270 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2024, לעומת 233 בני אדם שנהרגו בתאונות דרכים בתקופה המקבילה אשתקד – עלייה של 16%, מתריעים בעמותת "אור ירוק".

מפילוח הנתונים עולה כי 64 רוכבי אופנועים נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2024 – עלייה של 31% בהשוואה למספר הרוכבים שנהרגו בתאונות דרכים בתקופה המקבילה אשתקד. 24% מכלל ההרוגים בשנת 2024 הם רוכבי אופנועים וקטנועים – אחד מכל ארבעה הרוגים השנה.

"בקרב רוכבי האופנועים והקטנועים נרשם זינוק חד השנה, וזה מחייב את משרד התחבורה לקיים דיון חירום," התריע מנכ"ל "אור ירוק", עו"ד יניב יעקב.

ד"ר גילה אלברט, מומחית לתחבורה ובטיחות בדרכים, ממליצה על שורת דרכים להעלאת רמת הבטיחות בכבישים. "השנה ישנה עלייה במספר ההרוגים בקרב הולכי רגל, רוכבי אופנועים, נהגי ונוסעי הרכב הפרטי ככלל, ועלייה מאסיבית במספר ההרוגים בחברה הערבית בפרט," היא מתריעה. "אין צורך להמציא את הגלגל כדי להעלות את רמת הבטיחות בדרכים".

ד"ר אלברט מציעה שורת דרכים משולבות למאבק בקטל בכבישים ומזהירה שאם המדינה לא תתעורר, תהיה קטסטרופה בבטיחות בדרכים. "גישה מערכתית, הכוללת שיפור בתשתיות וטיפול במוקדי סיכון, מעבר לכלי רכב בטוחים יותר, אכיפה וענישה, ופעולות חינוך והסברה שנועדו להשפיע על התנהגות משתמשי הדרך – במיוחד בקרב האוכלוסיות המעורבות בתאונות דרכים יותר מאשר חלקן היחסי באוכלוסייה – הוכיחה את עצמה לא רק במדינות המובילות בבטיחות, אלא גם בישראל," היא אומרת.

לדבריה, לפני כעשור, מצבנו בכל פרמטר של בטיחות בדרכים היה הרבה יותר טוב. "האחריות לבטיחות בדרכים היא בראש ובראשונה של המדינה, וההשקעה בשיפור הבטיחות בדרכים כדאית גם מבחינה כלכלית. אבל כאשר הבטיחות בדרכים נמצאת בסדר עדיפות נמוך, זו התוצאה העגומה – כמעט בכל יום, בכל השנים האחרונות, אדם אחד לא חזר לביתו ושבעה נפצעו קשה וחייהם השתנו ללא היכר", מתריעה עוד ד"ר אלברט. "אם המדינה לא תתעורר, תהיה כאן קטסטרופה בבטיחות בדרכים בממדים חמורים מאלה שהכרנו עד עתה".