במסגרת חקירת המשטרה, נעצר היום (שישי) קטין כבן 17 תושב רמלה במעורבות באירוע פיצוץ הרכב אתמול, בו נהרגו 4 תושבי העיר ונפצעו נוספים.  כל שאר פרטי החקירה, לרבות נסיבות וממצאים שהובילו למעצרו, חוסים תחת צו אסור פרסום, כמו גם אסור פרסום כל פרט העלול להביא לזיהוי החשוד בשל היותו קטין.

טרור פלילי ברמלה: נקבע מותם של ארבעה מהפצועים, מאבק על חיי התינוק
לאחר הפיגוע הפלילי ברמלה: בפשיעה המאורגנת יש להילחם כמו בטרור | דעה

זירת האירוע ברמלה (צילום: אבשלום ששוני)
זירת האירוע ברמלה (צילום: אבשלום ששוני)

מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון הטיל אתמול בתום הערכת מצב בזירת האירוע ברמלה, את החקירה על היחידה המרכזית של מחוז מרכז, לצד ניהול אכיפה מוגברת לסיכול הפשיעה האלימה ברחוב הערבי. 

נזכיר כי זאת לאחר שמפכ״ל המשטרה, רנ״צ דני לוי, אמר ל"מעריב" שהמשטרה קרובה לרוצח. המפכ"ל ערך סיור רמלה, במסגרתו עמד מקרוב על היערכות כוחות הביטחון בעיר, שוחח עם אזרחים וקיבל עדכון אודות התפתחות חקירת האירוע. במהלך הסיור ובתום הערכת המצב שקיים, אמר: "אנחנו קרובים לשים את היד על הרוצח ולעצור אותו. המשטרה לא תסוג מרמלה עד שלא תחזיר את השקט והביטחון לעיר ולתושבים. נישאר בכוחות מתוגברים בעיר כדי למנוע פעולות נקם והשתוללות".

לאחר מכן הוסיף: "מה שהיה כאן היה פיגוע טרור פלילי, ואנחנו נבוא בחשבון עם מי שעומד מאחורי האירוע הקשה והחמור הזה. אמרתי כבר אתמול שנבוא בחשבון, והיום אני אומר לכם שאנחנו קרובים אל הרוצח מאד. זה עניין של זמן ולא יותר מדי זמן".

גם בשיחות עם השוטרים המפכ"ל העביר מסר ברור לפיו המשטרה חייבת לשלוט על הנעשה ברמלה ולבצע מעצרים כדי שארגוני הפשיעה יבינו שהם לא שולטים בעיר.

נוכחות אנשים דלה. רמלה (צילום: אבשלום ששוני)
נוכחות אנשים דלה. רמלה (צילום: אבשלום ששוני)

בשעות הבוקר שלאחר הפיגוע הפלילי הרצחני בלב רמלה, נראתה נוכחות מוגברת של המשטרה ברחוב הרצל ובשוק. "הגברנו מהבוקר את הסיורים, כדי להראות נוכחות ולהגביר את הביטחון האישי", סיפר חבר בכיתת הכוננות ברמלה תוך כדי סיור רגלי עם חבריו לאורך רחוב הרצל ומשם לשוק.

בעל עסק ברחוב הרצל העיר על רקע הסיורים הרגליים והנוכחות הבולטת של שוטרים, חברי כיתת הכוננות ושוטרות מג"ב. "זה צריך להימשך ולא להיפסק בעוד כמה ימים, צריכים ניידת משטרה בכל פינה. אבל הבעיה היא שבמדינה הזו שוכחים מהר".

ריאד, הבעלים של פיצריה הסמוכה לזירת הפיגוע הפלילי הקשה ברחוב הרצל, לא הרחק מהשוק, סיפר על תחושותיו הקשות: "הרגשות שלי מאוד קשים אחרי מה שראיתי. אין ביטחון אישי. כולם מדברים, אבל שיעשו יותר".

גם רזי, בעל עסק סמוך לטלפונים סלולאריים, דרש להגביר את הנוכחות של המשטרה. "אין לנו ביטחון וישנם אנשים שחוששים להסתובב ברחוב", הוא הסביר.

