כ־10,000 איש מרחבי העולם צעדו היום (רביעי) על פסי הרכבת מאושוויץ לבירקנאו שבפולין, במסגרת "מצעד החיים" - מהאירועים המרכזיים של יום הזיכרון לשואה ולגבורה. המצעד, המציין 35 שנים להיווסדו, יעמוד השנה בסימן "הגבורה היהודית בשואה ורוח האדם", וציין 80 שנה למרד גטו ורשה.

"במשך שנים הוצגו היהודים כקורבן בלבד, שהלך כצאן לטבח", אומר ד"ר שמואל רוזנמן, יו"ר מצעד החיים. "צעירים בישראל וברחבי העולם לא יודעים מספיק על מעשי הגבורה הרבים שביצעו מאות ואלפי יהודים במהלך השואה, וכארגון חינוך בינלאומי תפקידנו לתת על כך דגש".

בראש המצעד יצעדו 40 שורדי שואה מהארץ ומהעולם, ובהם שורדי השואה מישראל, הלינה בירנבאום ושושנה טריסטר (ילידות פולין), אריה פינסקר (יליד הונגריה), צבי קליין (יליד צרפת) ומיכאל שפיגל (יליד אוסטריה). השנה גם יודלק בפעם הראשונה בטקס המרכזי לפיד שיוקדש ליהודים שעברו את השואה בצפון אפריקה.

״אני גאה ונרגש להוביל את מצעד החיים לזכרה של יהדות תוניס המפוארת, שנכבשה על ידי הנאצים וסבלה רדיפות אנטישמיות, עבודות כפייה ורעב", אומר איש העסקים חיים טייב, שידליק את הלפיד. "אצעד במצעד כשבלבי סבי, חיים טייב, שעל שמו אני קרוי, שנלקח לעבודות פרך וחזר כשהוא עור ועצמות, מוכה וחבול".