מוקדם יותר היום (רביעי), בהכוונה משותפת של שב״כ ואמ״ן, כלי טיס של חיל האוויר תקף במרחב צידון שבדרום לבנון את המחבל, ח'ליל חסין חליל אל מקדאח.

אב התצפיתנית מתפוצץ על חליוה: "ב-8 באוקטובר היה צריך לעמוד למשפט"
"צריך זמן התארגנות של שבועות": עד כמה השחיקה בצה"ל קשה?

ח׳ליל הינו אחיו של מוניר אל מקדאח, תושב לבנון שפועל עבור חיזבאללה ומשמרות המהפכה האיראנים, וממשיך לנסות ולקדם פיגועים בימים אלה. השניים פועלים במשותף בשירות משמרות המהפכה האיראנים, ומעורבים בהכוונת פיגועים והעברת כספים ואמל"ח לתשתיות טרור ביהודה ושומרון.

חיל הים של משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
חיל הים של משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

במרץ 2024 נחשף אמל״ח אשר הוברח לשטחי יהודה ושומרון, והועבר לחוליות שגוייסו והכוונו על ידי תשתית הטרור של ח׳ליל ומוניר אל מקדאח בלבנון.

הגורמים המכווינים והאחראיים על ההוצאה לפועל של העברות האמל"ח לישראל והכוונת הפיגועים הינם גורמים איראנים, ובראשם ג'ואד ע'פארי, ראש אגף 4000, אגף המבצעים המיוחדים של ארגון המודיעין של משמרות המהפכה וכן אצע'ר באקרי, מפקד יחידה 840, יחידת המבצעים המיוחדים בכוח קודס. 

כזכור, ב-25 במרץ נחשף כי שב"כ וצה"ל סיכלו הברחת נשק איראני מתקדם מירדן, אשר יועד לפעילי הטרור הפועלים ביהודה ושומרון. על פי הערכת מכון ״עלמא״, פלטפורמת הברחת הסמים מסוריה לירדן משמשת את האיראנים ואת חיזבאללה להברחות נשק אלה. ״הכתובת ביהודה ושומרון היא בעיקר פעילי חמאס, ג'יהאד אסלאמי, גדודי אלאקצא ופעילים מגדודי אבו עלי מצטפא״, טענו במכון. 

״מי שאחראי לכך הוא אגף 4000, אגף המבצעים המיוחדים של ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, אשר בראשו עומד ג'ואד ע'פארי וכן יחידת המבצעים המיוחדים בכוח קודס על אדמת סוריה".

ג'ואד ע'פארי (צילום: דובר צה''ל)
ג'ואד ע'פארי (צילום: דובר צה''ל)


"ע'פארי שימש לפני כן כמפקד גיס סוריה בכוח קודס, וכיום הוא כפוף ישירות לראש המודיעין של משמרות המהפכה, מחמד כאט'מי. פעילותה של היחידה בדרום סוריה (כולל הברחות הנשק) מתבססת על סייענים מקומיים המגויסים תמורת כסף, ולא אידיאולוגיה״, הסבירו במכון. 

על פי ׳עלמא׳, דמות מרכזית נוספת אשר מעורבת בהברחות היא מוניר אל מקדח, המוכר גם בכינויים "אבו חסן" או "חאג' אבו אחמד", ממחנה הפליטים הפלסטיני ׳עין אל חלווה׳ בלבנון. אלמקדח מוכר מזה שנים כמי שפועל עבור חיזבאללה ומשמרות המהפכה האיראנים, וממשיך לנסות ולקדם פיגועים בימים אלה.

״יתכן כי תשתיות ההברחה מסוריה לירדן פועלות גם על בסיס מנהרות, ואזור צפון מערב ירדן הוא הנתיב המרכזי בו פועלים האיראנים וחיזבאללה להעביר נשק ליהודה ושומרון״, טענו.

מוניר אלמקדח נולד ב-1960 בכפר אל-סכסכיה שעל חוף הים באזור זהראני, מדרום לצידון ומשם עברה משפחתו למחנה עין אל-חלווה. בגיל 11 הצטרף לתנועת הפת״ח. הוא נשוי, אב לשלושה בנים, שלוש בנות וסב לשישה נכדים.

טל בארי, ראש מחלקת המחקר במכון ׳עלמא׳, מתאר כיצד פועל הכוח הצבאי של אל-מקדח: ״לאלמקדח יש כוח צבאי משלו ולמעשה הוא שולט באמצעות פעיליו ומשפחותיהם במרכז מחנה הפליטים והשפעתו על הנעשה בעין אלחלווה רבה מאוד".

"כל שינוי המרחיק אותו מהנהגת המחנה יוביל לכישלון של תנועת הפת"ח, ורוב הפעילים שאינם משתייכים לאל-מקדח נמצאים בשולי המחנה והשפעתם פחותה״, עוד הסביר כי ״החיבור של האיראנים ושל חיזבאללה אליו הוא חיבור מתבקש לאור מעמדו בקרב הפלסטינים בלבנון ולאור קשריו ביהודה ושומרון״. 

״את פעילותו הצבאית בעין אלחלווה החל כבר בשנת 1982, ומהר מאד הפך מוניר אל-מקדח לשומר הסדר במחנה עין אל-חלווה ולמנהיג. הנהגתו זו התחזקה לאחר שהקים כוח צבאי שהפך ל"מגן המהפכה הפלסטינית", שמטרתו לשלוט במצב הפנימי במחנה עין אלחלווה. הוא הצליח באותה עת ליישב את המצב הפנימי במחנה״, הסביר. 

עוד ציין בארי כי אלמקדח היה מקורב מאוד ליאסר ערפאת ואף שימש בשנים 1988 עד 1991 כמפקד גדוד 17 בפתח, הכוח המובחר של התנועה: ״אלמקדח הכריז על התנגדותו להסכמי אוסלו ב-1993 על ידי הקמת גדודי 13 בספטמבר השחור".

"בשנת 1997 ייסד את הצבא העממי "גדודי אל-אקצא", ובשנת 2000, במקביל לאינתיפאדת אל-אקצא, הקים את "חיל החלוצים של הצבא העממי" המכונה גם "גדודי השיבה" ולאחר מכן את גדודי אל-אקצא ביהודה ושומרון וניהל אותם מלבנון. לאחר שאבו-מאזן שלח משלחת לאלמקדח, הוא התחייב להפסקת האש אך לא הפסיק את קשריו עם גדודי אל-אקצא ביהודה ושומרון, קשרים אשר מנוצלים היטב על ידי האיראנים וחיזבאללה״.