צה"ל חילץ במהלך הלילה (בין שני לשלישי) את גופותיהם של חיים פרי, נדב פופלוול, יורם מצגר, אלכס דנציג ויגב בוכשטב, אשר פורסם על הירצחם, ואת אברהם מונדר (שהיה מוגדר חי). הגופות נמצאו בתוך מנהרה, על פי מידע שהעביר השב"כ.

רן מצגר, בנו של יורם ז"ל, שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM ושיתף בתחושותיו המעורבות: "ידענו שאבא לא בחיים, אך לא ידענו את נסיבות מותו. המדינה קבעה את מותו כבר ביוני. קיווינו שיהיה לנו קבר בסופו של דבר, והנה זה התממש. אבא נורה ולא נפגע בפעולה של צה"ל. הוא נרצח. מי שרצח את אבא שלי זה חמאס, ולא הייתה לנו שום האשמה כלפי צה"ל בנושא הזה", אמר בכאב.

בהמשך השיחה ספד לאביו ז"ל: "נביא אותו למנוחות בקיבוץ ניר עוז, שבו חי והתגורר בשנת 1974. אבא היה מלח הארץ, נלחם בארבע מלחמות. הוא היה איש שיחה מהמדהימים שאתם מכירים, ותוך דקות היה מתחבר לאנשים ומנהל איתם שיחה על כל נושא שבעולם, עם חיוך תמידי על פניו".

חילוץ גופות החטופים: המשימה הייתה לאתר מנהרות ואז הגיעה הדרמה

רן המשיך: "אבא האמין בהיפרדות מהם, אך אנחנו לא גדלנו נאיביים. אנו יודעים שגם אם יהיה הסכם שלום, הוא לא יביא לשלום מוחלט. אבא חשב שהפתרון הוא מחויב המציאות. זה לא חייב להיות שתי מדינות לשני עמים, אבל זה לא יכול להיות מדינת כל אזרחיה או מדינה דו-לאומית".

בהמשך שיתף על פגישת אביו ואימו בשבי: "הם נפגשו במנהרות של חמאס. אמא שלי סיפרה שילדים בני 15 לקחו והכו אותה וגררו אותה לטנדר, ואז הורידו אותה למטה למנהרות. אבא זיהה אותה ולקח אותה אליו. היא הייתה חבולה ופצועה ולא לגמרי בהכרה מלאה. מהרגע הזה ועד ששוחררה הם היו ביחד".

תיעוד מתוך החילוץ (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד מתוך החילוץ (צילום: דובר צה''ל)

"אמא שלי אומרת שהם קיימו שגרה עד הרגע האחרון. אלכס דנציג ז"ל נתן הרצאות על היסטוריה, הוא היה אדם צנוע עם ידע עצום. חיים פרי ז"ל העביר הרצאות על קולנוע. אבא שלי העביר חידונים כי כל חייו היה פותר תשבצי היגיון", סיפר בכאב. 

בסיום השיחה העביר ביקורת על הממשלה בנוגע לחוסר ההתקדמות בנושא עסקת החטופים: "אמא שלי חזרה בעסקה, אבא שלי חזר מת בפעולה צבאית. אם היו עושים עסקה, אבא שלי היה חוזר. אם היו עושים את העסקה בתחילת פברואר, אבא שלי היה חוזר. אם היו עושים עסקה באמצע פברואר, אבא שלי היה פה".

האם זה היה אפשרי?
"בוודאי שכן. את אמא שלי הוציאו בעסקה, שילמו מחירים נוראיים, ובכל זאת עשו עסקה. לרגע היינו בטוחים שאנחנו במצב מוסרי נכון, שמדינת ישראל דואגת לאזרחיה ולא משאירה יהודי בכלא".