"רעידת אדמה תהיה האסון הטרגי הקשה בתולדות המדינה": בעקבות ריבוי מקרי רעידות האדמה הקלות שהורגשו בשבועות האחרונים לאורך השבר הסורי אפריקאי, ובנקודות המשבר בצפון הארץ סמוך לבקעה, ראש עיריית בית שאן, שספגה חלק נרחב מהרעידות, ז'קי לוי, הזדעק הבוקר (רביעי) על אוזלת היד של הממשלה בטיפול במחדל ואמר לליאת רון ברדיו צפון 104.5fm: "אנחנו מקבלים איתות שזה הולך לקרות. זה קרה חמישה ק"מ מבית שאן, קיבלנו עוד רעידת אדמה. אמרו לי שזו תופעה שברורה שאחרי הראשונה מגיעה השנייה".

"אני מזכיר לכולנו, גם אם תהיה החלטת ממשלה וגם אם יש תקציב ברור לכולם שזה תהליך שייקח זמן, למה אנחנו לא מתחילים?", תהה לוי. "למה מתעסקים בשטויות? שולחים את פיקוד העורף לבדוק, כולנו יודעים מה הבעיה, תתקצבו ותפעלו במקביל במדינה לא יודעים לעבוד במקביל?".

"הבעיה שאני מתריע וחוזר מיליון פעם", המשיך, "רעידת אדמה לא תבדיל בין ימין לשמאל בין ערבי ליהודי. רעידת אדמה תהיה האסון הטרגי הכי קשה שיהיה מאז קום המדינה. אם יודעים לעשות הסכמים קואליציונים כדי להקים ממשלה ב-60 מיליארד צריך לתקצב 5 מיליארד. אם יקרה אסון הם דקה לא יישבו על הכיסא. על מנת שנוכל למנוע טרגדיה צריך לפעול היום".

רעידת אדמה, רעש אדמה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
רעידת אדמה, רעש אדמה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

"למזלי אני הייתי סגן שר ויש תוכנית לביצוע", סיפר ראש העיר. "דיברתי עם הממשלה עם השרים, עם משרד ראש הממשלה, הם יכולים להגיד למי שלא עסק בזה, אני עסקתי בזה. אני מצפה לדבר אחד - אם היה נופל טיל הקבינט היה מתנכס היום. כנסו את הקבניט קבלו החלטה, לא צריך לדבר ולא סימסאות ולא תקציבים. כנסו את הקבינט". 

"אנחנו נבכה על מה שלא עשינו"

"תצילו את התושבים שפוחדים מאוד", קרא לוי, "אני לא יודע מה להגיד לתושבים שלי, הרגשנו את רעידת האדמה בצורה מחרידה, לא קיבלנו את מערכת ההתראה. עוסקים איתנו בטפל, להדריך את הציבור איך להגיב, זה לתת אקמול למת, צריך למנוע את האסון. צריך להתחיל לפעול היום לא מחר". 

"כולם אומרים שרעידת אדמה תקרה, לא מצאתי אחד שירגיע אותי", מתח לוי ביקורת על הממשלה. "ברגע שהאדמה משחקת בטווח קצר, יותר מהנורת חירום שקיבלנו עכשיו, למי אנחנו ממתינים? אני אבא לילדים ואני אוהב את העיר הזאת וגדלתי בה כל חיי ויתרתי על העיניינים האישיים בשביל העיר הזאת. אני לא מסוגל לישון בלילה, הפחד שלי אם רעידת אדמה תהיה ברגע שילדים ילמדו בביתי הספר, כשמבנים משנות ה-60 יתרסקו עליהם כמו מגדל קלפים. אם חלילה יקרה אסון אני אקום אגיד וצעקתי, את מי זה מעניין, אנחנו נשב ונבכה על מה שלא עשינו".