עשרות תושבים ליוו היום (שני) את מסע הלוויה של הרש גולדברג-פולין, שנחטף ונרצח על ידי מחבלי חמאס. הצעדה יצאה מבית משפחתו בשכונת בקעה בירושלים, תוך שהמשתתפים מניפים דגלי ישראל. בהמשך הדרך הצטרפו עוד תושבים, עד להגעת המסע לבית העלמין בהר המנוחות, שם יובא גולדברג-פולין למנוחות. גם בפאב "הסירה" במרכז העיר התאספו עשרות מחבריו ליציע האוהדים של הפועל ירושלים, ויחד הם עשו דרכם לבית העלמין.

בהזמנת המשפחה, נשיא המדינה צפוי להגיע להלוויה ולשאת דברי הספד לזכרו של גולדברג-פולין.

האב ג'ון ספד: "הרש ענר ובן גדלו ביחד ועכשיו אנחנו מצטרפים למשפחות זוסמן, שפירא. צבי ושרית תודה שלקחתם על עצמכם את המאבק לשחרור החטופים ושחרורו של הרש. זה לא הסוף שרצינו אבל אנחנו מתנחמים שהרש וענר מתחמים לנצח. יש סמליות שאתם מסיימים לומר קדיש על ענר ואילו אנחנו רק מתחילים".

"הרש, אני מצטער. אנחנו מצטערים. אנחנו נכשלנו, אתה לא נכשלת. אתה היית דוחף חזק יותר, ואנחנו נדחוף כדי שהמוות שלך ושל כל החיילים לא יהיה לשווא. נחזיר הביתה את החטופים הנותרים. עוד לא אבדה תקוותנו. החיים שהיו לנו איתך היו ברכה ועכשיו נעבוד כדי שהמורשת שלך תהיה ברכה. אני אוהב אותך", אמר.

ג'ון, אביו של הרש גולדברג פולין, בהלוויתו (צילום: צילום מסך יוטיוב)
ג'ון, אביו של הרש גולדברג פולין, בהלוויתו (צילום: צילום מסך יוטיוב)

אימו רייצ'ל אמרה כי "היה לי זמן רב לחשוב על הרש, דבר אחד שחשבתי עליו היה איך מכל האימהות בעולם זכיתי במתנה יפה כמו הרש. מה עשיתי? הרש לא היה מושלם, אבל הוא היה הבן המושלם עבורי. אני מוקירה תודה לאלוהים. במשך 23 שנים הייתה לי פריווילגיה להיות אמא של הרש, אפילו שרציתי שזה יהיה ליותר זמן". היא פנתה לבנה, ואמרה: "במשך החודשים האלו דאגתי לך. התגעגעתי. עכשיו אני לא צריכה לדאוג יותר. עכשיו לנצח תהיה ילד יפה".

"אני אוהב אותך ואתגעגע אליך עד סוף ימי חיי", הוסיפה האם. "בבקשה תעשה הכל בשביל שהאור שלך יאיר עלינו".

רייצ'ל, אמו של הרש גולדברג פולין, בהלוויתו (צילום: צילום מסך יוטיוב)
רייצ'ל, אמו של הרש גולדברג פולין, בהלוויתו (צילום: צילום מסך יוטיוב)

הלוויתו של הרש גולברג פולין (צילום :מאיה בואנוס)

נשיא המדינה נשא דברי הספד בהלווייתו של הרש גולדברג- פולין ז"ל: "הרש האהוב, בלב קרוע ושבור, אני עומד היום כאן, כנשיא מדינת ישראל, נפרד ממך ומבקש ממך סליחה; ויחד איתך מכרמל, מאורי, מעדן, מאלמוג, מאלכס, וּמכל אוהביכם". 

"אני מבקש סליחה בשם מדינת ישראל. סליחה שנכשלנו בהגנה עליכם במחדל הנורא של השבעה באוקטובר. סליחה שנכשלנו בהשבתכם הביתה בשלום. סליחה שהמדינה שעלית אליה בגיל 7, עטוף בדגל ישראל, לא הצליחה לשמור עליך. רייצ'ל, ג'ון, ליבי ואורלי היקרים – אני מבקש מכם סליחה. סליחה שלא הצלחנו להשיב את הרש שלכם הביתה בחיים" אמר.

