מיד לאחר תום חגיגות יום העצמאות ה־74 מתקיים מהיום לראשונה "שבוע המצוינות הישראלית" - פרויקט שיזמה קרן טראמפ לחינוך, המקדמת מצוינות לכל אורך השנה. אל הקרן הצטרפו כ־130 ארגונים, חברות ומוסדות, שלכולם מכנה משותף: לעודד, לטפח ולקדם את ערך המצוינות כמפתח להצלחה.

לאורך השבוע יתקיימו אירועים מיוחדים ללא עלות, והציבור מוזמן לחפש פרטים באינטרנט על "שבוע המצוינות הישראלית", להשתתף בסיורים מודרכים, הרצאות מקוונות ומפגשים חווייתיים לצעירים ולכל המשפחה ברחבי הארץ.

לאורך השנים נתפסו חטיבות הביניים כחצר האחורית, הפחות חשובה במערכת החינוך, אולם לראשונה התגלה בסקר שנערך בקרב הורים ישראלים, כי למעשה הורים רבים סבורים שחטיבת הביניים מהווה שלב משמעותי לעתיד ילדיהם.

לקראת פתיחת אירועי השבוע ערכה קרן טראמפ לחינוך סקר מיוחד על ידי מכון IPANEL, ש"מעריב" מפרסם לראשונה, ובו מתגלה כי כרבע מההורים (23%) אף ציינו כי חטיבת הביניים היא השלב הקריטי ביותר מבין שלבי החינוך. כמעט כל ההורים (95%) השיבו כי חשוב להם שילדיהם יגיעו להישגים לימודיים גבוהים בחטיבת הביניים. 77% אמרו שיעודדו את ילדיהם להירשם לכיתת מצוינות בחטיבת הביניים. הם הדגישו שהלימוד בכיתת מצוינות יאפשר לילדיהם ללמוד עם מורים ותלמידים טובים יותר, ועשוי לסלול את דרכם לקבלה ל־5 יחידות לימוד בתיכון, ליחידה צבאית טכנולוגית, לחוג לימודים יוקרתי באוניברסיטה ולעתיד טוב יותר בשוק העבודה ובחיים בכלל.

עם זאת, 60% מההורים אינם מודעים לקיומם של מסלולי מצוינות בבתי הספר של ילדיהם, ולא יודעים על האפשרויות הקיימות עבורם. 48% טוענים כי כיתות מצוינות פועלות בעיקר בבתי ספר במרכז הארץ ופחות בפריפריה. כתוצאה מכך, 63% מההורים מעריכים כי סיכויי ההצלחה בחיים של תלמיד במרכז הארץ גבוהים מאלו של תלמיד מהפריפריה.

אלי הורביץ, מנכ״ל קרן טראמפ לחינוך, אמר: "יש לנו סיבה טובה להתגאות במצוינים שלנו, שפורצים דרך ומגיעים לשיאים מדהימים, אבל חשוב גם שנזכור שבכל אחת ואחד מאיתנו טמונה מצוינות, והבחירה היא בידינו. האם רק להביט מהצד ולמחוא כפיים לאחרים, או ללמוד, להשקיע ולהשתפר, ואז להיות הכי טובים שאנחנו יכולים".

שבוע המצוינות הישראלית יתקיים ב־8־12 במאי, עם אירועים הפתוחים לציבור ללא עלות, שבהם יתאפשר לקהל לחוות מקרוב ולהתגאות בהישגים שישראל הביאה לארץ ולעולם בתחומי ההייטק, המדע, הרפואה, הביטחון, הכלכלה, הספורט, המוזיקה, הקולינריה, המחול, החקלאות ועוד.

מידת שביעות הרצון של הורים לילדים הלומדים בחטיבת ביניים 95% מההורים - סבורים כי חשוב שהילדים יגיעו להישגים
לימודיים גבוהים.

23% מההורים - מעריכים שחטיבת הביניים היא השלב הקריטי ביותר מבין שלבי החינוך.

77% מההורים - אמרו שיעודדו את ילדיהם להירשם לכיתת מצוינות.
 
60% מההורים - אינם מודעים לקיומם של מסלולי מצוינות.

63% מההורים - מעריכים כי סיכויי ההצלחה בחיים של תלמיד במרכז הארץ
גבוהים יותר.