אזרחי החברה הערבית מהווים כ-21 אחוזים מהאוכלוסייה בישראל, אך חלקם היחסי מכלל הרוגי תאונות הדרכים בשנת 2022 נאמד בשיעור של 32-52 אחוזים, יותר מחלקם היחסי באוכלוסייה. כך עולה מדו"ח שהוכן בעמותת אור ירוק.

מהדו"ח עולה כי נתונים אלה נשמרים גם לאורך חמש השנים האחרונות, כאשר חלקם של אזרחי החברה הערבית ההרוגים בתאונות דרכים נאמד בשיעור ממוצע של 31 אחוזים מכלל הרוגי התאונות. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי 113 בני אדם מהחברה הערבית נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2022 (שני הרוגים בממוצע בכל שבוע), לעומת 109 אזרחים מהחברה הערבית שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2021. זוהי השנה השלישית ברציפות שבה נרשמת עלייה בכמות ההרוגים בתאונות דרכים בחברה הערבית.

קו המגמה לנתוני חמש השנים האחרונות מראה על עלייה בהרוגים בתאונות דרכים בחברה הערבית. בשנת 2022 נרשמה עלייה של 21 אחוזים בהרוגים בתאונות דרכים בחברה הערבית בהשוואה למספר ההרוגים (93) בשנת 2018. בחמש השנים האחרונות נהרגו 528 בני אדם מהחברה הערבית בתאונות דרכים, מעל ל־100 בני אדם בממוצע בכל שנה.

נהגים ערבים מבצעים יותר עבירות תנועה בתאונת דרכים עם נפגעים. נהגים אלה מהווים 19 אחוזים מכלל המורשים לנהוג, אך חלקם במעורבות בתאונות דרכים עם נפגעים לאחר שביצעו עבירת תנועה בשנת 2021 נאמד ב־26 אחוזים, גבוה ב־36 אחוזים מחלקם במצבת הנהגים.

50 אחוזים מהנהגים שעברו עבירת מהירות מופרזת והיו מעורבים בתאונת דרכים בשנת 2021 היו נהגים מהחברה הערבית, פי שתיים ויותר מחלקם במצבת הנהגים. 43 אחוזים מהנהגים שביצעו עקיפה שלא כחוק והיו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2021 היו נהגים ערבים - פי 2 ויותר מחלקם במצבת הנהגים.

42 אחוזים מהנהגים שעברו על עבירת אי־שמירה על הנתיב הימני והיו מעורבים בתאונת ב־2021 היו נהגים ערבים, יותר מפי 2 מחלקם במצבת בנהגים. 27 אחזים מהנהגים שעברו עבירת אי־מתן זכות קדימה לרכב ב־2021 והיו מעורבים בתאונת דרכים היו נהגים מהחברה הערבית, 42 אחוזים יותר מחלקם במצבת הנהגים. 31 אחוזים מהעוברים על עבירת אי-שמירת מרחק שהיו מעורבים בתאונת דרכים ב־2021 היו נהגים ערבים, 63 אחוזים יותר מחלקם במצבת הנהגים.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר ל"מעריב": "אסור לנו כחברה להשלים עם מצב שבו אוכלוסייה אחת נפגעת יותר מאוכלוסיות אחרות ואנחנו מקבלים את זה בשוויון נפש. מדינת ישראל הזניחה במשך שנים את החברה הערבית, ולכן ההיפגעות בתאונות דרכים גבוהה, כמו גם ביצוע עבירות מסכנות חיים. הממשלה חייבת לשים בראש סדר העדיפויות שלה את הצלת החיים. חיזוק ערכי הבטיחות בדרכים בחברה הערבית יוביל לצמצום ההרג המיותר בכבישים".