על רקע הידיעות שחמאס שלח משלחת לקהיר, הערב (שבת) תתקיים בכיכר החטופים בתל אביב, עצרת התמיכה השבועית במשפחות החטופים בסימן "יכולתם להציל אותם".

זוהר אביגדורי, גיסה של שרון אביגדורי ששוחררה משבי חמאס, אמר: "בינתיים בפלנטה אחרת יש לממשלה זמן להפיק טקס לציון מחדל ההפקרה של השבעה באוקטובר טקס שכבר יש לו במאי, הפקה, ליהוק, הלבשה, איפור אפילו לוגו יש לטקס הממלכתי. רק חטופים שחוזרים בחיים - אין. שישה אזרחים ישראלים ציוניים, מפריחי השממה ושומרי הגבול שנחטפו בחיים וכך גם היו צריכים לחזור ויכלו להיות כאן איתנו נושמים, מחייכים, מתחבקים עם משפחותיהם.

הפגנה לשחרור החטופים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה לשחרור החטופים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

"אבל הם לא, הם נרצחו בשבי ומובאים למנוחות וכל זה קרה בגלל שמדינת ישראל לא פעלה בזמן לא עצרנו את השעון, לא יצרנו עסקה ויכולנו להציל אותם זהו כאב בלתי נסבל, הבנה שכמעט משתקת אותנו הידיעה שהם לא מתו סתם, אלא הופקרו הם לא היו חשובים מספיק כדי שנביא אותם הנה".

העיתונאית לינוי בר-גפן אמרה הערב בהפגנה בהרצליה: "בואו נפסיק לחרטט על אחדות ו'כולנו אחים'. הנרקוטיקה המילולית הזו איפשרה להם להמשיך לחלוב את משאבי המדינה ולתקוף אותנו בזמן שאנחנו במעגלי שיח. מאחורי הדרישה לאחדות עומדת דרישה לגלות נדיבות ואדיבות למי שרומס אותנו. אומר את המובן מאליו: נדיבות מגלים אחרי שמנצחים, לא דקה לפני".

"בואו נפסיק להזדעזע ולקונן על אלו מאיתנו שכן מחזירים פייט, גם כשהוא לא מתורבת. יקללו אתכם? תקללו בחזרה. יכו אתכם? תכו בחזרה. לא אנחנו פתחנו באלימות ולעולם לא נפתח בה, אבל הגיע הזמן שנפסיק להשתבלל מולה ולקפל את הדגל. הפסיקו לפחד מהם והתחילו לפחד מהגירסה השותקת של עצמכם".

הדרישה הישראלית: 5 חטופים חיים בשבוע; מוותרים על נקודות בפילדלפי | דיווח

עינב צנגאוקר בעצרת משפחות החטופים בכניסה לקרייה (צילום :אבשלום ששוני)

טרם העצרת, התכנסו משפחות החטופים ודיברו עם התקשורת על ההתכנות לעסקה ועל ההתעקשות של נתניהו במשא ומתן על ציר פילדלפי. בהצהרה, אמרו המשפחות: "אנחנו ערב מפגש פסגה בקהיר, ונראה שזו ההזדמנות האחרונה: או שתהיה עסקה או שנידרדר להסלמה. יש מתחילת יולי עסקה שמוכנה לחתימה, אבל התנאים החדשים שדחף נתניהו, ובראשם ציר פילדלפי, מסכלים אותה. זה לא ציר פילדלפי אלא ספין פילדלפי".

עוד ציינו כי מערכת הביטחון כולה תומכת בעסקה, ואומרת שזה אינטרס ביטחוני, ושהוסרו המכשולים הביטחוניים, אבל, לדבריהם, נתניהו מטרפד את העסקה עם ציר פילדלפי, אותו ציר שצה"ל יכול להשתלט עליו מחדש תוך יומיים.

