רונן צור, היועץ האסטרטגי ומי שניהל את המשא ומתן להרכבת הממשלה מטעם מפלגת העבודה, שוחח היום (שישי) עם ג'ודי שלום ניר מוזס בתוכניתה ב-103FM. הוא התייחס לימים הדרמטים שעברו בגוש השינוי טרם לפיד הכריז כי "עלה בידו": "היה לנו שבוע אינטנסיבי, מאוד מעניין, חצי היסטורי ומקווים שייגמר טוב".

בהמשך דבריו התייחס צור לעימות בין יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, לח"כ איילת שקד על מיקום בוועדה למינוי שופטים: "אמרנו שלא נעמיד בסיכון את משימת העל הגדולה של שינוי החלפת השלטון ושינוי השיח הרעיל והבעייתי שמתנהל במדינה".

"מצד שני היינו חייבים לעמוד על העקרונות שלנו בשימור ההגנה על מערכת המשפט. בזכות ההתעקשות הזו קיבלנו נציג בוועדה לאורך כל הקדנציה. בנוסף מיכאלי תהיה השרה בוועדה בחלק השני ואיש מפלגת העבודה יעמוד בראש ועדת החוקה, מהבחינה הזאת המשימה הושגה", המשיך.

עוד אמר צור כי "מערכת המשפט נמצאת תחת מחלוקת מאוד עמוקה על הדרך שבה יש להגן עליה. יש את הצד שטוען שיש לבצע רפורמות מרחיקות לכת ויש את אלו שטוענים שגם אם עושים רפורמות המערכת לא תתפרק ותאפשר להגן על כולנו. כמובן שזה הפך לסמל והצדדים מתגוששים".

כשנשאל האם המערכת יכולה להתפרק במידה ושקד תשב בוועדה, הוא השיב: "היא לא יכולה להתפרק במובן שהיא תיסגר אבל היא כן יכולה להתפרק מהשכפ"צים שההגנה הציבורית נותנת לה היום".

"מערכת המשפט בנויה על איזון אדיר ואם השופטים יבואו מכיוון אחד בלבד של תפיסת עולם אנחנו עלולים לייצר עיוות במערכת המשפט. היום היא בנויה משופטים שמונו על בסיס מאוזן של תפיסת עולם ליברלית ושמרנית, צריך להמשיך לשמור אותו", הוסיף.

על השאלה אם ממשלת השינוי אכן תקום השיב צור: "אין מניעה שהיא תקום, זה תלוי בעוצמה הפנימית של האנשים שהולכים להרכיב אותה ואני מקווה שכול אחד יוכיח שהוא עשוי לא מלגו אלא מחומר יצוק של מנהיגות". הוא הוסיף כי "אני מכיר את בנט מצוין, הוא בא עם הלב במקום הנכון. לשמוע אותו אומר בנאום לאומה 'החלטתי להקים ממשלה יחד עם יאיר לפיד ידידי' מעביר צמרמורת".

יאיר לפיד מודיע לנשיא ש"עלה בידו" להרכיב ממשלה

לדבריו, יש ביניהם פערים ומחלוקות אבל הם מסוגלים לכבד אחד את השני. "את הדבר הזה ראינו בפעם האחרונה רק בימי בגין עם פרס ורבין.יכול להיות שזו תחילתה של תקווה עם מנהיגים שהם בני אדם", הדגיש.

היועץ האסרטגי התייחס בסיום דבריו לאירועי ההסתה והאלימות נגד חברי כנסת ואנשי תקשורת שהרימו ראשם לאחרונה: "יראשי הממשלה העתידיים חייבים להשיב בקמפיין ציבורי לניסיונות הרעילים לזהם את המרחב הציבורי. איך זה שאף אחד מהאנשים שקוראים להוציא להורג את מי שלא מסכים איתם לא הגיעו היום בבוקר למעצר".

"זה כישלון של ממשלת ישראל, זה יעשה דקה אחרי שירצח עיתונאי או פוליטיקאי וחובתם של כל תקשורת ומנהיגי הציבור לפנות למפכ"ל המשטרה ולשאול איך הותקף עיתונאי מחדשות 13, איך קראו להוציא להורג שמאלנים בהפגנה ואיך הם הבוקר לא בבית המשפט להארכת מעצרם. אם מפכ"ל המשטרה חושב שהוא יעשה את זה אחרי הרצח ומישהו ישכח את זה, הוא טועה", הוסיף.