השבר הסורי-אפריקאי החוצה את מדינת ישראל לאורכה הוא סדרת חיבורים של שני לוחות יבשתיים ענקיים בקרום כדור הארץ, שעליהם שוכנות היבשות אפריקה ואסיה. לוחות טקטוניים, שהחיכוך המתמיד ביניהם, שנוצר מההתרחקות האיטית של שתי היבשות זו מזו, מייצר סכנה מתמדת למדינת ישראל מעוצמת הרס מבנים גדולה שתתרחש חלילה בחיכוך שעוצמתו גדולה. רעש כזה מתרחש בערך אחת למאה שנים, זאת אף שמדי שנה נרשמות במכון הגיאולוגי הישראלי כמעט מאה רעידות קטנות בשטח ישראל שאינן מורגשות. 

מה עושים בזמן רעידת אדמה בישראל? המדריך המלא

כאמור, במהלך מאתיים השנים האחרונות נרשמו כמה רעשי אדמה חזקים בארץ, שלו היו מתרחשים בימינו כשישראל היא מהמדינות צפופות הבנייה בעולם, ומאות אלפי מבנים בה אינם עמידים לרעשים כאלה, היינו סופגים לכל הפחות מאות הרוגים, שלא היו מספיקים להיחלץ מהבניינים, אלפי פצועים ומאות אלפי חסרי בית.  

ב-1834 רעדו ירושלים, בית לחם ומדבר יהודה עד ים המלח, ושלוש שנים אחר כך נרשמה רעידה הרסנית יותר. ב-1837 החריבה רעידת אדמה את צפת כליל והרס רב נרשם בטבריה. עוצמה היתה ככל הנראה 6.5 דרגות, אבל היא גרמה לכ-7,000 הרוגים ולגלי ענק בכנרת. רעידת האדמה הקשה האחרונה שנרשמה היתה בשנת 1927, אז נפגעו בצורה קשה צפת, רמלה, לוד ושכם. עוצמתה היתה 6.3, והיא גבתה את חייהם של קרוב ל-300 בני אדם, וגרמה לכאלף פצועים בכל ארץ ישראל המערבית ועבר הירדן, ממלכת ירדן של ימינו. בנוסף, נרשמו נזקים עצומים ברכוש, כתוצאה מקריסתם של כעשרת אלפים מבנים על יושביהם, ואפילו זרימת הירדן נעצרה כתוצאה ממפולות אדמה. 

בתוך כך, רעידת האדמה החזקה ביותר שהורגשה מאז הקמת מדינת ישראל נרשמה במפרץ אילת בשנת 1995, כאשר המוקד היה בים סוף, כ-150 ק"מ דרומית לאילת. עם זאת, עוצמת הרעידה - מעל ל-7 דרגות, זעזעה את העיר הדרומית וגרמה בה נזקים משמעותיים לכבישים ולמבנים. לא היו נפגעים בנפש בישראל ברעש ההוא. 

כך תתגוננו:

כלל הברזל בהתגוננות מרעידת אדמה הוא יציאה מהירה מהבית לרחוב - ללא שיהוי - ולהתרחק ממבנים, או לחלופין להיכנס לחדרי מדרגות פנימיים מבוטנים, או לממ"דים אם אין אפשרות לצאת מהבית, או לכל הפחות התרחקות מקירות חיצוניים ותפיסת מחסה ליד קיר כמה שיותר פנימי בבניין מתחת לרהיט כבד.

במידה והרעידה מתרחשת כאשר נמצאים בתוך רכב - יש לעצור ולהתרחק מגשרים ומחלפים. במידה ונמצאים בסמוך לים, יש להתרחק ממנו מרחק של לפחות קילומטר. הסכנה היחידה ברעידת אדמה היא קריסת מבנים ותשתיות מעשה ידי אדם, או מגלי צונאמי בים.

האדמה, בניגוד לאגדות, אינה פוערת את פיה. סדקים או התרוממות של כבישים או גשרים, זה עוד נזק שרעש אדמה עשוי לגרום. מסיבה זו, הימצאות בשטח פתוח הוא הבטוח ביותר ברעידות אדמה.