"ביידן, אנחנו זקוקים לעזרה שלך!", זעקו, "אנחנו זקוקים לכך שתפעילו כל לחץ אפשרי שיביא לפריצת דרך וסגירת העסקה השבוע. אנחנו פונים שוב לחברי צוות המשא ומתן: החטופים זקוקים שתילחמו על חייהם, אל תפחדו להתעמת עם נתניהו. אם העסקה תטורפד, מות החטופים יהיה רשום גם על שמכם".

הצהרת משפחות החטופים בכניסה לקריה (צילום: אבשלום ששוני)
הצהרת משפחות החטופים בכניסה לקריה (צילום: אבשלום ששוני)

עינב צנגאוקר, אמו של מתן צנגאוקר, אמרה: "מתחילת יולי יש עסקה שמחכה ללחימה, אבל התנאים שדחף נתניהו, ובראשם ציר פילדלפי - מסכלים אותה. מערכת הביטחון שתומכת בעסקה אומרת שתמיד נוכל לחזור לפילדלפי. זה לא ציר פילדלפי - זה ספין פילדלפי". היא אף קראה לנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן: "אל תאמין לנתניהו, הוא שוב ישקר וירמה אתכם. הוא יגיד משהו אחד וירוץ לעשות את ההפך. יציג לכם גרגר התקדמות ותקווה, ימשוך זמן - ובסוף כמו תמיד הוא יטרפד. אנחנו זקוקים לעזרה שלך - תפעילו כל לחץ אפשרי שיביא לפריצת דרךך ועסקה עוד השבוע".

היא סיימה את דבריה עם פניה לאזרחי ישראל: "ואם נתניהו ממשיך לטרפד את הסיכוי להחזרת החטופים – הציבור בישראל והמשפחות צריכים לדעת את זה! חישפו את האמת! אל תתנו לו לטרפד!".

הצהרת משפחות החטופים בכניסה לקריה (צילום: אבשלום ששוני)
הצהרת משפחות החטופים בכניסה לקריה (צילום: אבשלום ששוני)

יהודה כהן, אביו של נמרוד כהן, נאם גם הוא: "בני החייל נמרוד נחטף מהטנק שלו לגיהנום של עזה כשהוא חי. זו ההזדמנות האחרונה לעסקה שתציל אותו! אחר כך תמיד נוכל לחזור לציר פילדלפי! מערכת הביטחון כולה תומכת בעסקה, ואומרת שזה אינטרס ביטחוני, ושהוסרו המכשולים הביטחוניים, אבל נתניהו מטרפד את העסקה עם ציר פילדלפי".

לסיום, הוסיף: "רוב הציבור וגם בממשלה מבינים, שכדי להציל חיים צריך קודם כל עסקה, גם במחיר של הפסקת המלחמה. תמיד נוכל לחזור להילחם אם נצטרך, קודם כל עסקה!".

אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר ז''ל, בהצהרת משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר ז''ל, בהצהרת משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר ז״ל, דיברה גם היא: "יורם מצגר, חמי האהוב, נחטף מביתו בניר עוז כשהוא חי. את יורם לא הצלחנו להציל ובצער רב נאלצנו לקבור את גופתו שהוחזרה השבוע. אסור להפקיר את אלה שעדיין בשבי".

היא הוסיפה ואמרה על השיחה של נתניהו אתמול עם שורדות השבי, על כך שלא ידע על איזו עסקה מדובר: "נדהמנו לשמוע אמש, שאתמול שאלת את שורדות השבי, 'איזו עסקה יש על הפרק?'. "איזו עסקה" אתה שואל??? העסקה שאתה תוקע ומטרפד! מי שבאמת רוצה להחזיר את החטופים, לא היה שואל "איזו עסקה", הוא היה רץ להביא אותה!".

היא הוסיפה בזעם: "20 אזרחים וחיילים שנחטפו בחיים מתו בשבי בגללך! הדם שלהם על הידיים שלך! ראש ממשלה שדואג לכסא שלו על גב חטופים שמתים בשבי, הוא פושע נגד עמו!".

