מפגינים רבים כנגד הרפורמה המשפטית הגיעו אתמול בערב בצעדה מתוכננת לבני ברק. תחילה, הדבר עורר דאגה רבה מחשש לעימותים ביניהם לתושבים המקומיים. לבסוף, החששות הכבדים לא התממשו, בין היתר לאחר קריאה של מספר רבנים בכירים לצעירים המקומיים להימנע מעימותים, יחד עם יוזמה מקומית שנולדה בסמוך לאירוע, במרכזה חלוקת כיבוד והשמעת מוסיקה למפגינים.

חיים אוזן, מי שאירגן את היוזמה, סיפר היום (שישי) כיצד הכול התחיל: "בגדול זה משהו שדי בוער בעצמות שלי, האופן שבו מציגים את הציבור החרדי בתקשורת הכללית. היוזמה הספציפית הזו התחילה ביום רביעי, בקושי 24 שעות לפני הצעדה. נכנס אליי קולגה מהעבודה, ואומר לי - 'מה עושים? אתה לא מבין מה יהיה פה'. אמרתי לו אני מסכים איתך, אבל מה אפשר לעשות".

"ואז שנינו הבנו שחייבים לערב באירוע הזה מוסיקה, חייבים להפוך את זה לאירוע משמח. חשבנו שאם כל צד יבוא האחד מול השני, משהו יזרוק איזו מילה ומי שמולו יחזיר לו, תהיה פה פצצת אטום בשנייה. ברגע שיש מוסיקה, כיף, כיבוד, שתייה וצ'ונט בחמישי, הכול נהפך לאירוע הרבה יותר רגוע ונחמד", הוסיף.

אוזן שיתף כי תקוותיו בנוגע לאירוע התממשו: "כל הסקרנים מהצד של בני ברק הגיעו מוקדם, כבר הייתה להם מוסיקה באוזניים, והכול היה על מי מנוחות. הצעדה הגיעה, וכולם התערבבו אחד בשני. כולם הציעו אוכל, לשמחתי המפגינים לקחו, טעמו ועשו שיח ביחד, היה מטורף".

הוא סיפר על ההתארגנות של היוזמה, בתוך פחות מ-24 שעות: "אני בן אדם שעובד בעבודה רגילה, אין לי חברה או עמותה כלשהי, הכול היה דרך ה'וואטסאפ'. פניתי לפעיל החברתי אריאל אלחרר, סיפרתי לו על היוזמה והוא אהב אותה. הוא התחיל להפיץ את העניין, פתאום התחלתי לקלוט שיש פה משהו, זה עלה ועלה, והגיע ליותר מ-1,000 אנשים".

''הרבה אהבו את ההתקרבות הזו'' (צילום: ללא קרדיט)
''הרבה אהבו את ההתקרבות הזו'' (צילום: ללא קרדיט)

"אנשים שלחו לי כל הכבוד, ואז פנה אליי 'רדיו קול חי מיוזיק' , רדיו חרדי שמשדר רק שירים, והציע לשתף פעולה בנושא. הרעיון היה שכולם יהיו על אותו התדר, וישמיעו את אותם השירים ביחד. יוציאו רמקולים לחלונות, ברחובות וברכבים. אפילו התקבל אישור מהמנכ"ל לשדר במשך שלוש שעות בלי פרסומות, שזה דבר מאוד נדיר. לא רצינו שיווצר מצב של מחנה מול מחנה, היה פשוט מדהים", ציין.

יהיה נכון להגיד שהיוזמה הגיעה מתוך פחד ממה שעלול לקרות בעיר?
"לא יודע אם לקרוא לזה פחד, זה לא אויב שמפחדים ממנו. זה הגיע באמת מתוך רצון שלא יצבעו אותנו בצורה שלילית. שיצבעו אותנו בצבע המקורי שלנו, צבע של 'הכנסת אורחים, תבואו'".

היו אנשים שלא שיתפו פעולה עם היוזמה?
"היה אירוע נקודתי שבו היו נזרקו זיקוקים, ובאותו הרגע פחדתי שהכול יורד לטמיון. אבל מיד לאחר מכן נמשכה האווירה הטובה, שמח שזה מאחורינו. גם על זה אני מצטער, אבל טוב שזה הסתיים ככה". 

אוזן מוסיף: "אנחנו לא הגענו עם שלטים בעד או נגד הרפורמה, אנחנו לא שם. רק אהבת ישראל זה מה שהיה אתמול בערב. הכול נעשה בסמוך לאירוע. הגענו להראות שאנחנו מכבדים אותם ולא באים להילחם בהם".

''לא באים להילחם בהם'' (צילום: ללא קרדיט)
''לא באים להילחם בהם'' (צילום: ללא קרדיט)

אפשר לתקן את הרגשת המשבר ביחסים בין הקבוצות בחברה?
"אחרי האירוע הזה אנחנו שוברים את הראש איך להמשיך את ההתקרבות בין המחנות. אנחנו לא רוצים שזה ידעך, היה פה ערב נדיר. יש דברים שאף פעם לא יהיו לגביהם הסכמות, אנחנו רוצים לנתק את זה ולהמשיך לחיות ביחד, ואחרי הערב הזה, נראה שזה אפשרי. אנשים ממשיכים לפנות אליי להוצאה לפועל של מיזמים נוספים בנושא, זה נראה שהרבה אנשים אהבו את ההתקרבות הזאת".