היום ייערך יום שבתון במהלך הבחירות, אולם שירותים רבים, ובהם התחבורה הציבורית, בתי חולים ורשתות קניות - יפעלו כרגיל. עו"ד מיטל דולב מ"כל עובד", מרכז המידע על דיני עבודה מקבוצת Guideline, ניסתה לעשות סדר בנוגע לזכויות העובדים ביום הבחירות - ובמיוחד באשר לשכר שהם אמורים להרוויח.

"בעקבות נוהג שהשתרש במשק, המבוסס על בין היתר על פסיקת בית הדין האזורי לעבודה והנחיית יו"ר ועדת הבחירות, גובה השכר לעובד ביום הבחירות יהיה בשיעור של 200% משכרו הרגיל של העובד או שכר רגיל (100%) וצבירת חופשה במקום תשלום שכר נוסף על העבודה בפועל ביום הבחירות", מסבירה דולב ומוסיפה: "עם זאת, אם העובד לא שייך לרשימת השירותים המחויבים בעבודה ועדיין נדרש לעבוד, נדרשת הסכמה של המעסיק על שכר גבוה יותר".

לדבריה, "שעות השבתון לא מוגדרות וקיימות שתי פרשנויות ביחס לתחילתו וסיומו של יום זה. פרשנות אחת גורסת כי מדובר מחצות הלילה עד חצות הלילה שלאחריו. בהתאם לפרשנות השנייה (העולה בקנה אחד עם זו שניתנה בעבר על ידי משרד הכלכלה), מאחר שהרציונל העומד מאחורי השבתון הוא מימוש זכות הבחירה, יש לראות את תחילתו וסופו בהתאם לשעות פתיחת הקלפיות, בין 7:00 ל־22:00".

עו''ד מיטל דולב בלט (צילום: לילך אוזן)
עו''ד מיטל דולב בלט (צילום: לילך אוזן)

לשאלה האם כל עובד זכאי לקבל את התוספת לשכרו ביום הבחירות, משיבה דולב בשלילה. "בהתאם לחוק, הזכאות לתשלום יום השבתון מותנית בקיומה של תקופת עבודה מינימלית אצל העובד של 14 יום לפני הבחירות. אם עבדת פחות משבועיים, לא תהיה זכאי לתשלום. שאר העובדים יקבלו את שכרם הרגיל אם עבדו את כל ימי העבודה שבהם מחויבים בחודש זה".

סוגיה נוספת שמעניינת רבים ביום הבחירות הינה הזכויות של עובדים זרים היום. לדברי דולב, "עובד שאינו אזרח ישראלי המועסק ביום הבחירות בענף הסיעוד על ידי יחיד או בענפי המלונאות, ההסעדה, הבניין, החקלאות והתעשייה - יקבלו את שכרם הרגיל (100%). עובדים זרים בסיעוד לא יקבלו שכר בגין יום זה, אם יבחרו שלא לעבוד בו".