איציק הורן, אביהם של יאיר ואיתן הורן שנחטפו לעזה, בהצהרת משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
איציק הורן, אביהם של יאיר ואיתן הורן שנחטפו לעזה, בהצהרת משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

איציק הורן, אביהם של יאיר ואיתן הורן, נאמו גם הם: "יאיר ואיתן, הבנים האהובים שלי, נחטפו בחיים. אפשר עוד להציל אותם! עשו עסקה, והחזירו את כולם".

הם אף פנו שוב לחברי צוות המשא ומתן: "החטופים זקוקים שתילחמו על חייהם! אל תפחדו להתעמת עם נתניהו! אל תחששו לחשוף את המקלות בגלגלים שהוא תוקע! אל תתנו לו לטרפד את העסקה! ואל תחזרו בלי עסקה! אסור לכם להיכשל, זוהי משימת חייכם, אם העסקה תטורפד, מות החטופים יהיה רשום גם על שמכם!".

יפעת קלדרון, בת דודו של עופר קלדרון, אמרה: "בן דודי עופר קלדרון נחטף כשהוא חי. העסקה היא אולי ההזדמנות האחרונה להציל אותו! אם אחרי העסקה האיום מעזה יימשך, תמיד נוכל לכבוש שוב את ציר פילדלפי! אנחנו רואים איך בכל הסקרים: רוב הציבור רוצה את החטופים בבית!
רוב הציבור רוצה את העסקה עכשיו!".

הם הוסיפו על מתנגדי העסקה: "הקיצוניים שמתנגדים לעסקה ונתניהו שמיישר איתם קו, לא מייצגים את עמדת רוב הציבור! הם מסיתים נגד המשפחות ומפיצים ספינים ושקרים, במקום להחזיר את הביתה את החטופים שהופקרו במשמרת שלהם! תודה לציבור שממשיך להילחם איתנו, תמשיכו להיאבק איתנו ברחובות! העסקה היא התרופה למדינה! לעולם לא נעצור עד שנחזיר את כולם הביתה!".

הפגנות לשחרור החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנות לשחרור החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

 נזכיר כי אתמול נועדו שורדות השבי ובני ובנות משפחות החטופים עם ראש הממשלה ורעייתו. בתום הפגישה אמרה  אלה בן עמי, בתו של החטוף אוהד בן עמי שהגיעה לפגישה יחד עם אמה שורדת השבי רז בן עמי, כי היא לא אופטימית לגבי העתיד. ״אני אישית יצאתי בתחושה כבדה וקשה שזה לא הולך לקרות בקרוב ואני מפחדת על החיים של אבא שלי, של הבנות שנמצאות שם, ושל כולם. עם כל הדיסאינפורמציה שאנחנו שומעים, אנחנו כבר לא יודעים מה נכון ומה לא נכון, חייבים להביא את העסקה ואם מה שאני אגיד פה יגרום לרה"מ להילחם יותר, זה מה שצריך לקרות. הוא צריך להיות במאבק הזה ב200% כי זה האזרחים שלו ומחובתו להחזיר אותם הביתה״.

בנימין נתניהו בבסיס רמת דוד (צילום: חיים צח /לע''מ)
בנימין נתניהו בבסיס רמת דוד (צילום: חיים צח /לע''מ)

 שורדת השבי יוכבד ליפשיץ, אשתו של החטוף עודד ליפשיץ אמרה: ״אחת הבושות של הממשלה היא שאף נציג שלה לא מגיע לחטופים ולקיבוצים. גם לניר עוז לחוד, בניר עוז גיהנום היה. וגם - עדיין לא קיבלתי תשובה, מדוע צה״ל הזניח אותנו ולא הגיע. רק אחרי שהחוטפים, האנסים והשוחטים גמרו את העבודה וכל הבוזזים - רק אז הגיע צה"ל. על זה אין לו תשובה״, ליפשיץ אף שאלה אותו אם הוא יודע על המפה איפה ניר עוז נמצאת, הוא השיב לה שכן. ״אני מקווה שידע גם לטפל בניר עוז כמו שצריך ולבוא ולחוש את הכאב שלנו ולראות את ניר עוז 80% שרופה והרוסה״.