דו"ח הלהט"בופוביה של האגודה למען הלהט"ב שפורסם היום (שלישי), מציג כי ב- 2023 נרשמה עלייה של 93% במקרי האלימות כלפי הקהילה לעומת שנת 2022, ועלייה של פי 2.4 בדיווחים על פגיעות להט"בופוביות במרחב הציבורי - 38.5% מסך הדיווחים אירעו במרחב הציבורי (אלימות פיזית, פגיעה ברכוש, סחיטה ואיומים), לעומת 16% בשנה הקודמת.

שיא במספר הדיווחים על אלימות נגד להט"ב ב-2022; רבע מהם - מאז הקמת הממשלה
דו"ח קבע: נוער וצעירים להט"בים חשופים לגורמי סיכון לפגיעה מינית

מצעד גאווה באתונה (צילום: רויטרס)
מצעד גאווה באתונה (צילום: רויטרס)

בפגיעות פיזיות, נרשמה עלייה של 126% ובפגיעות ברכוש ישנה עלייה של 76%. באגודה מסבירים כי בשנה החולפת נוצר שיח מסית, להט"בופובי ומפלג בקרב נבחרי ציבור מהממשלה ומובילי דעת קהל אשר תוצאותיו זלגו למרחבים בחיי היומיום של להט"בים, תוך מתן לגיטימציה לאינדיבידואלים לפעול בצורה אלימה נגד להט"ב.

לבולטוּת של קהילת הלהט״ב בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית היו השלכות עקיפות קשות על תחושת הביטחון של להט״בים, מעבר להשלכותיה הצפויות של הרפורמה עצמה, ורבים ספגו קללות וגידופים, תלישת דגלים ואלימות פיזית ביחס למפגינים להט"בים, בין אם הלכו יד ביד עם בני זוג או הגיעו להפגנות עם סממנים להט"בים.

דגל גאווה, אילוסטרציה  (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
דגל גאווה, אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

במסגרת סקר ארצי של המכון הישראלי לחקר מגדר ולהט"ב שנערך בזמן המלחמה, נמצא כי 46% מהלהט"בים דיווחו שאינם חשים בנוח כלהט"ב במקום שבו הם מתגוררים היום (בעיקר מי שמקום מגוריהם השתנה בעקבות המלחמה). 20% נחשפו בתקופת המלחמה ליותר להט"בופוביה בהשוואה לתקופה שקדמה לה.

רוב גדול מקרב חברי וחברות הקהילה (59%) לקחו חלק פעיל ביוזמות ובפעולות התנדבות אזרחיות בזמן המלחמה. 28% מהגברים בגילי 21־40 מבין חברי הקהילה שירתו/משרתים במילואים, כאשר בקרב 34% מהמגויסים למילואים שגם נמצאים בזוגיות, שני בני הזוג גויסו.

מצעד הגאווה בתל אביב יפו (צילום: גיא יחיאלי)
מצעד הגאווה בתל אביב יפו (צילום: גיא יחיאלי)

מנכ"לית האגודה למען הלהט"ב, יעל סיני ביבלש: "זו הייתה השנה הלהט״בופובית בתולדות המדינה, עם מאות מקרי אלימות, תקיפות ואיומים נגד להט״בים רק בשל זהותם. אנחנו רואים היטב כיצד אמירות מסיתות של שרים וחברי כנסת תורגמו לאלימות של ממש ברחובות. עלייה של גורמים קיצוניים בתוך הממשלה ומלחמה שמציפה את פערי הזכויות אל מול החובות בקרב הקהילה מחייבות אותנו לעמוד על המשמר, אבל השנה האחרונה הוכיחה גם מעל כל צל של ספק כי הקהילה היא חלק אינטגרלי ומשמעותי בחברה הישראלית".

יו״ר השדולה הגאה בכנסת, חה״כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) אומר בעקבות פרסום הדו"ח: ״אלו נתונים מפחידים, מבהילים, מזעזעים, אבל לא מפתיעים. זוהי תמונת המצב תחת הממשלה הכי להט״בופובית בתולדות המדינה. איפה עלה התאנה שהבטיח שבמשמרת שלו כיו״ר הכנסת לא יפגע אף ילד להט"בי?״.