במכבי שירותי בריאות יזמו וביצעו סקר בקרב מפוני הדרום והצפון. ממצאיו מצביעים על כך שאצל שליש מהמפונים חל שינוי לרעה במצבם הנפשי. בנוסף, כמחצית ממפוני יישובי הדרום העידו כי לפחות אחד מילדיהם זקוק לסיוע נפשי בעקבות המלחמה. על רקע הממצאים האלה והגידול של 37% בפניות למרפאות הנפש של מכבי, החליטה הקופה כי ייפתחו ארבעה מרכזי חוסן חדשים בשדרות ואשקלון.

בעקבות המצוקה הגוברת והצורך המיידי בתמיכה בחוסן הנפשי לתושבי העוטף והדרום, מכבי שירותי בריאות פתחה השבוע באזור הדרום מרכז לבריאות הנפש למבוגרים בשדרות, ובקרוב יפתח גם מרכז לבריאות הנפש לילדים ונוער בשדרות ושני מרכזיים נוספים באשקלון. 

זאת, על רקע עלייה של 37% בפניות למרפאות בריאות הנפש של מכבי במחוז דרום מאז פרוץ המלחמה. בנוסף, על פי סקר שערכה מכבי שירותי בריאות בקרב מפונים מהדרום ועוטף עזה ויישובי הצפון במרץ האחרון נמצא כי שליש מהמפונים העידו על שינוי לרעה במצבם הנפשי.

חדר טיפול במרפאת בריאות הנפש בבנין המרפאות על שם גלסמן במרכז הרפואי הרצוג (צילום: יח''צ הרצוג)
חדר טיפול במרפאת בריאות הנפש בבנין המרפאות על שם גלסמן במרכז הרפואי הרצוג (צילום: יח''צ הרצוג)

עם פרוץ מלחמת ׳חרבות ברזל׳ מכבי החלה לקבל פניות רבות למרפאות הנפש הפרוסות ברחבי הדרום, למרכז שירות למפונים שנפתח בים המלח ובקו הסיוע הטלפוני. ״מצאנו שמרבית הפניות של האוכלוסייה המבוגרת בעוטף עזה ושדרות הם לא אוכלוסייה שמוכרת ומטופלת בעבר במכבי אלא אוכלוסייה חדשה ורחבה שחווה קשיים נפשים עקב המצב״, מסבירה ד״ר נורית אל-בר פסיכיאטרית ילדים ונוער ומרכזת תחום בריאות הנפש במכבי מחוז הדרום.

בנוסף לגידול הפניות באוכלוסייה המבוגרת, במכבי מדווחים כי ישנה עלייה בפניות של הורים לעזרה נפשית עבור ילדיהם. מרבית הילדים שמגיעים לטיפול מגיעים בשל חרדה ובעיות התנהגות ככלי לביטוי המצוקה הנפשית והטראומה. 

במרכזי הבריאות החדשים יוענק שירות שיכלול: טיפולים פסיכולוגים, סוציאליים ופסיכיאטרים לילדים, נוער ומבוגרים, לצד אלה, במכבי מכוונים לגיוס עובדים חדשים נוספים בתחומים נוספים לשיקום ותמיכה בבריאות הנפש: עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מטפלים באומנות, פסיכיאטרים ודיאטנים לילדים ומבוגרים.

מפונים בעין יעל (צילום: דנה בר סימן טוב)
מפונים בעין יעל (צילום: דנה בר סימן טוב)

ראש מחוז הדרום במכבי שירותי בריאות, תא״ל במיל׳ מיכל תשובה מסרה למעריב: ״תושבי עוטף עזה והדרום נאלצים להתמודד עם מציאות קשה ומורכבת המצריכה כוחות נפשיים כבירים. אנו במכבי יצאנו לדרך ופעלנו כדי לתת סיוע ולהעניק לכל מטופל את הכלים והתמיכה שצריך. מרכזי בריאות הנפש נפתחים לצד נתונים מדאיגים שמציגים לנו הידרדרות נפשית באוכלוסיות שלא הכרנו בעבר. אנו במכבי רואים בפתיחת המרפאות כהתחלה של שיקום והשבת החוסן הנפשי לתושבי הדרום״.