על רקע השימוש של חמאס במבני ציבור למטרות צבאיות, מתפרסמות עדויות חדשות המצביעות על התנגדות אזרחית לנוכחות של מחבלים במקלטים ההומניטריים, כך עולה מדיווח שפורסם היום (שלישי) בניו יורק טיימס. 

לפי הדיווח, כאשר נאסר א-זענין נאלץ לברוח מביתו בצפון עזה באוקטובר, הוא ומשפחתו מצאו מקלט בבית ספר. בבית הספר עבד אל-כרים אל-עקלוק בדיר אל-בלח, א-זענין סייע בהקמת מערכת ועדות לשיפור חיי המשפחות במקלט. הוועדות פיקחו על צרכי מזון, מים ורפואה, והציבו קו אדום ברור: אין להרשות על כניסת אנשים חמושים למתחם. 

בזמן שחמאס מנסה להשתקם: צה"ל הנחית עליו שרשרת מכות אנושות
חמאס חטף מכה קשה: מפקדי הארגון מניחים את הנשק ללא קרב | אבי אשכנזי

"כל המשפחות הסכימו", אמר א-זענין, בן 56, שבעבר עבד כפקיד ברשות הפלסטינית בעזה. "אנחנו פשוט רוצים להציל את כל המשפחות, נשים וילדים, ולא לאפשר איום פוטנציאלי עלינו בגלל נוכחות משטרה או אנשי ממשל חמאס". מספר תושבים נוספים במקלטי בתי ספר במרכז עזה סיפרו על מקרים דומים. סאלח אל-כפארנה, בן 62, אמר: "אנחנו נזרוק במהירות כל מי שיש לו אקדח או רובה מבית הספר הזה. אנחנו לא מרשים לאף אחד להרוס את החיים כאן או לגרום לתקיפה נגד האזרחים והמשפחות".

 חלק מאמצעי הלחימה שאותרו בבית ספר במרחב זייתון (צילום: דובר צה''ל)
חלק מאמצעי הלחימה שאותרו בבית ספר במרחב זייתון (צילום: דובר צה''ל)

הניו יורק טיימס מציין כי קשה לדעת עד כמה התופעה נפוצה, אך העדויות מרמזות כי לפחות חלק מהמפונים מונעים ממיליציות חמושות להיכנס למקלטים. הכתבה מציינת כי המלחמה גרמה לכמעט כל 2.2 מיליון תושבי עזה לעזוב את בתיהם, כאשר רבים נאלצו לעבור למקומות שונים עד עשר פעמים. יותר ממחצית מכל הבניינים למגורים ברצועה ניזוקו או נהרסו, בעיקר מתקיפות אוויריות ישראליות, לפי הבנק העולמי.

כזכור, בחודש שעבר צה"ל חושף מסמכים של מנגנון הביטחון הכללי של ארגון הטרור חמאס, אשר אותרו על-ידי כוחות צה"ל הפועלים ברצועת עזה. המסמכים מוכיחים מאמץ נרחב של ארגון הטרור לזייף את תוצאות הסקרים של מכון "PSR”, על מנת לייצר מצג שווא של תמיכת הציבור העזתי בארגון הטרור, במיוחד לאחר טבח השבעה באוקטובר. 

המסמכים הללו הם חלק מתהליך שיטתי שתכליתו להסוות את קריסתו של הארגון, וקריסת התמיכה הציבורית בו. המסמכים מדגישים את החשיבות שרואים בארגון הטרור חמאס בתוצאות הסקרים על מנת לזייף תמיכה פלסטינית וכדי להשפיע על הציבור הפלסטיני ועל דעת הקהל הבינערבית והבינלאומית.

הסקרים המזויפים (צילום: דובר צה''ל)
הסקרים המזויפים (צילום: דובר צה''ל)

במסמכים שנחשפים כעת, מופיעות תוצאות סקרי מכון הסקרים “PSR” מחודש מרץ 2024, לפני ואחרי הזיוף של חמאס. במסמכים ניכר זיוף תוצאות האמת לטובת הארגון ומנהיגיו, בדגש על יחיא סנוואר. כמו כן, מהלכי הזיוף נועדו לייצר מצג שווא של תמיכה רחבה בטבח השבעה באוקטובר ובפעולות טרור.