פרופ' יהודה באואר, מחוקרי השואה הנחשבים ביותר, הלך היום (שישי) לעולמו בגיל 98. הוא נולד בפראג בשנת 1926 וב-1939 היגר עם הוריו לארץ ישראל. 

בשנת 1960 קיבל יהודה באואר תואר דוקטור לפילוסופיה מן האוניברסיטה העברית על חיבורו ההגנה והפלמ"ח על רקע המדיניות הציונית במלחמת העולם השנייה. את הקריירה האקדמית שלו התחיל כשנה מאוחר יותר במכון ליהדות זמננו באוניברסיטה העברית. 

בין השנים 1995-1986 היה העורך של ה- Journal of Holocaust and Genocide Studies ובין 1995-1980 שימש יו"ר חוג הבית בבית נשיא המדינה. נושא החוג היה "יהודים בגולה ובארץ-ישראל".

ביום הזיכרון לשואה ולגבורה בשנת 1998 נאם פרופ' יהודה באואר בפני חברי הבונדסטג. באותה השנה הוא זכה בפרס ישראל בתחום חקר ההיסטוריה של עם ישראל.

בשנת 2000 נאם פרופ' יהודה באואר בפני הוועדה הבין-לאומית בשטוקלהום על תקופת השואה. באותה שנה הוא נבחר לחבר באקדמיה הלאומית הישראלית למדעים.

פרופ' יהודה באואר היה ראש המכון הבין-לאומי לחקר השואה ביד ושם בין השנים 1996 -2000. ומאז שימש כיועץ אקדמי של יד ושם. הוא היה חבר במועצת יד ושם, בהנהלת המכון הבין-לאומי לחקר השואה, בוועדה המדעית של יד ושם ובמערכת של יד ושם – קובץ מחקרים. הוא שימש כיועץ אקדמי בכוח המשימה הבינלאומי לחינוך, זיכרון וחקר השואה.

"מחשבותיו ודבריו עיצבו והיוו השראה לוויכוח האקדמי על טרגדיית השואה. עבודתו תימשך על ידי כל האנשים העוסקים בשימור הזיכרון", נכתב באחד ההספדים לזכרו.