לאחר החיסולים הדרמטיים השבוע של רמטכ"ל חיזבאללה פואד שוכר בביירות, ושעות ספורות לאחר מכן של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה בטהרן, ישראל שוב בדריכות שיא לקראת תגובה רחבת היקף. 

משחזור מתקפת הטילים בחודש אפריל, ועד שיתוק של מערכות התקשורת ורשת החשמל, ישראל נערכת לכל תרחישי האימה. בתוך כך, למרות שטרם עודכנו הנחיות חדשות מטעם פיקוד העורף, במרכז הארץ פתחו היום (שישי) את המקלטים. מפיקוד העורף נמסר כי לא שונו ההנחיות לציבור הישראלי: "במקרה בו יוחלט על שינוי כלשהו, נעדכן את הציבור באופן מיידי".

השמיים הוארו בכתום: דיווחים על תקיפה בשדה תעופה גבול סוריה-לבנון
"ליל הכטב"מים" ייראה כמו משחק ילדים: המתקפה הפעם תהיה גדולה הרבה יותר

צה"ל במסר לאיראן

במקביל ללחימת זרוע הים במספר זירות לחימה, ספינת הטילים אח״י עצמאות, מדגם סער 6 ביצעה יירוט מוצלח במסגרת ניסוי באמצעות מיירט ארוך טווח ‘LRAD’. נוסף, זרוע הים של צה״ל, מפא״ת שבמשרד הבטחון והתעשייה האווירית השלימו השבוע בהצלחה ניסוי יירוט באמצעות מיירט ארוך טווח - ‘LRAD’. 

במהלך הניסוי שוגרה רקטה מדויקת לעבר מטרה אשר דימתה נכס אסטרטגי בים, מערכת ׳ברק מגן׳ גילתה, עקבה וסיווגה את המטרה כאיום והשלימה תהליך יירוט מוצלח עד השמדת המטרה. ניסוי זה מהווה למעשה הוכחת מבצעיות וכשירות של המערכת במקביל ללחימה.

(צילום: דובר צה''ל)
(צילום: דובר צה''ל)

היערכות במערכת הבריאות 

על פי הנחיות משרד הבריאות, נערכו בתי החולים בחניונים התת קרקעיים להעברת מאושפזים מכלל המחלקות. בבית החולים ברזילי, הסמוך לרצועת עזה, הועברו מרבית המחלקות לקומות תת קרקעיות מוגנות כבר אחרי השבת השחורה, ועתה שאר בתי החולים נערכו לאישפוז תת קרקעי בתוך שעות ספורות, חלקם באזורי חניה תת קרקעית.

כל בתי החולים מצוידים בגנרטורים האמורים להספיק לפעילות סדירה של שבוע לפחות, במקרה של "אי בודד". המרכזים הרפואיים נערכו גם לאספקת דלק להמשך פעילות הגנרטורים גם לתקופה ממושכת. חלק מבתי החולים הצטיידו גם בטלפונים לווייניים, אחרים יפעלו באמצעות רשת הטלפוניה הקווית. בבתי החולים נערכו גם לאפשרות של כשל בתקשורת מחשבים.

לכתבה המלאה

מחלקות תת קרקעיות בביה''ח העמק. מצויידים כמחלקות רגילות (צילום: מרכז רפואי העמק)
מחלקות תת קרקעיות בביה''ח העמק. מצויידים כמחלקות רגילות (צילום: מרכז רפואי העמק)

חשש מפגיעה ברשתות התקשורת

שרים ומנכ"לי המשרדים הממשלתיים הונחו להתכונן להשתמש בטלפונים לוויינים, אותם קיבלו כבר בתחילת המלחמה. אתמול (חמישי) בדיון של פורום המנכ"לים, הוחלט לבצע בדיקה סופית כדי לוודא כי שלכל שר ומנכ"ל יש מכשיר עובד ותקין.

