יורם מצגר, שנחטף מביתו בניר עוז בשבעה באוקטובר, הובא היום (חמישי) למנוחות בבית העלמין בקיבוצו, לאחר שנודע על דבר מותו בחודש שעבר, ולאחר שגופתו חולצה מוקדם יותר השבוע. הוא נחטף מביתו ביחד עם תמי מצגר אשתו, ששוחררה במסגרת עסקת החטופים בנובמבר. בנו אמר: "הנחמה הקטנה - שהיית עם אמא והיית בין חברים עד שנרצחת בדם קר", כלתו הוסיפה: "פונה מכאן לקואליציה - נתניהו לא רוצה ולא יכול להחזירם. הזיזו אותו ומנו אדם שיכול, תתחילו להקשיב - כל מה שהתרענו, כולל ההמתה המכוונת של יורם ואחרים בקבוצה - קרה".

ניר, בנו של יורם מצגר, ספד לו: "אבא יקר ואהוב נחטף באכזריות. שם במנהרות חאן יונס פגשת את אימא. נחמה קטנה שהיית איתה והיית בין חברים עד שנרצחת בדם קר". הוא שיתף את תחושותיו כאשר ראו את אות החיים ממנו מהשבי: "בדצמבר ראינו אותך בסרטון. ישר שמנו לב שאתה עדיין אתה. גלגול עיניים הבהיר שאתה מבין היטב את המצב. אימא סיפרה על התקשורת שביססת עם הנבלות ששמרו עליכם. בסוף קיבלנו את הבשורה הקשה על מותו בשבי".

ייתכן כי נרצחו בשבי: גופות החטופים שהושבו לארץ נמצאו ירויות
כבר לפני כתשעה חודשים: כך הוחמצה ההזדמנות לשחרר את המבוגרים משבי החמאס

הוא סיים בביקורת על המצב במדינה, ובמשפט שאביו לבטח היה אומר, לדבריו: "אם אבא היה פה עכשיו והייתם מבקשים ממנו לתאר את המצב במדינה במשפט אחד הוא היה אומר: בשל מחסור בסוסים אצילים שמו את האוכפים על כלבים. נמשיך לשמור על אימא וכל המשפחה".

חיים מינה, חברו של יורם, שפך עוד אור על מצבו של יורם בשבי: "תמי, כשחזרה מהשבי, סיפרה שיורם יצר מהר מאוד קשר עם השומרים, המחבלים, בזכות השפה הערבית שלו וידע לסדר כל מיני הטבות. פה איזה פיתה, רחצה, מים חמים. היכולת שלו ליצור קשר עם אנשים לא משנה מי הם  זה היה יורם".

ששת החטופים שגופותיהם חולצו (צילום: מטה החטופים והנעדרים)
ששת החטופים שגופותיהם חולצו (צילום: מטה החטופים והנעדרים)

גם הוא הביע ביקורת על ההפקרה של המדינה: "הוא היה חי כשנחטף וחי עוד חודשים. היכולת שלו לצחוק ממצבים הכי אבסורדיים. היינו בטוחים שישרוד, אבל הוא נרצח. לא הייתה שום סיבה בעולם שכך יורם יסיים את חייו. הוא צבר גאה, ציוני. נתן את חייו למדינה שכל-כך אהב, והפקירה אותו. גם יורם טוב הלב והסלחן היה בטח זועק לשמיים ושואל איך כל זה לכל הרוחות קרה לנו".

הוא סיפר על הצוואה שלדעתו יורם השאיר: "שמעתי את גיא בנו אומר משפט שלא יוצא לי מהראש: אני איבדתי אבא אבל הרווחתי אימא. יורם לא השאיר צוואה. אבל אני רוצה לדבר על הצוואה הציבורית שלו. אדבר בשמו כאילו עומד כאן. וזו הצוואה: אני יורם מצגר בן 81. נחטפתי מפתח ביתי יחד עם תמי. לא העליתי על בדל מחשבתי שאחזור בארון כמעט שנה. האמנתי בעקרון הערבות ההדדית ופדיון שבויים. האמנתי שהמערכת תמצא דרך להחזיר את כל החטופים. לצערי נכזבתי".