שניהם התלוננו על תנועה דלילה יותר של עוברים ושבים מהבוקר ברחוב הרצל הסואן בדרך כלל בשעות הבוקר והצהריים בימי שישי. "הרבה פחות אנשים מסתובבים כאן היום", הם טוענים על רקע שרידי הפיח במדרכה הסמוכה לחנויות הסגורות שנפגעו בפיגוע הפלילי.

לעומתם, בעל עסק נוסף ברחוב סיפר בסיפוק כי הלקוחות הקבועים דווקא המשיכו להגיע. "מגיעים אליי כולם, יהודים וערבים. עצוב מאוד מה שקרה, אבל זה עלול לקרות בכל מקום במדינה".

תושב אחר אמר והתלונן: "שני מקרי רצח בלילה קודם לכן, בהפרש של שעה, עם תושבת רמלה שטרם זוהתה וחוררה בכדורים. ולא חלפו שעות אחדות ונחשפנו לפיגוע הפלילי הזה כשכל העיר בלחץ, אז איפה בדיוק המשטרה? מפקד משטרת רמלה והתחנה שלו כשלו בערך העליון שבגינם הם קיימים והוא שמירה על ביטחון התושבים ורכושם. איך אנחנו נוכל להרגיש בטוחים שהדברים האלה מתרחשים לנו מול העיניים? אם היום מגיעים לכאן כוחות אדירים, איפה הם היו עד היום?".

הוא המשיך ותהה: "למה היה צריך לחכות עד שיחוסלו ארבעה בני אדם, שתי נשים ושני ילדים על לא עוול בכפם, ורק אחרי זה פתאום מגישים לנו הצהרת ופועלים? אנחנו הופקרנו על ידי משטרת רמלה ואף אחד לא יכול לספר לנו סיפורים אחרים. לא בכדי אמר לנו המפכ"ל שהוא יעשה הכל על מנת להשיב לנו את הביטחון לרחובות".

"מי שפועל להשיב מבין בעצמו שהביטחון שלנו אבד ומבחינתו הוא הופקר. בטוח שהמפכ"ל החדש שמבין שהוא בתוך 100 ימי החסד
שלנו , שאסור לו להשלים עם המצב. מישהו פה צריך לשלם את המחיר על אובדן המשילות בעיר ובעיקר על הקורבנות שחוסלו ושילמו במחיר החיים".

יוסף, בעל עסק למכירת אופניים, סיפר עוד על רקע המראות הלא נעימים של המדרכה המפוייחת: "סגרתי אתמול בשעה 15.00 ולא הייתי כאן כשזה קרה, רק בשעה 10.00 בבוקר חודשה אספקת החשמל. ההרגשה לא טובה ממה שקרה, אבל לא צריכים להאשים דווקא את המשטרה. גם היו מקרים שהמשטרה תופסת עבריינים ובית המשפט משחרר אותם, אחרי שקיבלו עונשים קלים. חייבים להרתיע עבריינים".

באותה העת, הסתובבו לאורך רחוב הרצל חברי כיתת הכוננות מרמלה בהליכה איטית ובנוכחות בולטת.

"תגברנו מהבוקר את האבטחה ומראים נוכחות בשטח, כדי להעניק תחושת ביטחון אישי ולהרתיע. קרה כאן אירוע מאוד מאוד חמור. אני רואה שבשוק אנשים חוזרים מהר מאוד לשגרה", סיפר חבר בכיתת הכוננות, כאשר לא הרחק ממנו מסיירות שוטרות מג"ב.

בעל עסק לביגוד בכניסה לשוק - מרחוב הרצל, התלונן על ירידה חדה. "לשוק ברמלה מגיעים אנשים מכל הארץ, היום הגיעו הרבה פחות", הוא טען. גם יוסי, הבעלים של איטליז, סיפר על ירידה משמעותית: "בשעה כזו יש כאן תור של לקוחות, מהבוקר הגיעו פחות", הוא הסביר.

נוכחות אנשים דלה. השוק ברמלה (צילום: אבשלום ששוני)
נוכחות אנשים דלה. השוק ברמלה (צילום: אבשלום ששוני)

אבל בהמשך השוק, ככל שמתקרבים לדוכני וחנויות ממכר הירקות, הפירות, המעדניות ומוצרי המזון, התנועה הייתה הרבה יותר תוססת ולעיתים נראו תורים בסמיכות לדוכנים ובתוך חנויות.