"האור המיוחד שלך, הרש, כבש את כולנו ממבט ראשון, אפילו מבעד לכרזות הזועקות לשובך. רובנו לא זכינו להכיר אותך בחייך, אבל אתה כל כך חי בנו, כבר אחד עשר חודשים; יחד עם עוד אחים ואחיות רבים, הנתונים ביד מרצחים ארורים, מפלצתיים, מאז שמחת תורה – שהפך ליום אסוננו. דע לך, אנחנו עדים ולא נשכח זאת לעולם: אין דלת בעולם שמשפחתך האהובה לא פתחה למענך, להצלתך ולשלומך. אין אבן שהם לא הפכו, אין תפילה ואין תחינה שהם לא זעקו – מקצה העולם ועד קצהו - באזני אלוהים ואדם", הוסיף. 

מסע ההלוויה של הרש גולדברג פולין בירושלים (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
מסע ההלוויה של הרש גולדברג פולין בירושלים (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

"מיכל ואני פגשנו את הוריך ומשפחתך פעמים רבות בשנה האחרונה, וזכינו להכיר אנשים בעלי שיעור קומה יוצא דופן וללמוד מהם שיעור שלא נשכח לעולם - על אהבת אם ואב ללא גבולות. רק לפני מספר שבועות, בערב תשעה באב נשאנו תפילה בבית הנשיא, יחד עם הוריך – הרש - לשובך, יחד עם כל החטופות והחטופים. ועכשיו, לבנו השבור, נעשה רסיסים רסיסים. בלילה אחד התבשרנו על הירצחן של שש נפשות תמימות וטהורות. כל אחת מהן - היא עולם ומלואו, ויש לה אהובים ואהובות שלא ישנו לילה שלם אחד, ולא נשמו נשימה אחת מלאה, כבר אחד-עשר חודשים". 

"עתה – מוטלת על מדינת ישראל משימה דחופה ומיידית. על מקבלי ההחלטות לעשות כל שניתן, בנחישות ובאומץ: להציל את מי שעוד ניתן להציל, ולהשיב את כל בנינו ובנותינו, אחינו ואחיותינו. זו לא מטרה פוליטית, ואסור להפוך את זה למחלוקת פוליטית. זהו צו מוסרי, יהודי ואנושי עליון של מדינת ישראל לאזרחיה. בצו הזה לא עמדנו. ועתה – מוטלת עלינו חובה קדושה ומשותפת: לעמוד בו ולהחזיר את כולם לנוף מולדתם. למען רוח ישראל. למען חוסן ישראל. למען אחדות ישראל". 

"אנחנו כמובן לא שוכחים לרגע את חובתנו לבוא חשבון עם המרצחים הנתעבים שטבחו בך – הרש – בחבריך, באחיותינו ובאחינו. גם כאן, המשימה ברורה ומחייבת: להמשיך ולהילחם עד חורמה בארגון הטרור הרצחני חמאס, שהוכיח שוב שאין קץ לרצחנותו ולפשעים נגד האנושות שהוא מוכן לבצע".

הרש גולדברג-פולין (צילום: מסך)
הרש גולדברג-פולין (צילום: מסך)

משפחתו של גולדברג-פולין הודיעה אמש על מותו הכואב. "בלב שבור, אנו מודיעים על מותו של בננו האהוב הרש. תודה לכולם על האהבה והתמיכה, ואנו מבקשים לכבד את פרטיותנו ברגעים קשים אלו", מסרה המשפחה. גופתו של גולדברג-פולין נמצאה במנהרות חמאס באזור רפיח יחד עם חמישה חטופים נוספים, לאחר שנרצחו זמן קצר לפני חילוצם על ידי כוחות הביטחון.

הרש גולדברג-פולין, בן 23, אזרח ישראלי-אמריקני, נחטף במהלך מסיבת נובה ב-7 באוקטובר על ידי מחבלי חמאס. הוריו, ג'ון פולין ורייצ'ל גולדברג, עלו לישראל מארה"ב לפני כ-15 שנה, והפכו לדמויות מרכזיות במאבק לשחרור החטופים בזירה האמריקאית. מאז פרוץ המלחמה, הם נפגשו עם בכירים בממשל האמריקאי, כולל הנשיא ביידן והאפיפיור, נאמו במוסדות האו"ם ובעצרות ברחבי ארה"ב, ואף נבחרה רייצ'ל לאחת ממאה המשפיעים של מגזין "טיים".

באפריל האחרון פרסם חמאס סרטון מהשבי בו נראה גולדברג-פולין פצוע בידו, והוא פנה למשפחתו: "אמא, אבא, ליבי ואורלי. אני אוהב אתכם ומתגעגע אליכם מאוד, חושב עליכם בכל יום שאני פה".