הערב (ראשון) נערך לראשונה טקס מרכזי מועצתי של המועצה האזורית אשכול לציון יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, כאשר למעלה מ-200 משפחות נוספו למשפחות השכול במועצה. בטקס נכחו משפחות הנופלים במלחמות ישראל ובמלחמת חרבות הברזל, משפחות החטופים, חברי כיתות הכוננות שאיבדו את חבריהם בקרבות, ותושבי המועצה.

גדי ירקוני בפנייה לנתניהו: "קו הגבול של מדינת ישראל יזוז"

את אבוקת הזיכרון לזכר הנופלים במערכות ישראל הדליקו איציק אלמוג, אחיו של רב"ט יוסי אלמוג ז"ל שנפל באסון הצוללת דקר, ואביב נחמיאס אחיו של סמ"ר איתי נחמיאס ז"ל, לוחם ביחידה הרב ממדית שנפל בקרב על מושב מבטחים.

את אבוקת הזכרון לזכר נפגעי פעולות האיבה הדליקו יוסי זוזו רביע ששכל את שני בניו, יובל ז"ל ונועם ז"ל, שנרצחו במסיבה ב-7 באוקטובר, ומרסלו, סבו של דניאל טרגרמן ז"ל בן ה-4 שנהרג מפגיעת רקטה במבצע צוק איתן.

את אבוקת הזיכרון לזכר הרב"שצים וכיתות הכוננות הדליקו ברט אייזיקסון ,רבש״צ מושב מבטחים, ושי יפרח - רבש״צ עמיעוז. השניים לחמו יחד ואיבדו את חבריהם בקרב על הגנת יישובי אשכול. באותה השבת נפלו חמישה רבש״צים, ארבעה סגנים ו-21 מחברי כיתות הכוננות ביישובים.

בנוסף, באירוע נאם מנכ"ל זק"א צבי חסיד שנכח בחודשים האחרונים ובעיקר בימי הלחימה הראשונים באזור המועצה בשטחי הקרבות.

גדי ירקוני ראש המועצה האזורית אשכול: "השנה, החלטנו לקיים טקס מועצתי מרכזי בפעם הראשונה. העמידה פה ביחד, באחדות, מקלה ולו במעט את ההתמודדות עם השכול הנורא. בשבעה באוקטובר, ביום ארור אחד, הצטרפו 219 משפחות למעגל השכול של המועצה. משבר האמון הגדול שנפער הותיר את כולנו כועסים ומתוסכלים, והגענו לרגע הזה שבורים, כואבים, מדממים כולנו".

"במיוחד היום, כבכל יום ויום, נזכיר את 54 אחינו ואחיותינו החטופים. חלקם כבר חללים וגם משפחותיהם הצטרפו למעגל השכול. עם כל רגע שעובר, הסכנה למי שעודנו בחיים גדלה. אנחנו חרדים לגורלם, ותובעים את החובה הערכית והמוסרית של המדינה - להחזיר אותם אחרי שהופקרו. להחזיר הביתה את מי שעדיין בחיים, ולהביא לקבורה את מי שלא הספקנו להציל".

צבי חסיד מנכ''ל זק''א בטקס של מועצה אזורית אשכול (צילום: דוברות מועצה אזורית אשכול)
צבי חסיד מנכ''ל זק''א בטקס של מועצה אזורית אשכול (צילום: דוברות מועצה אזורית אשכול)

צבי חסיד מנכ"ל זק"א: "בתקופות הכי חשוכות, מידת האנושות האמתית מתגלה באמצעות מעשים של חמלה וגבורה. מהרכבים החרוכים בצדי הדרכים, מהמגוניות ומהמסיבה ברעים. כול המתים קדושים. מי שנהרג בשל היותו ישראלי עומד במקום הגבוה ביותר. כשאני מדבר על חיילים שעזבו את הבית, עדיין לא קיבלו צו 8, לבשו את השכפ"צ והנשק ורצו לתוך האש ומסרו את הנפש, גם אני עם ניסיוני רב השנים, עם ידיים רועדות, הייתה לי הזכות לטפל באותם קדושים, איפה יש עוד עם כזה, מי כעמך ישראל. בכל מעשה של חמלה וכבוד המוענק לנפטרים, אנו מכבדים את זכרם ומתריסים נגד הזוועות והרוע המבקש לכלות אותנו".