דניאל סוקאץ', מנכ"ל הקרן החדשה העולמית, פרסם בעיתון "הארץ" מאמר שהתייחס לסיפוח יהודה ושומרון. מיקי גיצין, יו"ר הקרן החדשה לישראל, התארח בתוכניתו של אראל סג"ל ב-103FM, שם התייחס למאמר של סוקאץ' והסביר מדוע סיפוח שטחים הוא מבחינתו סוף החזון של מדינת הלאום היהודית.


המנכ"ל הבינלאומי של הקרן החדשה לישראל טען שאם ישראל תחדול להיות דמוקרטית יש להחרים אותה.


"זה לא מה שהוא אמר אלא הקמפיין שנולד בעקבותיו. דניאל סוקאץ' דיבר על סוגיית הסיפוח ואמר שיהיו לו השלכות על יהדות התפוצות. כל ארגוני המיינסטרים היהודים האמריקאים הביעו חשש ממצב של סיפוח הגדה ולשיטתם מדובר בסופה של המדינה היהודית. סוקאץ' אמר בצורה מדויקת שחבריה של ישראל צריכים לומר לה את האמת כדי שתדע שיהיו לכך השלכות".



במידה וישראל תספח את השטחים היא תיתן לאזרחים שם תעודת זהות כחולה. מה רע בזה?
"בעיני זה יהיה סוף החזון של מדינת הלאום היהודי".



אתה תומך בחוק הלאום?


"הייתי תומך בו אם הוא היה אומר שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי ומעניקה שוויון אזרחי מלא לכל אזרחיה או לוקח את הערכים של מגילת העצמאות ומטמיע אותם בחוק. בתהליך, כפי שמצביע סמוטריץ', לא מדובר במדינה בה לכולם יש אזרחות מלאה אלא בסיפוח חלקי בו מספחים חלק מהיישובים".





מבחינת הקרן החדשה לישראל, במידה ומדינת ישראל תהפוך למדינת כלל אזרחיה -  התמיכה של יהודי העולם תיפסק?


"ברור שכן, יהדות העולם לא תומכת בישראל כפי שהיא תומכת בהודו או באפריקה. האנשים שתומכים בנו הם יהודים שחיו על רעיון של מדינת ישראל כמדינת הבית היהודי".



ארגון עדאללה לא תומך במדינה היהודית.


"לא נכון. עדאללה מכיר בזכות ההגדרה העצמית של העם היהודי בארץ ישראל".



אבל לא במדינת לאום יהודית.


"אני שותף של עדאללה במקומות מסוימים. אני לא תומך בהם ב-100% מהפעילות שלהם והמענקים שהם מקבלים הם לא לכל הפעילות אלא על העבודה שלהם בבתי המשפט למען שוויון זכויות לערביי ישראל. בזה אני תומך. כשהייתי מנכ"ל ישראל החופשית והפדרציה היהודית בניו יורק תמכה בפעולות שלי למען נישואים אזרחיים, במקביל הם תמכו בארגונים חרדיים שעובדים למען תעסוקת חרדים בישראל. לשני הארגונים האלה היו יעדים ומטרות שונות בתכלית אך פילנתרופיה יוצרת זהות רעיונית במקומות בהם נפגשים. הניסיון לחשוב שארגון פילנתרופי הוא 100% מהמענקים שלו הוא לא נכון. אני גאה בכך שהקרן החדשה לישראל, שהיא ארגון יהודי ישראלי עם נציגות ערבית משמעותית, יוצרת קשר עם ארגונים שמייצגים את אזרחי ישראל הערבים בבתי המשפט".



אתם תומכים כלכלית במוקד להגנת הפרט ובעאדללה שמעורבים במשפטים כמו אורי אנסבכר ז"ל, שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו, ועוד.


"אתה טועה. אף אחד מהארגונים האלה לא תומך בזה".



לא תומך אך מגן עליהם בבית משפט?


"מי שמגן על מחבלים בבתי משפט, יהודים או ערביים, זו המערכת המשפטית של המדינה. המדינה מספקת להם עורכי דין. המוקד הגן על משפחות".



משפחות של רוצחים.


"אתם הסברתם לי פעמים רבות שבן לא יכול לשלם את מחיר אביו".



הייתם תומכים בפניית משפחתו של יגאל עמיר לבג"ץ?


"איזה ארגון ייצג את יגאל עמיר בבית המשפט בנושא ההתייחדות שלו? האגודה לזכויות האזרח".



ואתם תמכתם בה.


"בוודאי. יותר מזה, כשהיה עניין המתנחלים שנעצרו ללא זכויות במעצרים מנהליים. האגודה לזכויות האזרח התערבה כי יש לנו תפיסה אוניברסלית".