ישנם מספר סוגי טלפונים שמתקשרים ללוויינים: אלה במסלול נמוך, הנעים בגובה של כ-700 קילומטרים במהירות גבוהה, ומקיפים את כדור הארץ בתוך כארבע שעות, ואלה בגובה רב של 36 אלף קילומטרים, הנמצאים בנקודה קבועה ומכסים אזור מסויים בכדור הארץ. 

לכתבה המלאה

כוחות אמריקאים בדרך לאזור

ארצות הברית מתכוננת לשלוח מטוסי קרב נוספים למזרח התיכון בתגובה לאיומים מצד איראן ושלוחותיה בעזה, לבנון ותימן לתקוף את ישראל בימים הקרובים כדי לנקום את מותו של איסמעיל הנייה השבוע, כך דווח בעיתון הניו יורק טיימס מפי גורמים אמריקאים בכירים.

מספר המטוסים שיישלחו עדיין בבדיקה, כמו גם אישורים סופיים מבכירים כולל שר ההגנה לויד אוסטין. גורמים אמרו שהם מנסים לכייל את התגובה האמריקאית כדי לשלוח מספיק מטוסים מהסוגים הנכונים במהירות האפשרית כדי לסייע בהגנה על ישראל מבלי להיראות כמסלימים את הסכסוך.

יואב גלנט, לויד אוסטין  (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
יואב גלנט, לויד אוסטין (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

איראן אותתה על התקיפה באפריל מראש, מה שנתן לפנטגון זמן מספיק להעביר מטוסי קרב נוספים ואוניות של הצי למקום, בזמן שמפקדים אמריקאים ניהלו משא ומתן על גישה למרחב האווירי עבור מטוסי הקרב לפעול בו ותיאמו סוללות הגנה אווירית על הקרקע כדי לסייע בהגנה על ישראל. לא ברור אם לישראל ובעלות בריתה יהיה זמן רב כל כך להתכונן לסבב חדש של התקפות איראניות גדולות, אמרו גורמים רשמיים.

שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה הבריטי ג'ון הילי (צילום: שחר יורמן )
שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה הבריטי ג'ון הילי (צילום: שחר יורמן )

מוקדם יותר היום הגיע שר ההגנה הבריטי, ג'ון הילי, לביקור ראשון בישראל מאז כניסתו לתפקיד. הוא נפגש עם שר הביטחון יואב גלנט, ובפגישה הדגיש גלנט בפני עמיתו הבריטי את החשיבות ביצירת קואליציה להגנת מדינת ישראל מפני איראן ושלוחיה, ואמר כי מדובר בפעולה נחוצה עבור היציבות הביטחונית ברחבי המזרח התיכון והעולם כולו.

לכתבה המלאה

פותחים מקלטים

בתל אביב ובראש העין נפתחו הבוקר המקלטים העירוניים ובקרית אונו פתחו את המקלטים במוסדות החינוכיים. גם החניון של בית החולים איכילוב פונה. בהרצליה וברמת גן פתחו את המקלטים כבר לפני מספר ימים כדי להיות מוכנים מבעוד מועד לכל תרחיש.

בעקבות המתיחות הביטחונית בצה״ל החליטו אתמול על עוצר יציאות בכל היחידות הלוחמות ביבשה באוויר ובים וכן בכל מערכי ההכשרה של צה״ל. בנוסף הוחלט על הרחבת צו שמורה על צמצום היקף הפעילות במפעלים בצפון הארץ, ממרחק של ארבעה ק״מ מהגבול ל-40 ק״מ.

לכתבה המלאה

נערכים לכל תרחיש. מקלט עירוני פתוח (צילום: אבשלום ששוני,אבשלום ששוני וגדעון מרקוביץ' עבור חדשות 12)
נערכים לכל תרחיש. מקלט עירוני פתוח (צילום: אבשלום ששוני,אבשלום ששוני וגדעון מרקוביץ' עבור חדשות 12)