הוא המשיך: "התקשורת הישראלית סופרת ימים מתחילת המלחמה. מחר היום ה-322, וככה אנחנו מתרגלים לספירת הימים. אני יורם מצגר רוצה לומר שהחטופים לא סופרים ימים, שעות או דקות. הם סופרים שניות. כל שניה שווה שנה. כל שנעה שווה לשנה. היא נצח. תופת. מלחמת הישרדות יומיומית. פחד אלוהים מפני הפצצות צה"ל או שומר מטורף שמחליט שהוא מתעלל בהם. כל שניה היא דאגה ופחד מה הולך לקרות עוד מעט בלי לדעת כלום".

"מבחינתי, יורם, אין משימה לאומית חשובה יותר מהחזרת החטופים. כל יום שעובר זה הרס הגוף והנשמה. אין מחיר להחזרת החטופים. לא נצרים ולא פילדלפי ולא ניצחון מוחלט. צוואתי היא להחזיר את כולם. לי זה כבר לא יעזור", סיים.

אילה מצגר (צילום: אבשלום ששוני)
אילה מצגר (צילום: אבשלום ששוני)

איילה מצגר, כלתו של יורם, שאף נעצרה באחת מההפגנות לשחרור החטופים, הודיעה: "מבטיחה להמשיך. יש רבים להציל ורבים להחזיר להיקבר בבית", וספדה ליורם: "סליחה שלא הצלחנו להחזיר אותך בזמן. סליחה על חודשי התופת. לא הגיע לך לסיים כך את חייך. אתה איש של אנשים והופקרת על ידי רה"מ שלא רואה אנשים. לא אכפת לו הסבל והכאב שעבר עליך או עובר עלינו. לא אכפת לו מהטראומה שהחברה הישראלית עוברת עתה, מתחושת הבגידה שאנו חווים כבר 10 חודשים".

היא המשיכה וציינה על המצב המורכב שבו נמצאת המדינה: "ככל שהזמן עבר הבנתי שנתקענו למלחמה על זהותה של המדינה. בין הערכים עליהם לחמת לקדש חיים, לשמור על יושרה, להיות בנתינה ולשמור על סולידריות כלפי האחר לבין הערכים של כוח, מלחמת נצח ושחיתות והעדפת דם אחד על אחר. לרגע לא היית לבד. חוץ מאיתנו היית במחשבותיהם של אלפי אנשים שהבינו את משמעות הפקרתם שם. עצם המאבק לשחרורם הזוי. כל מדינה מתוקנת הייתה דואגת דבר ראשון לשחרורם".

בהמשך, פנתה לקואליציה: "מכאן אני רוצה לנצל את הבמה ולפנות לשרים ולחברי הקואליציה השפויים. נתניהו כשל ב-7 באוקטובר ובהחזרת החטופים הביתה. הוא לא רוצה ולא יכול להחזירם. גורלנו של יורם נחרץ אבל את גורלם של השאר אפשר להציל. הזיזו את נתניהו ומנו אדם שיכול. תתחילו להקשיב. כל מה שהתרענו קרה. כולל ההמתה המכוונת של יורם ואחרים בקבוצה".

חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר מתוך סרטון חמאס (צילום: צילום מסך)
חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר מתוך סרטון חמאס (צילום: צילום מסך)

בחודש דצמבר, תועד מצגר בשבי יחד עם החטופים חיים פרי ועמירם קופר בסרטון שפרסם חמאס. בתיעוד, התייחסו למחלותיהם הכרוניות וכן לחלקם בהקמת מדינת ישראל - תחת הבקשה לשחררם ועל רקע השיר "אל תשליכוני לעת זקנה", המשפט בו גם חותם את דבריו החטוף חיים פרי.

נזכיר, כי על פי הדו״ח שפורסם היום, על גופותיהם של ששת החטופים נמצאו סימנים המעידים על ירי. בנוסף, נבדקו ארבע גופות שנמצאו לצד גופות החטופים, תחת זהות משוערת של מחבלים, אשר לא נצפו בהן סימני ירי. מדובר בממצאים ראשוניים בלבד, ועל כן בשלב זה לא ניתן לקבוע את נסיבות מותם של החטופים. תחקיר נסיבות מותם נמשך, ועם השלמתו הוא יוצג למשפחות ולאחר מכן לציבור.

עוד עולה כי מיד לאחר מכן תקף צה״ל את מתחם המנהרה בו נמצאו החטופים, מבלי לדעת שהחטופים במקום. כתוצאה מהתקיפה נהרגו יתר השוהים במנהרה בהם מחבלי חמאס שהופקדו על שמירת החטופים, כך לפי טענות הצבא והדוח הראשוני.