אלוף (מיל') נרי ירקוני, לשעבר ראש מנהל התעופה האזרחית, שוחח היום (שישי) עם רון קופמן ואריה אלדד ברדיו 103fm והתייחס לאירוע פיצוץ הכטב"ם בתל אביב ולהתנהלות הצפויה של חברות התעופה הבינלאומיות בעקבותיו.

"יש לנו היסטוריה בעניין הזה מאז צוק איתן וה-7 באוקטובר", אמר. "רשות התעופה האזרחית התנהלה שונה בשני האירועים האלה. גם בצוק איתן ירו ישירות על נתב"ג, ואז הצלחנו לשכנע את חברות התעופה שלא להפסיק לטוס וההגנה האווירית על ישראלית הייתה ברמה יותר נמוכה.

השיקולים של החברות הזרות נגועים גם בשיקולים פוליטיים עם כל מיני פוזיציות וההחלטות הן לא תמיד לגופו של עניין. האם האירוע של היום משנה משהו את הסטטוס הקיים מבחינת בטיחות הטיסה? התשובה היא לא".

האירוע שיצית מלחמה אזורית? הרוג מפגיעת כטב"ם בתל אביב, החות'ים נטלו אחריות
טעות אנוש שעלתה בחיי אדם: זו הסיבה לכך שלא הופעלה התרעה בתל אביב

עוד הוסיף: "לפעמים חברות תעופה זרות נוקטות בצעדים שאין להם הצדקה, ולפעמים אנחנו משכנעים אותם. מה מדינת ישראל עושה כדי לשכנע את החברות הזרות שלא להפסיק לטוס? ההתנהלות הפעם אחרת, למה? אני לא יודע. אני לא מכיר שום פנייה ספציפית לחברות להמשיך לטוס. אחת הסיבות לשוני הוא האיוש. אז גיורא רום לקח את זה על כתפיו. הוא פנה אישית והסביר להם בצורה ברורה למה אין סיכון לנחות בנתב"ג. היום מצבנו שונה ממה שהיה אז".

על הסיכון הייחודי של הכטב"ם אמר: "להבדיל מטיל שבא מלמעלה, כטב"ם וטילי שיוט טסים נמוך. לכן גם תיאורטית הסיכוי לפגוש מטוס נוסעים שואף לאפס. גם כשהמטוס מנמיך הוא לא מנמיך לגובה שבו כטב"ם טס. כטב"ם יכול לפגוע במטוס כמו שציפור יכולה לפגוע במטוס. ברגע שיש התרעה על כטב"ם, מזיזים את המטוסים הצידה. גם טילים שמגיעים לנתב"ג  - זה סיפור דקה עד שתיים, ואפשר להגיד למטוס תתרחק ותחזור בעוד כמה דקות. בלילה של ה-14 באפריל חיכו כמה שעות עד שכולם הופלו וחזרו לטוס כרגיל".

עוד המשיך ואמר: "כטב"ם פרימיטיבי,  אבל הוא מאוד לא מסיבה אחרת: בכל מה שקשור לגילוי המכ"מי. לדבר על כטב"ם זה כמו לדבר על מכונית. יש מרצדס ויש סוסיתא – שתיהם מכוניות. יש המון סוגים, ומדינת ישראל מתמודדת עם מאפיינים שונים של גילוי, הנעה, גודל, וגם הניווט שלו. יש גם כטב"מים שפותחים מצלמה ומתבייתים על המטרה.

"דווקא העובדה שמדובר בטעות אנוש עדיפה בעיניי על פני האופציה שלא ראינו אותו. לא מדובר בבעיה עם ההגנה האווירית שלנו".