היחידה המרכזית של מחוז צפון ושב"כ סיכלו פיגוע טרור על ציר 85 בצפון, וביצעו מעצר של שני קטינים, ערבים ישראלים, תושבי אחד הכפרים באזור.

אב התצפיתנית מתפוצץ על חליוה: "ב-8 באוקטובר היה צריך לעמוד למשפט"
"ביום הטבח התנהל בתבונה ובאחריות": הרמטכ"ל על מינוי בינדר לראש אמ"ן

זאת כשברשותם מספר רב של בקבוקי תבערה (בקת"בים), אותם התכוונו להשליך לעבר רכבים של יהודים ולפגוע בהם במטרה לסכן את חייהם, כך הותר לפרסום הבוקר (רביעי) עם סיום החקירה המשותפת של ימ"ר צפון ושב"כ.

בבית המשפט המחוזי בחיפה יוגש כתב אישום חמור כנגד השניים. לפני כשבועיים וחצי, ב-4 באוגוסט, כחלק ממערך הביטחון השותף שמבצעים שוטרי מחוז צפון בנקודות אסטרטגיות וצירים מרכזיים בצפון הארץ, הבחינו השוטרים סמוך לשעה 04:30 לפנות בוקר בשני קטינים לבושים בבגדים שחורים בתוך חנייה, סמוך לצומת גילון כשהם אוחזים בידיהם בחפץ כלשהו.

תוך כדי בדיקת החוליה, זיהו השוטרים כי השניים סיימו להכין מספר בקבוקי תבערה מלאים בדלק ובמקום אותרו ממצאים נוספים שהעלו את חשד השוטרים כי השניים תכננו להשליך את בקבוקי התבערה על כביש 85 לעבר כלי רכב הנעים בציר, כשהרקע הוא לאומני.

השניים נעצרו והועברו לחקירה משותפת של שירות הביטחון הכללי והיחידה המרכזית של מחוז צפון.במסגרת החקירה, עלה כי חברי החוליה הגיעו במהלך שעות הלילה לתחנת דלק סמוך לאזור מגוריהם, שם תדלקו מיכל דלק, המשיכו באופניים חשמליים לעבר חניון רכבים סמוך לצומת גילון והחלו בהכנת בקבוקי התבערה, תוך שהם מתעדים את פעולותיהם באמצעות מכשיר הטלפון הנייד שהיה ברשותם.

לרוב מבצעים מחבלים פעולות אלו ומתעדים אותם במטרה לשלוח את הסרטונים למפעיליהם או לגורמי טרור, על מנת להאדיר את שמם. עוד עלה בחקירה כי השניים התכוונו להשליך את בקבוקי התבערה לעבר רכבים הנעים באזור צומת גילון כאשר לדבריהם הרכבים המיועדים שייכים לתושבים יהודים. 

בנוסף, הצטיידו הנאשמים במדליק פחמים באמצעותו תכננו להצית את היער הסמוך (גילון) על רקע לאומני. בתום חקירה משותפת של שירות הביטחון הכללי והיחידה המרכזית של מחוז צפון הבוקר הוגש כתב אישום כנגד שני הנאשמים בבית המשפט המחוזי בחיפה על ידי עו״ד שרון אדרי מפרקליטות מחוז חיפה פלילי.

אריק קולר, ראש צוות החירום היישובי במועצה האזורית משגב ונציג אזור הצפון בפורום כיתות הכוננות ״הנני״, הביע בשיחה עם "מעריב" את חששותיו בנוגע לביטחון היישובים באזור, כמו כן בגילון. לדבריו, יש לנקוט צעדים אשר ישפרו את הביטחון באזור המועצה האזורית משגב, שבה יישובים וקיבוצים עם אוכלוסייה יהודית, צמודים לכפרים ערביים.

אריק קולר (צילום: צילום פרטי)
אריק קולר (צילום: צילום פרטי)

"בזמן מבצע שומר החומות, רכז הביטחון של קיבוץ אשבל במשגב הוזעק לשריפה חשודה מחוץ לקיבוץ, שם נמצאו 30 בקבוקי תבערה שהיו מתוכננים להיזרק, אך לא נזרקו עקב תאונת עבודה של המחבלים. לילה לאחר מכן, נורו צרורות מנשק אוטומטי לעבר היישוב אשחר, ובאותה תקופה היו גם מקרים של זריקות בקבוקי תבערה ליד היישוב אבטליון״, נזכר קולר במבצע שהתרחש בשנת 2021. 

הוא הוסיף כי "בזמן המבצע, היה ניסיון לינץ' בתושב משגב בכפר טמרה, והוא נפצע באורח בינוני. כמו כן, היו חסימות כבישים בכל האזור, ותושבי היישובים היו נצורים בבתיהם. במקרה של התלקחות נוספת, ייתכן שהמצב יחזור על עצמו, והתושבים שוב ימצאו עצמם נצורים״. 

לדבריו של קולר, האירועים הללו מראים כי ישנם איומים לא רק מבחוץ אלא גם מבית. "אפשר להסיק שבמלחמה עצימה יותר גם הטרור הפנימי יופעל נגדנו עוד יותר, במטרה לפגוע", הוא אמר והוסיף כי "מדי ערב, אנו שומעים ירי בלתי פוסק מכפריי האזור, כמו עראבה או סכנין, ונשמע כאילו הם מבצעים אימונים או מטווחים. מעבר לכך, ישנם גם ניסיונות הצתה של יערות באזור על בסיס יומיומי״. 

ירי לצפון (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
ירי לצפון (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

בהקשר לאירועים האחרונים, קולר ציין כי "כזכור, לפני מספר חודשים, נחשף כי חוליית מחבלים שמורכבת מתושבי סכנין ועראבה תכננה לבצע פיגועים. המודיעין שהוביל לתפיסתה - הגיע מהכוחות המתמרנים ברצועת עזה, מה שמראה את הקשר הישיר לחמאס. המסמכים מהרצועה קשרו את אנשי החוליה לפיגועים שהיו מתוכננים להתבצע בתוך שטח ישראל ובמזל נבלמו״. 

קולר הביע דאגה מהמצב הנוכחי, בו נשק פלילי באזור יכול להפוך בקלות לנשק טרור, והדגיש את הצורך בכיתות כוננות חזקות, מצוידות ומאומנות היטב.

"מצד אחד, ישנו דו קיום באזור משגב אך מנגד לכך, אנו רואים גם התגברות של גורמי טרור מתוך ישראל ויותר אירועי טרור עם יותר משתתפים. התגובה הראשונית לאירועים רבים תלויה בכיתות הכוננות, לכן אנו מבקשים לאמן אותנו יותר, לתת לנו כלים להגנה מרחבית גם מחוץ ליישוב ולא רק בתוכו כמו עכשיו, לספק לנו יותר ציוד וכוח אדם. ככל שכיתות הכוננות יהיו חזקות ומאומנות יותר, כך הן יוכלו לבלום יותר בקלות פעולות טרור״.