מחר (שני) בערב יעמוד האלוף יהודה פוקס על רחבת המסדרים במפקדת פיקוד המרכז בירושלים. בפעם האחרונה הוא יסקור את משמר הכבוד ויעביר את הפיקוד לאלוף אבי בלוט שיכנס לאחד התפקידים הרגישים במטה הכללי של צה״ל. 

האיחוד בין בנט וליברמן מתרחק? זה מה שהביא לפיצוץ ביניהם
שר החינוך הבא של ישראל? אליהו יוסיאן בהצהרה מפתיעה

אם ישאלו את צמרת צה״ל מה ההישג הגדול ביותר של האלוף הוצא יהודה פוקס סביר להניח שהתשובה תהיה: ״האלוף שהצליח למנוע את אינתיפאדה השלישית, תוך סיכול מאמצי איראן להסלים את יהודה ושומרון וליצור את חזית הלחימה המרכזית״ . לדעת כל צמרת צה״ל האלוף פוקס היה האלוף הלוחמני ביותר בשטחי איו״ש מאז מבצע ״חומת מגן״. רק מתחילת המלחמה בתשעת החודשים האחרונים חיסל צה״ל 550 מחבלים ביהודה ושומרון. 310 מהם בצפון השומרון. 4200 מחבלים נעצרו צה״ל תקף מהאוויר מעל 80 תקיפות. פיקוד מרכז ביצע 65 מבצעים חטיבתיים, 250 מבצעים במחנות הפליטים. נתפסו אלף מטעני השלכה, ו-850 כלי נשק שהוחזקו על ידי מחבלים. 

תיעוד מתוך מבצע 'חומת מגן' (צילום: לע''מ)
תיעוד מתוך מבצע 'חומת מגן' (צילום: לע''מ)


למרות כל זאת, כנראה שאנשי התיישבות ונציגי מפלגות הימין בממשלה לא יפקדו את טקס הפרידה, לאחר שבמשך חודשים הם עשו לאלוף פוקס שיימינג ודה לגיטימציה, שכללה הפגנות ליד ביתו והשתלחויות בכלי התקשורת. 

יהודה פוקס, בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: חיים צח, לע''מ)
יהודה פוקס, בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: חיים צח, לע''מ)


טרם המלחמה קידם האלוף פוקס ורתם את המטכ״ל ואת הדרג המדיני למבצע ״בית וגן״ במחנה הפליטים בג׳נין. מדובר במבצע שהיה הגדול ביותר מאז ״חומת מגן״. קודם למבצע היה חשש בדרג המדיני כי המבצע יוביל להסלמה באיו"ש, אולם האלוף פוקס התעקש להוציא אותו לפועל ובעצם פגע קשות בתשתית הג׳אהד האיסלאמי בעיר.

פוקס אף קידם את שיתוף הפעולה עם השב״כ וכוחות הביטחון ויצר מערכת סיכול מתקדמת ואיכותית שאפשרה רצף וקצב סיכולים. כאשר הוא קידם את המאמץ ההתקפי הרחב ביותר מאז כאמור מבצע ״חומת מגן״, שבמיקוד שלו המבצעים הרחבים במחנות הפליטים 65 מבצעים חטיבתיים במחנות הפליטים מתחילת המלחמה. 

האלוף פוקס הוביל את שינוי ההתקפה במרחב איו״ש והוא החזיר את התקיפות מהאוויר, מאז בוצעו כ-80 תקיפות מהאוויר בכלי טיס שונים, ומהם חוסלו למעלה מ-90 מחבלים. בצה״ל אומרים כי האלוף פוקס נחשב לאלוף ״התקפי״, אולם הוא פעל גם לשיפר באופן משמעותי של תשתיות ההגנה ומרכיבי הביטחון בישובים ובהתיישבות הצעירה, וצה״ל השקיע מיליוני שקלים בהתקנת מצלמות, מכמים, מכשולים וכו'. 

מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס ומפקד חטיבת יהודה, אלוף-משנה ישי רוזיליו בהערכת מצב (צילום: דובר צה''ל)
מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס ומפקד חטיבת יהודה, אלוף-משנה ישי רוזיליו בהערכת מצב (צילום: דובר צה''ל)


לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר הוביל פיקוד מרכז היערכות רחבה לתרחישים מורכבים. במסגרת ההיערכות הגדיל הפיקוד את מערך הגמר לשמונת אלפים חיילים. האלוף פוקס הנחה לחלק אלפי נשקים לתושבים ולחיילים ששוחררו ממילואים וגרים בהתיישבות. בנוסף הוצבו עשרות מקלעים בישובים.

חלקים בימין בחרו לתקוף פעם אחר פעם את האלוף פוקס וטענו כי הוא פועל באג׳נדה שמאלנית ואף ההחלטות שלו פוגעות ברמת הביטחון של המתיישבים. ״האלוף פוקס לא היה מוכן לעגל פינות. הוא לא הסכים לפעולות תג מחיר ופעולות טרור יהודי ולכן החליט להשקיע משאבים כדי להילחם בזה״, אמר גורם במערכת הביטחון.