החופש הגדול בעיצומו, ובעמותת בית לחם יהודה מזהים עלייה בפניות של משפחות נזקקות לסלי מזון ולמוצרי צריכה בסיסיים.

"לצערי, זה כבר הפך לדבר שחוזר על עצמו מדי שנה בחודש אוגוסט, כאשר משפחות נזקקות מתחילות להכין את הילדים לגנים ולבית הספר," אומרת ל"מעריב" מלכה אלבז, מנכ"לית בית לחם יהודה. "מדובר בגידול משמעותי, עלייה של כ־26% בביקוש למזון לעומת אוגוסט בשנים קודמות כשמלבד ההוצאות על מזון בסיסי, הן צריכות לדאוג לציוד מינימלי לילדים."

מלכה אלבז, מנכ''לית עמותת בית לחם יהודה (צילום: יובל יוסף)
מלכה אלבז, מנכ''לית עמותת בית לחם יהודה (צילום: יובל יוסף)

"לא מדובר רק במשפחות ברוכות ילדים, המצוקה גדולה בקרב ציבור שהצטרף בשנה האחרונה למעגל העוני."

יוקר המחיה, חוסר הוודאות הכלכלי והתעסוקתי בגלל המלחמה, גרמו להחמרת המצב והמצוקה של המשפחות הנזקקות גדלה.

"מדי יום אנחנו מקבלים עשרות פניות של אמהות שמבקשות תרומה של מזון בסיסי ועכשיו, רגע לפני פתיחת שנת הלימודים, המצוקה שלהן גדלה. המשפחות קורסות ולא יכולות לעמוד בהוצאה כזאת," מוסיפה אלבז.

על פי דוח פעילות המועצה הלאומית לביטחון תזונתי לשנת 2023, בישראל יש יותר מ־665 אלף ילדים המצויים בחוסר ביטחון תזונתי, מתוכם 317 אלף מצויים באי־ביטחון תזונתי חמור. ואם לא די בכך, בדוח נכתב כי "למרות הגידול בהשקעה הלאומית למען הביטחון התזונתי, רוב הנטל למיגורו עדיין מוטל על כתפיהם של ארגוני החברה האזרחית והמגזר השלישי."

על פי סקר של חברת Coface Bdi, השנה חלה התייקרות ממוצעת של כ־5% במחירי מוצרי החזרה לבית הספר וסל ממוצע של ציוד לבית הספר הכולל תיק נאמד בכ־510 שקל, כך שעבור משפחה עם ארבעה ילדים בגיל בית ספר ההוצאה יכולה להגיע לאלפי שקלים, גזירה שהמשפחות הנזקקות לא יכולות לעמוד בה.

עשרות טונות של מזון טרי ומזון יבש מגיעים למרכז הלוגיסטי של העמותה מדי יום ומחולקים בכל רחבי הארץ. "התרומות מגיעות מגופים שנרתמים לסייע, אך בעקבות המלחמה המתמשכת, יש לצערי ירידה בתרומות," אומרת אלבז, "הממשלה חייבת להתעורר. אי אפשר להמשיך להסתמך על חסדי תורמים נדיבים ככל שיהיו. יוקר המחיה ואי־הביטחון התזונתי פוגעים בבריאות האזרחים ובחוסן החברה כולה. אסור לאפשר מצב שבו ילדים ילכו לישון רעבים או יגיעו רעבים לבית הספר."