לפני כשבועיים נערכה שיחה טעונה בין מפקד פיקוד העורף, אלוף רפי מילוא, לתושבי קיבוץ נחל עוז, כך דווח לראשונה בחדשות 12. על פי הדיווח, במהלך השיחה שהתקיימה בקיבוץ, הסביר אלוף מילוא על תפיסת הביטחון החדשה שמתגבשת במרחב, כחלק מהניסיון לשקם את אמון התושבים במערכת הביטחון וצבא.

"אני מבקש מכם סליחה", אמר מילוא לתושבים. "אנשי צבא אולי לא מדברים ככה, אבל ככה אנחנו מרגישים ואנחנו רוצים לקחת אחריות". אחד מחברי הקיבוץ הטיח באלוף בתגובה: "אתם לא אחראים, אתם אשמים". מפקד פיקוד העורף השיב: "באתי לכאן כי אני יודע שרמת האמון נמוכה מאוד ואני רוצה להתחיל לשקם אותו. זה ייקח המון זמן לשקם את האמון, אבל אני רוצה להתחיל".

בצה"ל מתכננים להשלים שלושה תחקירים נוספים בעקבות השבעה באוקטובר
"החינוך בעזה היה תמיד לשנאה ורצח": מייסד קיבוץ נחל עוז כואב את הטבח

נחל עוז  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נחל עוז (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

תושב הקיבוץ שנכח בשיחה אמר "למעריב" כי הגעתם של פיקוד מהצבא לשיחות איתנו התושבים זה דבר שקורה פעם ב, במקרה הזה בהחלט נאמרו הדברים משני הצדדים בתחילת השיחה אך לאחר מכן נמשכה השיחה בצורה עניינית על תנאי הקיבוץ כרגע ללא הפרעות. תושב מהקיבוץ אשר לא נכח בפגישה הספציפית אמר כי "פעם בכמה זמן יש שיחות עם מפקדים או בכירים מהצבא או מהממשלה איתנו התושבים. צריך להבין שאנחנו חיים במצב שונה ויש לנו הרבה שאלות ותשובות לקבל. לכן כשאנחנו באים לשיחות אנחנו לא באים לנאומים, אלא גם בשביל לשאול את השאלות הקשות״.

השיחה הטעונה בין המפקד הבכיר לתושבי נחל עוז נערכה על רקע פרסום התחקיר הראשון של צה"ל על אירועי שבעה באוקטובר, שהתמקד בקרב בבארי וחשף מחדלים קשים בנוגע להיערכות של צה"ל לתרחיש של חדירה המונית מעזה ולתפקוד הכוחות מרגע שזו החלה. פרסום התחקיר עורר סערה בקרב הלוחמים שסיכנו את חייהם בקרבות ביישובי העוטף.