ישראל נמצאת במשבר בריאות נפש עמוק בצל המלחמה. מול משבר זה, שעתיד ללוות אותנו בשנים הקרובות, עולה השאלה מהם הכלים הזמינים לשפר את הרווחה הנפשית של ציבור הרחב, במקביל להפחתת נטל מהמערכת הרפואית.

מחקר חדש מצא כי קורס מיינדפולנס, הכולל שמונה מפגשים מקוונים, הוא בהחלט פתרון אפשרי. מיינדפולנס היא טכניקת תרגול מדיטטיבית, המלמדת להיות נוכחים ברגע בלי להיות מוצפים ומבלי שנגיב בצורה ריאקטיבית למה שקורה סביבנו או בתוכנו. נועה ארגמני, ששוחררה לאחרונה במבצע צבאי משבי חמאס, העידה כי תרגול הטכניקה בשבי סייע לה.

מתוצאות המחקר, שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת תל אביב וחוקרי מכון KI לבריאות חישובית, עולה כי 64% מהמשתתפים מסרו שקורס המיינדפולנס עזר להם להרגיש רגועים יותר. 55% דיווחו שהקורס סייע להם לווסת רגשות. 32% דיווחו שזה עזר להם להפחית חרדה, 15% דיווחו על הפחתה בדיכאון, וכן על שיפור של עשרות אחוזים בפרמטרים שונים כגון ריכוז, התמודדות עם מחשבות קשות ועוד.

מיינדפולנס. תרגילים פרקטיים להרגעה (צילום: אינג אימג')
מיינדפולנס. תרגילים פרקטיים להרגעה (צילום: אינג אימג')

רוב המשתתפים (58%) בקורס היו נשים, 72% בגילי 40 ומעלה. כרבע מהמשתתפים דיווחו שיש להם קרוב משפחה בסכנה עקב המצב הביטחוני, ו־21% דיווחו שהם אינם מרגישים בטוחים במקום מגוריהם.

המחקר נערך על אוכלוסייה שהשתתפה בקורס מקוון שהוצע לציבור ללא עלות במהלך החודשים ינואר ופברואר על ידי המיזם "תודעה בריאה", שהחל להציע קורסי מיינדפולנס לקהל הרחב מפרוץ המלחמה.

מיכל גורל, מייסדת "תודעה בריאה" ומנחה בקורס, מספרת: "בתוך התקופה הכל כך קשה היה לנו חשוב לעזור לכמה שיותר אנשים, והשקענו חשיבה רבה כיצד להתאים את הקורס לתקופה של מתח, חרדה וטראומה קולקטיבית".

למי שיש זמן, מדיטציה בבוקר תעשה פלאים (צילום: אינג'אימג')
למי שיש זמן, מדיטציה בבוקר תעשה פלאים (צילום: אינג'אימג')

עוד הוסיפה גורל: "משמח מאוד לגלות שתוצאות המחקר מעידות על השפעתו המשמעותית של הקורס. אנחנו ממשיכים להציע קורסי מיינדפולנס ללא עלות, בתקווה שנוכל להגיע לכל מי שזקוק לכך ולתמוך בתקופה הקשה הזאת".

החוקרים ניר קלקשטיין, ד"ר יונתן בילו, פרופ' ריקרדו טרש, ד"ר נטלי פלאקס־מנוב, ד"ר טל אל־חי וד"ר פיני עקיבא מסרו: " לאור ממצאי המחקר אנחנו ממליצים לציבור הרחב ולגופי ציבור - עיריות, מרכזי חוסן וגופי בריאות לאומיים - לאמץ את ההזדמנות הטיפולית הנגישה הזאת".
בסך הכל השתתפו בקורסים כ־10,000 איש מאז תחילת המלחמה.