מאות אלפי מוחים התכנסו אמש (ראשון) בשער בגין בתל אביב ובצומת קפלן להפגנת ענק, שגלשה אל נתיבי איילון. הכביש נחסם לתנועה, ומפגינים הציתו מדורות והדליקו אבוקות.

בניסיונות המשטרה לפזר את המפגינים שלושה רימוני הלם נזרקו לעבר מפגינים. 29 מפגינים נעצרו בתל אביב ובכרכור. ח"כ נעמה לזימי כתבה בסיום ההפגנה: "רימון הלם הושלך לעברי ואל עבר היועצת שלי עכשיו. נפלנו מהעוצמה והבהלה ואז היה פיצוץ נוסף שהיה קרוב וכמעט פגע בנו ישירות. שוטרת שקלטה את האירוע את החבלה מהנפילה ואת ההלם שלנו משכה אותנו מהרימון במהירות.

"בנס לא קרה משהו נורא יותר מכמה חבלות יבשות. משטרה שמשליכה רימוני הלם אל עבר מפגינים מקרוב וללא בקרה היא משטרה שמסכנת את שלום הציבור ופוגעת בבריאות הציבור במכוון ובניגוד לחוק - משטרת בן גביר והתחנה של סוויסה. בהתאמה. יש לציין בנוסף, שבאותו רגע עמדנו בצד והתבוננו במה שקורה בלי כל חיכוך, הרימונים הושלכו אל עבר שני הצדדים בהם עמדו מפגינים בהפתעה גמורה וללא כל אזהרה מראש".

צפו בתיעוד

במהלך ההפגנה המוחים קראו "להחזיר את כולם - ועכשיו״. לאורך ההפגנה המרכזית נשמעו זעקות שבר של ממש מפי המפגינים, לפיהן הממשלה ונתניהו הפקירו את החטופים, וכי יש להחזיר אותם באמצעות עסקה באופן מיידי. מרכבת ישראל דווח על עומסים כבדים בעקבות אלפי המוחים שעשו את דרכם לתל אביב. בסיום העצרת המרכזית שרו אלפי המוחים את התקווה.

בדרך להשבתה כללית במשק? יו"ר ההסתדרות ייפגש עם משפחות החטופים
האדמה רעדה כשמיכל פעילן מיררה בבכי - זה היה המסר שלה | מיקי לוין  

אופנוען דרס מפגינים בצומת כפר הירוק בפנייה לכביש 5:

אופנוען דורס מפגינים בצומת כפר הירוק בפנייה לכביש 5 (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

אסתר, יעקב ונופר, קרובי משפחתו של עומר שם טוב שחטוף בעזה, סיפרו בשיחה עם "מעריב" בהפגנה בתל אביב על תחושותיהם: "כל יום הוא פשוט סיוט מתמשך. אנחנו מצפים שיחזירו הביתה את כל החטופים. אי אפשר להמשיך עם זה - אנחנו צריכים עסקה ועכשיו. עד עכשיו עשינו הפגנות שקטות שלא עזרו. מהיום משנים פאזה, נגמרו ההפגנות השקטות".

הפגנה בתל אביב למען החזרת החטופים  (צילום: ליעם אדיב)
הפגנה בתל אביב למען החזרת החטופים (צילום: ליעם אדיב)

הפגנה לשחרור החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה לשחרור החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

עוד מסרו ממשפחתו של שם טוב: "עומר חולה צליאק וזקוק למשאף. הוא צריך שיחזירו אותו הביתה. תעשו כבר משהו. אתמול לא עצמתי עין. הייתי מזועזעת ועם צמרמורות בכל הגוף. אני כל כך רוצה, מצפה בכליון עיניים שהסיוט הזה יסתיים. אין כבר מילים לתאר את התחושה הזו. אני רוצה להגיד לעומר: תישאר חזק, אנחנו עושים הכול כדי להחזיר אותך הביתה, אותך ואת כל מי שנשאר שם".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד נאם הבמה וסיפר על החלטתו להשבית את המשק הישראלי: "לי שחושב שזה קל להשבית את המשק, שדאגתי שיפעל ויתפקד בחודשים האחרונים, הוא לא מבין כלום. אני כאן כדי להילחם שלא שאיר אף אחד מאחור. העם היהודי לא משאיר אף אחד מאחור. ולא מדובר פה על ימין או שמאל אלא עניין של חיים ומוות. יהודים לא מפקירים יהודים - מה לא ברור בזה?".

ההפגנה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
ההפגנה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

עוד הוסיף בר דוד: "כל אחד מראשי מערכת הביטחון תומכים בעסקה - וזו אחריות הממשלה להחזיר את החטופים שלנו הביתה. לא ייתכן שהילדים שלנו ימותו במנהרות בגלל אינטרסים פוליטיים. אם מישהו חושב שאנחנו נשב בשקט בזמן שהילדים שלנו נרצחים הוא טועה".

עידית, מפגינה בדרך בגין, אמרה ל"מעריב": ״אני כאן היום משום שממשלת ישראל הפקירה את אזרחיה, את חטופיה - על מזבח שלום הקואליציה. זה פשע שאין לו מחילה או סליחה. אנחנו האזרחים - נשארנו שומרים הסף האחרונים".

במסר לממשלה היא מבקשת לומר: "אני מקווה שיש לכם לב בגוף, כי אנחנו לא מרגישים אותו. אם יש לכם אחד, עצרו הכול ותחזירו את כל החטופים הביתה. אתם לא ראויים לנו".

הפגנה לשחרור החטופים (צילום: מטה משפחות החטופים)
הפגנה לשחרור החטופים (צילום: מטה משפחות החטופים)
 

על רקע חילוץ גופות החטופים הירש גולדברג פולין, עדן ירושלמי, אלכס לובנוב, כרמל גת, אלמוג סרוסי ורס"ר אורי דנינו, פורסמה היום (ראשון) הודעה מטעם מטה משפחות החטופים, שקראה לציבור לצאת בהמוניו למחאות. מאחות בסדר הגודל שנראה הערב לא נראה מתקופת המחאות כנגד הרפורמה המשפטית, כאשר מתקיימות הפגנות בערים רבות ברחבי הארץ, בהן אלפי משתתפים, והפגנה מרכזית בתל אביב בה התכנסו בשעות הערב רבבות. 

בהודעת המשפחות נמסר: "הטרפודים נמשכים והחטופים מתים. עוצרים את המדינה! סוף להפקרה. משפחות החטופים קוראות לכלל הציבור להגיע להפגנת ענק, לעצירה מוחלטת של המדינה ולקריאה לביצוע של עסקה לשחרור החטופים עכשיו".