כ-30 אלף מטיילים פקדו היום (רביעי) את שמורות הטבע והגנים הלאומיים ברחבי הארץ ובסך הכל במהלך חג הפסח, חול המועד והחג השני כ-850 אלף ישראלים יצאו לטייל ברחבי הארץ, כך עולה מסיכום כולל שנערך על ידי רשות הטבע והגנים. 

מזג האוויר הסוער נמשך: נחסמו היציאות מאילת, חומה קרסה בחיפה
שימו לב: אלו האתרים שנסגרו בשל תנאי מזג האוויר והחשש מפני שיטפונות

שמורות הטבע והגנים הלאומיים המבוקשים ביותר מבחינת תנועת המטיילים במהלך כל ימי החג וחול המועד היו הגן הלאומי תל אפק עם כ- 29 אלף מבקרים, הגן הלאומי קיסריה עם כ-28 אלף מטיילים, הגן הלאומי מצדה עם כ- 24 אלף מטיילים, הגן הלאומי תל אשקלון עם כ-17 אלף מטיילים וגן השלושה (הסחנה) עם כ-16 אלף מטיילים. בין שמורות הטבע בלטו שמורת הטבע עין גדי עם כ-20 אלף מטיילים, שמורת הטבע הבניאס עם כ-12 אלף מטיילים, שמורת הטבע עין אפק עם כ-10 אלף מטיילים.  

כ-35 אלף מטיילים בחרו ללון במהלך ימי החג וחול המועד בחיק הטבע בחניוני הלילה של רשות הטבע והגנים ברחבי הארץ שבתשלום ורבבות נוספים לנו גם בחניוני הלילה שבשטחים הפתוחים. בין החניונים בלטו בעיקר ממשית, מצדה מערב ובארות בדרום, אפק במרכז וגן השלושה, מעין חרוד, חורשת טל ואכזיב בצפון. 

מטיילים בגן לאומי הבשור (צילום: חפץ כפורי רשות הטבע והגנים)

רעיה שורקי מנכ״לית רשות הטבע והגנים מסרה: "חג מורכב במיוחד עבר על כולנו בשל המצב הביטחוני ומזג האוויר המשתנה והסוער בסופו. שמחנו להעניק חווית ביקור מצוינת ואיכותית למבקרים בשמורות ובגנים במהלך ימי החג וחול המועד. אני מודה לציבור הגדול שפקד את אתרינו לשותפים שלנו ממשרד התיירות, מפעל הפיס ומהמשרד להגנת הסביבה שבעזרתם הוצבו עשרות תחנות מידע ביציאה למסלולי הטיול, מסבירים, מורי דרך ואמנים שפגשו את הקהל בשטחים הפתוחים והעשירו את חווית הביקור".

"מאיר שליו שבמהלך החג התעצבנו לשמוע על מותו, כתב בספרו הנפלא גינת בר -"באביב אני מבקש עוד שתי מנות גשם אחת בסביבות פסח ואחת כשבועיים שלושה אחריו כדי להאריך את הפריחה ולתת לזרעים החדשים אפשרות להתפתח בנחת". תודתי לעובדי רשות הטבע והגנים שפעלו יום וליל בקליטת הקהל, בסיוע בחילוצים ובהכוונה במסלולי הטיול ברחבי ארץ".

מרשות הטבע והגנים נמסר עוד כי במהלך כל ימי החג כ-150,000 מטיילים פקדו את 81 תחנות המידע וההסברה שהציבה רשות הטבע והגנים בכניסה למסלולי הטיול לגנים הלאומיים ושמורת הטבע שאינן בתשלום. המטיילים שהגיעו לתחנות קיבלו מידע על מסלול הטיול והאם הוא מתאים באתגרים שבו למתכוונים להלך בו, קיבלו תזכורת על כללי הטיול הבטוח וכן שקית לאיסוף האשפה במהלך הטיול. 

במקביל פעלו צוותי מסבירים בגנים ובשמורות בקרב המבלים שבאו לערוך פיקניקים ושוחחו איתם על התנהגות מכבדת בטבע בדגש על השארת השטח נקי. מיזם ההסברה, שפועל כבר חג שני ברציפות בהובלת רשות הטבע והגנים, המשרד להגנת הסביבה ובאמצעות עמותת נקי, זוכה לשיתוף פעולה והבנה של הציבור ובמקומות בו הוא פעל נותר השטח נקי.

עשרות אלפי מטיילים נהנו מ 3 ימי פעילות של 'נושמים תרבות' - מיזם התרבות של רשות הטבע והגנים ומפעל הפיס. בפרויקט הועסקו כ-100 אמנים בשישה אתרים ברחבי הארץ. בנוסף נערכו עשרות סיורים ללא תשלום לקהל הרחב במימון משרד התיירות. מאות מבקרים נהנו מהדרכות מקצועיות בגנים הלאומיים ושמורות הטבע וכן בסיורים בערים מרכזיות.

במוקד רשות הטבע והגנים (*3639), הפועל מסביב לשעון, התקבלו במהלך החג וימי חול המועד כ-11,000 שיחות טלפוניות ו-6,500 פניות בערוצים הדיגיטליים, ביניהם הצ'אט הדיגיטלי. במציאות ביטחונית מתוחה ומזג אוויר הפכפך כשאלפי מטיילים מבקרים בשמורות הטבע והגנים, נציגי המוקד השיבו על פניות בנושא מזג האוויר, מסלולים, פעילויות, חניוני הלילה ומנויי מטמון. 

סקר המטיילים

מסיכום תוצאות הביניים של סקר המבקרים שנערך על ידי המדען החברתי ד"ר ליאור לוין חן בקרב כ 5,000 מטיילים במהלך חג הפסח וחול המועד, עולה נכון לעתה כי 90% מהמשיבים היו שבעי רצון מהביקור במידה רבה ורבה מאוד מהביקור ו-93% דיווחו על שביעות רצון רבה ורבה  מאוד מחזות האתרים ו 90% מהמבקרים היו שבעי רצון במידה רבה ורבה מאוד משירות הצוותים.

מטיילים נעדרים בעקבות שיטפונות בדרום (צילום: דוברות המשטרה)

פעולות חילוץ מטיילים וכיבוי שריפות

במהלך כל ימי הפסח טיפלו פקחי רשות הטבע והגנים ב- 38 אירועי חילוץ של מטיילים שנפגעו במהלך טיול בעיקר עקב התייבשות, מחסור במים ופגיעות גפיים כתוצאה מהחלקה/נפילה. בנוסף טיפלו הפקחים במהלך הפסח באירוע שרפה שנגרם מרשלנות מטיילים, באירועים שונים הפקחים סייעו למטיילים ופינו אותם עקב חולשה/קושי לסיים את המסלול, איבוד דרך וכניסה לחשיכה.

בתוך כך בלטו מספר אירועים של מטיילים שנזקקו לעזרה עקב הליכה במסלולי טיול שאינם מותאמים ליכולתם. בשבעה מהאירועים הנפגעים התנהגו בניגוד להנחיות, ירדו משבילים מסומנים ונכנסו לחשיכה. 

בימים האחרונים למרות התראות מזג האוויר ובניגוד לשילוט האזהרה שהוצב בשטח נכנסו מטיילים רבים לאזורים שהוגדרו בסכנת שיטפונות תוך שהם מסכנים את עצמם ואת המחלצים.  בטיפול באירועים השתתפו פקחי רשות הטבע והגנים, מתנדבי יחידות החילוץ, מד"א, לוחמי כיבוי אש, צה"ל ואנשי משטרה.