משפחות ממטה משפחות החטופים התכנסו בגבול רצועת עזה וישראל באזור נירים במטרה לקרוא ליקיריהם שעדיין בשבי. לאחר מכן, החלו לרוץ לכיוון הגבול כשהם נושאים רמקולים שבהם קראו לקרוביהם - שעדיין בעזה מהשבעה באוקטובר. זמן קצר לאחר מכן אביו של נמרוד כהן אמר באמצעות אחד מהמיקרופונים: "אבא מדבר אליך. אנחנו פה ליד גבול עזה, רוצים להגיד לך שאנחנו ממשיכים להילחם. אני לא אוותר עד שאתה תחזור הביתה. אני אמשיך לרוץ בכל מקום בעולם עד שנביא עסקה שתשחרר אותך ואת כל החטופים".

יחד עם עינב צנגאוקר, אמו של מתן צנגאוקר, שוחחו על כך השניים היום (חמישי) בתוכניתה של סיוון כהן ברדיו 103FM. יהודה כהן הסביר: "הרעיון היה להגיע כמה שיותר קרוב לגבול ולזעוק בתקווה שהבן שלי ישמע והחטופים ידעו שאנחנו עושים הכל בשבילם כדי שיחזרו". צנגאוקר הוסיפה: "המשפחות מבינות שאין ברירה - כל הניסיונות להיפגש בצורה ממלכתית רק מורחים את הזמן".

בנו של אריה זלמנוביץ': "פרחאן סיפר שאבא סבל ולבסוף נרצח בייסורי גוף הנפש"
דרמה בגבול רצועת עזה: משפחות חטופים רצו לעבר הגדר

אחותה של לירי אלבג, הפגנת משפחות החטופים בסמוך לגבול עזה (צילום :מטה משפחות החטופים)

יהודה כהן הסביר: "האירוע הסתיים. הרעיון היה להגיע כמה שיותר קרוב לגבול באזור נירים, לזעוק שם בתקווה שהבן שלי ישמע את זה וחטופים אחרים ישמעו שאנחנו עושים הכל בשבילם כדי שיחזרו, וגם לצעוק לנתניהו: עזוב את ציר פילדלפי. יש דברים יותר חשובים. במקביל הבן שלי הגדול ושאר משפחות חטופים פרצו את הגדר של הישוב בריצה לכיוון הגדר של רצועת עזה. זה אקט סמלי שנועד להגיד שנעשה כל דבר כדי שנתניהו יעזוב את האינטרסים האישיים שלו כי זה הדבר הכי נכון לנו ולמדינת ישראל".

צנגאוקר אמרה: "בסך הכול המשפחות מבינות שאין ברירה. כל הניסיונות להיפגש בצורה ממלכתית בשיח כביכול רוגע מול מקבלי החלטות, רק מורח את הזמן. חמאס משתמש בהם במגן אנושי ברצועה וראש הממשלה משתמש בהם כמגן אנושי בשביל השרידות הפוליטית שלו".

"אני משערת שגם למתווכות תיגמר הסבלנות"

באשר למגעים לעסקה, עינב הסבירה כי לטענתה בפועל אין השפעה: "צוות המו"מ שיצא למצרים או לקטאר הוא בדרג נמוך. יש פערים, אבל ראש הממשלה מאפשר רק לצוות בדרג הנמוך לצמצם אותם. בסוגיות המהותיות בזה - ראש הממשלה לא מאפשר לעסוק. אני משערת שגם למתווכות תיגמר הסבלנות, והן ישימו הצעת גישור על השולחן שתגיד: אנחנו מבקשים שתתכנסו להצעה הזו. אני לא רוצה לחשוב מי הצד שיסרב ומי יסכים. זה מצער שזה כך".

כהן הוסיף: "אנחנו יודעים שיצאו כרזות. במקום לשים תמונה של גל הירש, ישימו תמונה של נתניהו תחת הכיתוב שהבנאדם הזה מעכב עסקה".

"לגבי המו"מ: עוד חודשיים וחצי בחירות בארצות הברית, ואז נחכה עוד פעם חודשיים-שלושה עד שמשהו יתחיל לנוע, כי רק אז אמריקנים ילחצו על נתניהו. לנתניהו לא אכפת, והממשלה שלו היא קבוצת ניצבים. אף אחד שם לא יוזם חוץ מהקיצונים סמוטריץ' ובן גביר. אם משהו לא יקרה בשבוע הקרוב האמריקנים יתנקו מגע כי הם יהיו עסוקים בבחירות שלהם", הוסיפו.

פגישתו של נתניהו וביידן (צילום: צילום מסך רשתות חברתיות)
פגישתו של נתניהו וביידן (צילום: צילום מסך רשתות חברתיות)

"תושבי הפריפריה הם ניצבים בהצגה, צר לי על תושבי אופקים"

על הטקס הממשלתי בשבעה באוקטובר, המתוכנן להתקיים בעיר אופקים, אמרה צנגאוקר: "גדלתי בעיר אופקים יותר מ-40 שנה. לצערי השלטון המקומי מחובר בדרכים של פרוטקציות ותקצוב. ראש עיריית אופקים, יצחק דנינו, אחיו חבר כנסת לליכוד. זאת הפוליטיקה שלנו, זה הקומבינות, ככה הן פני ערי הפריפריה. תושבי הפריפריה צריכים להיות ניצבים בהצגה המבזה המפלגת והמשסעת של הממשלה בטקס ה'ממלכתי' שהם מתכוונים לצלם בעיר אופקים. אני התעוררתי מהקונספציה, כי זה פגע לי בבטן הכי רכה. מתן מעולם לא הצביע בבחירות ואין לו עמדה פוליטית. צר לי על תושבי אופקים שמסכימים להיות ניצבים בהצגה הזאת". 

"בחודשים האחרונים גם אנשים שהצביעו לליכוד באים אליי ברחוב ואומרים לי: עינב, הצבענו כל החיים לליכוד, זו לא דרכה של הליכוד. זו לא הסולידריות, אלה לא הערכים שלשמם בחרנו במחנה ליכוד לאורך שנים. אנחנו עומדים מאחוריך, ונותנים לך את כל הכוח כדי שתצליחי במאבק לשחרור מתן ויתר החטופים", הוסיפה.

ברצועת עזה נמצאים כעת 107 חטופים, שנחטפו ב-7 באוקטובר.