תהיה מלחמת אחים", הוא ציין – "אנחנו ממשיכים לשאת את הדגל הזה, מלחמת אחים לעולם לא עוד. וגם אם יש כאלה שמחפשים בשעת מלחמה לפרק ולפרד בינינו, אנחנו לא ניתן לרוחות פילוג, שיסוי ותבוסתנות להיכנס בינינו. אנחנו נמשיך ונוביל את עם ישראל לניצחון יחד כעם אחד".

בין המשתתפים במשט היו ותיקי האצ"ל ודורות המשך. אחת מהן היתה מיכל אהרוני-רגב, בתם של יעקב סיקה אהרוני ז"ל ורחל אהרוני ז"ל. "כשירו מהחוף על אלטלנה, אנשים קפצו מהספינה למים ואמא שלי עם אנשים נוספים שחתה ללב ים, כדי לחלץ אותם, היא סיפרה לי שהכדורים עברו מעליה. היא ואלו שהיו איתה הצילו ניצולים רבים", היא סיפרה בהתרגשות – "עצוב מה שקרה ואני מאוד מקווה שזה לא יקרה שוב".

ההסטוריון יוסף קיסטר סיפר את סיפורה של אלטלנה לפרטי פרטים והפך את השיט למסע במנהרת הזמן, עם מסר חשוב של הצורך באחדות.