סמי מלוכה, דור שלישי ב"בורקס בבא" המיתולוגי בלב השוק של רמלה, העריך שחלק מהלקוחות המגיעים מחוץ לרמלה ולוד, לא הגיעו הפעם לשוק, שגם נחשב לאטרקציה תיירותית אותנטית.

"בבוקר כולם דיברו על הפיגוע הקשה. הלקוחות הקבועים מרמלה ולוד הגיעו לשוק, כדי לעשות קניות לשבת, אבל לקוחות מערים אחרות הגיעו פחות. אני מעריך שיש ירידה של 20%-15%", הוא הסביר – "רואים יותר סיורים של המשטרה ומג"ב ויותר נוכחות, חבל שלא הגבירו את הסיורים לפני זה ואני מקווה שהפעם הסיורים המוגברים ימשכו, כי זה מגביר את הביטחון האישי".

איתן, עובד בחנות ממתקים סמוכה, סיפר: "יש ירידה, אנשים חוששים, הפיגוע הרס לנו הבוקר את העבודה ומגיעים פחות לקוחות, אבל החיים נמשכים ואני בטוח שכל הלקוחות עוד יחזרו לשוק".

לעומתו, עובד במעדניה, סיפר על רקע התורים שהשתרכו: "אין בכלל ירידה אצלנו. אנשים צריכים לקנות אוכל לשבת והם הגיעו. רוב הלקוחות שלנו מרמלה ולוד. זה יכול לקרות בכל מקום".

על רקע המבקרים הרבים בלב השוק התוסס ברמלה, בלטה קבוצה שהגיעה לסיור קולינרי מודרך. "אחרי הפיגוע התקשרתי ושאלתי אם לדחות את הסיור, אבל כולם רצו להגיע. אני מרגישה כאן בטוחה", סיפרה אופירה בר, האחראית על הקבוצה. אחת מחברות הקבוצה, שושי, תושבת מודיעין, סיפרה עוד: "לא ביטלנו, שאלו אותי והיה ברור שנצא לסיור המעניין הזה".

בעל דוכן לממכר לימונדה, סיפר תוך שהוא מנסה להדביק את קצב הביקושים לכוס לימונדה מרעננת: "אין בכלל ירידה, עבורי זה כמו כל ימי שישי". בעל דוכן נוסף העיר: "אנשים כבר התרגלו, גם בתל אביב היום פיגועים".

אליאס, שמזה כ-40 שנים מוכר בחנות קטנה, היוצרת תחושה נוסטלגית של מסע במנהרת הזמן - צעצועים, מכשירי כתיבה וספרים, סיכם מניסיונו העשיר: "השגרה בשוק ברמלה נמשכת".

מפכ''ל המשטרה עם כוחות הביטחון בהיערכות לאחר הפיגוע ברמלה (צילום: דוברות המשטרה)
מפכ''ל המשטרה עם כוחות הביטחון בהיערכות לאחר הפיגוע ברמלה (צילום: דוברות המשטרה)

לאחר מעצרו של חשוד המעורב באירוע בתום פחות מיממה, אמר מפכ״ל המשטרה רנ״צ דני לוי: ״כפי שהתחייבתי אתמול, שמנו את ידינו על חשוד בגרימת מותם של ארבעה חפים מפשע - תוך פחות מ 24 שעות. הפעלנו את מיטב שוטרינו שפעלו סביב השעון, אספו ראיות, הפכו כל אבן עד למעצרו! הבטחתי שהמשטרה תחת פיקודי לא תנוח עד שנמצא אותו. נמשיך לעשות הכל כדי להילחם בפשיעה ולהחזיר את השקט והביטחון לציבור". החקירה נגד העצור עדיין נמשכת. 

במוצאי שבת יובא החשוד לבית משפט השלום לנוער, שם יבקשו להאריך את מעצרו. ההערכה היא כי מעצרו יוביל ככל הנראה לשורה של מעצרים נוספים, כל זאת מעבר לניסיון מנגד לבצע פעולות נקמה, לרבות פיצוצי מטענים ואירועים ירי שיסלימו את מצב העניינים ברמלה, אלא אם המשטרה תשהה בעיר ובעיקר במתחמי ארגוני הפשיעה במטרה להפגין כוח ולבצע מעצרים.