כמה דקות לפני אור ראשון של בוקר, נתן מח״ט בנימין אל״מ לירון ביטון את האישור ברשת הקשר החטיבתית. בחפ״ק הקדמי של החטיבה שהתמקם במחנה הפליטים קלנדיה.

החיסול והמסר שאחרי זה: מה עומד מאחורי ההודעה החריגה של צה״ל ושב"כ?
תרגיל אקרובטי: כך מצליח חיזבאללה לשגר כטב"מים מתחת לאף של צה"ל

היה ניתן לשמוע רק את קולות הנשימה של הנוכחים. המבטים הופנו לעבר מסכים שעליהם צילומי הרחפנים שרחפו מעל מבנה במרכז מחנה הפליטים. הספירה לאחור נשמע ברשת הקשר, ובסיומה נראו הבזקי רעמי עשרות ק״ג של חומרי הנפץ שהמתינו ללוחמי יחידת יהלו״ם של חיל ההנדסה הקרבית בשתי הקומות העליונות של מבנה בין ארבע קומות.

הבית שיועד להריסה בקלנדיה (צילום: אבי אשכנזי)
הבית שיועד להריסה בקלנדיה (צילום: אבי אשכנזי)


מיד לאחר ההבזקים נשמעו הפיצוצים ופטריית עשן מלאה את המסכים. רק אז נשמעו מחיאות הכפיים של הלוחמים והקצינים. אחד מהם תפח על כתפיו של אל״מ לירון ביטון ואמר: ״נקווה שלא נדרש יותר בעתיד לפוצץ בתי מחבלים, אלא נסכל אותם לפני״.

לפנות בוקר סגרו לוחמי חטיבת בנימין באוגדת איו״ש חשבון עם המחבל מוחמד מנצ׳ארה ממחנה הפליטים קלנדיה ליד ירושלים, שביצע את הפיגוע הרצחני בתחנת הדלק בעלי שבו נרצחו הנער אוריה הרטום בן 16 וכן יצחק צייגר בן 57.

בצה״ל החליטו להרוס את ביתו של המחבל אשר התגורר ביחידת דיור דו מפלסית מעל בית הוריו. בצה״ל נדרשו לפוצץ רק את שתי הקומות העליונות מבלי לגרום לנזק משני ליתר המבנה או למבנים סמוכים. הפיצוץ של הבית היה מעבר לצעד ענישה והרתעה וכמובן סגירת חשבון סמלית אלא גם את מבחן משילות במחנה הפליטים העוין היושב על הציר שבין רמאללה לצפון ירושלים. 

הבית שיועד להריסה בקלנדיה (צילום: אבי אשכנזי)
הבית שיועד להריסה בקלנדיה (צילום: אבי אשכנזי)


״בכל יום אנחנו נכנסים למחנה הפליטים, מבצעים פעילות. אין סמטה שאנחנו לא נכנסים, אין בית שלא היינו בו. אם לא נפעל כל יום כל היום כאן, מהר מאוד נמצא את עצמנו במצב שבו הטרור ישלוט ונגיע למצב כמו בג׳נין ובטול כרם״, אומר גורם בכיר באוגדת איו״ש. 

לפני המבצע ובמהלכו הלילה ביצעו מאות חיילים פעולות מנע שכללו מעצרים וכן תפיסת מרחב במחנה סביב הבית, כדי למנוע שיבוש של התוכניות לפוצץ את בית המחבל. בין היתר עצרו הכוחות שהורכבו משלושה גדודים: גדוד מילואים, גדוד שחר וגדוד של לוחמי מג״ב מעצר של חוליית מחבלים, שתכננה לתקוף את כוחות ההנדסה של חטיבת בנימין.

פעילות צה''ל בקלנדיה (צילום: אבי אשכנזי)
פעילות צה''ל בקלנדיה (צילום: אבי אשכנזי)

במהלך הכניסה של המח״ט אל״מ ביטון למחנה רגעים לפני פיצוץ המבנה השליכו תושבים חפצים ואבנים על הג'יפ הממוגן. לוחמי מג״ב ירו עשרות רימוני גז.

״יש משמעות שאנחנו מפוצצים באור יום את המבנה. הוא ממוקם במרכז מחנה הפליטים הצפוף. מבחינת התושבים זה אירוע סופר דרמטי. פיצוץ בתי מחבלים משפיע עליהם. אנחנו יודעים כי זאת פעולה מרתיעה והיא שיקול מבחינתם שלא לעשות פיגועים״, אומר קצין בכיר באוגדת איו״ש. 

גם בחטיבת בנימין מזהים נסיונות של חמאס בעזה וחמאס חו״ל לדרבן את תושבי מחנות הפליטים במרחב רמאללה להוציא פיגועים. ״היה ניסיון מאוד משמעותי ׳להרעיד את העסק׳. הניסיון קיים גם היום. אנחנו רואים נסיונות לגייס מחבלים באוניברסיטאות. רק לפני ימים סיכלנו חוליה כזאת".

"לכן אנחנו נדרשים להיות כאן במבצעים על בסיס יום יומי בתוך מחנות הפליטים, למנוע מהם להתבסס. המבצע הלילה הוא דוגמא שבה אנחנו נלחמים בדרכים שונות כדי למנוע את התבססות של החמאס כאן ולמנוע את הפיגוע הבא״, אומר גורם בצה״ל.