"ראינו שאנשים מצפצפים על ההנחיות והחלטנו על פעילות נחושה", אמרה היום (רביעי) שרת הפנים איילת שקד שקיימה סיור מיוחד בטרמינל 1, אליו הופנו החל מהיום הטיסות הנוחתות ממדינות שהוגדרו אדומות. 

שקד, שסיירה בטרמינל יחד עם מנהל רשות האוכלוסין, פרופ' שלמה מור יוסף ומנהל נמל התעופה בן גוריון, שמואל זכאי, ציינה כי העברת הטיסות ממדינות אדומות לטרמינל 1 יצרה מתחם סטרילי ומניעת חיכוך עם נוסעים המגיעים לטרמינל 3 ממדינות שאינן מוגדרות כאדומות.
היא הזהירה כי זמני הנחיתה ממדינות שהוגדרו אדומות נותבו כך שלא תהיה חפיפה עם נוסעים המגיעים בטיסות הפנים מאילת לטרמינל 1.

"המדינות שהוגדרו כאדומות – רוסיה, הודו, ברזיל, דרום אפריקה וארגנטינה, אני ממליצה לא לטוס אליהן. אך מי שחייב, יכול לעשות זאת רק לאחר אישור של ועדת החריגים. בכניסה למטוסים היוצאים, פקחים של רשות האוכלוסין בודקים האם יש לכל נוסע את האישור, ולמי שאין את האישור הנדרש – מורד מיד מהמטוס", אמרה שקד. 

השרה הבהירה שמי שיטוס ללא אישור יקבל קנס, במסגרת התקנות שיוסדרו, של 5,000 שקלים. "למי שאין אישור שלא יטוס", הדגישה, "מי שחוזר ממדינה אדומה – חייב להיות בבידוד, גם אם הוא מחוסן. הגדלנו את כמות השוטרים שיבדקו את אכיפת הבידוד". בתשובה לשאלה כיצד ניתן לאתר נוסעים המגיעים ממדינות אדומות בטיסות קונקשן (טיסות המשך דרך מדינות שאינן אדומות), היא השיבה כי לרשות האוכלוסין יש את האמצעים כדי לדעת, והועברה התראה לבקרי הגבולות.

איילת שקד בנתב"ג (צילום: משה כהן)
איילת שקד בנתב"ג (צילום: משה כהן)

"הסיפור של נתב"ג הוא המרכזי במאבק הנוכחי שלנו עם הקורונה. אנחנו מנסים לשמור על טיסות פתוחות בגלל החיסונים, אבל יכול להיות שבעתיד, אם התחלואה תעלה ומספר החולים הקשים יעלו, יהיה צורך לנקוט באמצעים נוספים ולהפסיק טיסות", אמרה שקד וסברה שיש להטיל צו איסור יציאה מהארץ על מי שיצא למדינה אדומה ללא אישור ועדת חריגים, אך, היועץ המשפטי לממשלה ושר המשפטים הזהירו כי זה לא עומד מבחינה משפטית ולכן הצעתה ירדה מהפרק.

במהלך הסיור, אמר זכאי כי נבדקת היערכות מיוחדת לקליטת נוסעים ממדינות אדומות שעלולות להתווסף לטרמינל 1 ולצורך כך אף יורחב מתחם קבלת הנוסעים בטרמינל במידת הצורך, באמצעות הוספת מסועי מזוודות ועמדות בקרה. פרופ' מור יוסף ציין כי הרשות נערכת כל העת לתרחישים שונים והיא פועלת בהתאם להנחיות. "כבר נערכנו מתחילת משבר הקורונה לשינויים רבים ועשינו זאת מהר. ניישם גם את ההנחיות החדשות".

בעת ששקד סיירה בטרמינל, נחתה טיסה ישירה ממוסקבה, בטיסה זו היו כ-40 נוסעים וכל אחד, גם אם היה מחוסן, נדרש להיכנס לבידוד. זכאי הזהיר בתגובה לשאלתה של שקד כי נוסעים צריכים להיכנס לבידוד, לא נוסעים בתחבורה ציבורית וילוו על ידי עובדי הרשות עד היציאה מהטרמינל. "צריך גם לדעת לזהות נוסעים פוטנציאליים שיפרו בידוד. אני יכול ממרחק להעריך לזהות אותם עם הניסיון שצברתי".