מאז פרוץ המלחמה נאלצו יישובים רבים בצפון הארץ להתמודד עם מציאות ביטחונית קשה ומתוחה, בעיקר בשל איומי הטילים והקטיושות מכיוון חיזבאללה בלבנון.

"בני הנוער הם העתיד שלנו": בשער הנגב נערכים לפתיחת שנת הלימודים
"קינן תפר לה ג'וב": מוטי ששון נגד מינוי אודליה פרידמן

האיום המתמיד על חיי התושבים הוביל לפינוי חלק מהיישובים או לחיפוש מסגרות חלופיות לילדים שנשארו באזורים אלו. בעיה זו משפיעה רבות על חיי התלמידים, משפחותיהם ומערכת החינוך המקומית.

כך גם בגליל המערבי, הילדים שאינם מפונים מיישובי הצפון נאלצים להתאקלם במסגרות חלופיות. לדוגמה ילדי היישובים הלא מפונים מנות, עבדון ונווה זיו יאלצו ללמוד בשנת הלימודים הקרובה בבית ספר חלופי, שכן בית הספר בו הם למדו עד כה, בית הספר היסודי ׳רונסון׳, ממוקם ביישוב גרנות הגליל המפונה שאליו לא מותרת הכניסה.

לכן, המועצה המקומית דאגה לכך שייפתח בית ספר חלופי לתלמידים בקיבוץ לוחמי הגטאות, דרומית לנהריה, ובהחלטה חריגה, בצמידות למחנה צבאי. לאחר שנמצאו במקום שרידים ארכיאולוגים, החליטו לעצור את בניית בית הספר ולהעבירו זמנית לקיבוץ שמרת, אך בחודש נובמבר הקרוב, על פי המועצה, תלמידי היישובים הלא מפונים, ילמדו באופן סדיר בלוחמי הגטאות, שהבסיס אשר צמוד אליו, כאמור אוים וטווח לא פעם על ידי חיזבאללה ומהווה עבורו כיעד אסטרטגי. 

בעקבות ההחלטה, אולגה יפרח, יו״ר צוות חירום יישובי של מושב עבדון ואם לתלמיד שיתפה בדאגותיה בשיחה עם ״מעריב״: ״תחילה, אמרו לנו שבית הספר יוקם בתוך שטח קיבוץ לוחמי הגטאות, אך להפתעתנו גילינו שיוקם כלל לא בקיבוץ, אלא מחוצה לו, על סף כביש נהריה-קריות, ממש ממול למחנה הצבאי שבו נפצעו חיילים בשבוע שעבר, ולא רחוק מהמקום בו נפל טיל יירוט שהרג בן אדם".

"איך זה ייתכן שבונים בית ספר בשטח פתוח, מעבר לכביש של מחנה צבאי מטווח? מי אמר שחיזבאללה יבחין בין מבני הבסיס לבין מבני בית הספר הסמוכים אליו?"

"את הבן שלי לא אשלח לבית הספר במתכונתו הנוכחית, וכך גם עוד 80 הורים החליטו כמוני. לא יודעת מי מקבל את ההחלטות האלה, עד כמה אפשר להיות מנותקים?״, אמרה בכעס וכאב. ״רוצים שיקרה לילדינו מה שקרה במג׳דל שמס? ההחלטה הזו עלולה להוביל למקרה כזה״. 

אורית ישקין, אם לילדים שעתידים ללמוד בבית הספר החלופי, סיפרה ל-"מעריב": "ישנו בית ספר יסודי בשם 'רונסון' אשר היה בישוב גרנות, ובשנה האחרונה הוא לא פעל כי רוב הילדים היו מפונים ופזורים".

"ילדי הישובים שלא פונו נאלצו לחפש מסגרות חלופיות. השנה אמור להיפתח בכניסה ללוחמי הגטאות בית ספר חלופי עבורם, אליו התלמידים יעברו ללמוד בחודש נובמבר. לאותו הבסיס, אשר צמוד לקיבוץ, כוחות חיזבאללה מכוונים ירי על בסיס יומי".

"באותו מקום, היה אמור לקום בית ספר חלופי ל'בצת' השייך למטה אשר אבל ההורים התנגדו מאותה סיבה. עכשיו ילדי מעלה יוסף צריכים ללמוד תחת איום תמידי במבנים זמניים", אמרה בצער. 

במכתב ששלחו ההורים למועצה האזורית, התנגדותם הייתה חד משמעית לפתיחת בית הספר בקיבוץ לוחמי הגטאות: "פונים אליכם בלב כבד ובדאגה עמוקה לגבי פתיחת שנת הלימודים הקרובה של ילדי בית ספר רונסון. קשה להאמין שבשנת 2024 אנו נאלצים להילחם על זכות בסיסית כמו חינוך בטוח עבור ילדינו, אך נראה שזוהי המציאות בה אנו חיים״, כתבו ההורים המודאגים. 

״העובדה שילדינו נדרשים להתחיל את שנת הלימודים במיקום מסוכן, בלב אזור מתוח ומסוכן, הנתון לאיום מתמיד של טילים וקטיושות, היא בלתי נסבלת. אנחנו לא יכולים להישאר אדישים למציאות הזו, שבה הילדים שלנו חשופים לאיומים יומיומיים שמעמידים בסכנה את חייהם ואת שלומם הנפשי״, הוסיפו. 

״הילדים שלנו אינם הפקר! הם אינם שכפ"ץ של המדינה, ואסור לנו לאפשר את המחדל הזה״, זעקו. ״זוהי חובתנו המוסרית וההורית להבטיח להם סביבה בטוחה ומוגנת, רחוקה מכל איום ביטחוני. המחשבה על כך שילדינו עלולים להיות בסכנה בכל יום שהם מגיעים לבית הספר היא בלתי נסבלת ולא מתקבלת על הדעת״.

לבסוף, ההורים דרשו לפעול מיידית למציאת פתרון חלופי ובטוח עבור תלמידי בית הספר: ״אין מקום להתפשרות כשמדובר בחיי ילדינו ובשלומם, עליכם לשאת באחריות ולוודא שהשנה הקרובה תיפתח במיקום שבו נוכל להבטיח את ביטחונם של הילדים שלנו״, עוד הוסיפו כי ״הגיע הזמן שתיקחו את המצב ברצינות ותפעלו בהתאם. אנו לא נשתוק ולא נעמוד מהצד כאשר חיי ילדינו בסכנה", הבהירו. 

ממחוז צפון במשרד החינוך נמסר: "משרד החינוך בנה שני בתי ספר עורפיים ממוגנים. האחד בלוחמי הגטאות עבור רונסון מעלה יוסף והשני בקיבוץ שומרת עבור תלמידי בצת. היות והמבנה בלוחמי הגטאות יהיה מוכן רק בנובמבר, הועבר המבנה בשומרת לטובת תלמידי בי"ס רונסון, ותלמידי בצת ילמדו בעין המפרץ עד לסיום הבניה. המשרד פועל אך ורק על פי הנחיות פיקוד העורף שקבע שאין כל מניעה לקיום לימודים במקומות אלה".

תגובת המועצה האזורית מעלה יוסף: ״מיקום בית ספר רונסון, בדומה לכל בתי הספר העורפיים הנבנים בימים אלה לאורך גבול הצפון, אושר על ידי גורמי הצבא ופיקוד העורף. לצד מחויבותנו לשמור על בטחון הילדים, אנו חייבים לספק מסגרות חינוכיות ושגרה ככל שניתן בימים אלה. הרשות פועלת בשיתוף עם משרד החינוך בכל תהליך הבינוי״.