האיום בהשבתה של הלימודים בבתי הספר התיכוניים עולה מדרגה. יו"ר ארגון המורים רן ארז הצהיר הערב (חמישי) בצאתו מישיבת המו"מ עם אנשי משרדי האוצר והחינוך כי אינו מתכוון להמשיך במגעים וכי שנת הלימודים לא תיפתח.

"יצא המרצע מן השק", אמר, "היום הודו שר החינוך והממונה על השכר שאין מקור תקציבי למו"מ ולהסכם הקיבוצי עבור שכר מורי החינוך העל יסודי. כפי שהתרענו, לא הייתה שום כוונה לנהל מו"מ רציני, אלא משיכת זמן חסרת אחריות".

מעל לרף העליון של בנק ישראל: האינפלציה מטפסת ל-3.2%  
הבלגן ברשת 13 חוגג: קומבינת השכר של יו"ר דירקטוריון החדשות נחשפת 

 עוד הוסיף ארז: "היום הודיע גם סגן הממונה על השכר ששר האוצר חוזר בו מההתחייבות לשלם תוספות שכר רטרואקטיבית מספטמבר 23' כפי שסוכם, בטענה שאין לממשלת ישראל כסף עבור תלמידי ומורי החינוך העל יסודי. מתברר, שכפי שהודענו והרגשנו במהלך השבועות האחרונים, שרי החינוך והאוצר ניהלו מו"מ למראית עין בלבד, ללא כל כוונה להגיע להסכמות".

תלמידים בבחינה (צילום: אלוני מור)
תלמידים בבחינה (צילום: אלוני מור)

מוקדם יותר היום התייחס שר החינוך יואב קיש למשבר בשיחות עם ארגון המורים בראיון לרדיו 103fm ואמר שבנוגע לפתיחת שנת הלימודים, "אני רואה שני איומים על פתיחת שנת הלימודים: מלחמה בצפון והמו"מ עם יו"ר הארגון רן ארז. מול הארגון יש פערים, אלה לא רק חוזים אישיים. יש פה הרבה מאוד. לצערי אין לי בשורה עדיין. אני מקווה שהצדדים יבינו, וזו תהיה שערורייה אם רן לא ייקח הצעה טובה שהאוצר יניח". 

כיתה ריקה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
כיתה ריקה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

"אלה לא יהיו כל החלומות שלו", הוסיף ,"אבל אם הוא יחליט ללכת אחריה לשביתה זה יהיה חסר אחריות. בשנה שעברה הגענו לסיכומים עם ארז, הסיכומים אפשרו לפתוח את השנה והיא נפתחה ללא שום בעיות. כשהתחלנו להעלות את הדברים על הכתב החלו פערים. חשבתי בשנה שעברה שאני פותר את האירוע, ולצערי זה התפוצץ לנו. בשורה התחתונה, אי אפשר למרוח את זה. אי אפשר לשבות, יש הצעה טובה מאוד למורים, מי שיחליט ללכת לשביתה זה יהיה מהלך חסר אחריות".

ממשרד האוצר נמסר: "לאחר ניסיון אינטנסיבי נוסף, בהמשך לשנה של מו"מ על הסכמות עקרוניות שסוכמו ב31.8, במסגרתו הוצגו הצעות רבות להתכנסות, ארגון המורים המשיך בסירובו להגיע להסכמות ואף הרחיב את המחלוקות. צר לנו שארגון המורים מונע בידיו הסכם מצוין לציבור המורים ויציבות ושקט למערכת החינוך בחטיבות העליונות בתקופה מורכבת זו. נמשיך לעשות הכל על מנת לספק את היציבות הנדרשת למערכת החינוך, ליישם כלים מתקדמים שיביאו לפיתוחה ולהבטיח תנאי העסקה מצוינים למורים ולמנהלים".

שר החינוך יואב קיש, מסר בתגובה: "חיים ומדבר בחוסר אחריות קיצוני. שנת הלימודים חייבת להיפתח! זו היא חובתנו הלאומית לתלמידים, למורים ולהורים היקרים שלנו ואין לאף אחד את הפריבילגיה להתעקש או להתייאש ממנה. 

לאחר ארבעה שבועות שבהם אני מוביל באופן אישי את שיחות המשא ומתן בין ארגון המורים לאוצר, צר לי לראות את הצדדים מתקשים לעשות את הקילומטר האחרון ולהגיע להסכמה. יחד עם זאת, המשא ומתן ימשך וההסכמות יתקבלו - אני אשים על כך את מלוא כובד משקלי.

מילת סיום לרן – אומנם קשיים בפתיחת שנת לימודים הם ריטואל שמוכר לך היטב, אולם השנה הזו אינה שנה רגילה ולתלמידים ולמורים שלנו מגיע יותר".