שני גוזלים נדירים של עיטם לבן זנב בקעו היום (שלישי) בספארי ברמת גן. ההורים הם זוג שחזר לספארי, לאחר כשנתיים של שהייה בחי בר כרמל. עיטמים לבני זנב הם דורסי יום גדולים, שהיו פעם חלק מהנוף בארץ, אבל נכחדו כמקננים בטבע הישראלי, לאחר ייבוש אגם החולה ומאז רק פרטים בודדים חולפים בשמי הארץ לעיתים רחוקות.

מאז שנות ה-80' נעשים מאמצים רבים להשבת העיטם לבן הזנב לנופי ישראל, בשיתוף גני חיות בעולם, גני חיות מקומיים ובכללם הספארי ובשיתוף רשות הטבע והגנים. אבל חרף המאמצים, לא התבססה אוכלוסיית העיטמים לבני הזנב בארץ.

עיטם (צילום: דוברות הספארי)
עיטם (צילום: דוברות הספארי)

לאחרונה הוחלט להגיד את גרעין הרבייה במתקנים השונים, לחדול בינתיים מנסיונות ההשבה לטבע ולטפל פלפני כן בגורמי הפגיעה – הרעלות, התחשמות וציד.

משדר מיוחד הוצמד לגוזל עיטם לבן זנב לקראת השבתו לטבע
"אבן דרך ראשונה": הקמפיין המיוחד לעידוד לשמירה על הטבע

בתחילת שנת 2024 מטפלים במחלקת הציפורים בספארי הבינו, כי מועד הקינון של זוג העיטמים לבני הזנב מתקרב והחלו להכניס לחצר ענפים, בניסיון לעודד את הצמד לבנות קן ולהטיל בו ביצים.

מאמציהם של המטפלים לא העלו חרס ובחודש פברואר וג האיטמים החלו לבנות קן על מדף גבוה בחצר, שם הוצבה גם מצלמה, המאפשרת לצוות לעקוב בזמן את אחר הקינון ובעתיד גם אחרי הטיפול ההורי.

עיטם (צילום: דוברות הספארי)
עיטם (צילום: דוברות הספארי)

לשמחת כולם, נקבת העיטם הטילה שתי ביצים, אולם עשתה זאת על מדף העץ מחוץ לקן. בשלהחשש שהביצים תיפגענה, הן הועברו למדגרה בגן החיות התנ"כי בירושלים ובמקומן "הושתלו" בקן ההורים שתי ביצי דמה מגבס.

ביצי הדמה נועדו לגרום להורים להמשיך ולדגור על הביצים ולא לנטוש את הקן, כך שכאשר יגיע הזמן ניתן יהיה להחזיר את הגוזלים שבקעו במדגרה אל הקן. זוג העיטמים דגרו על ביצי הדמה במשך למעלה מחודש, עש שהגוזלים בקעו במדגרה בירושלים. 

עיטם (צילום: דוברות הספארי)
עיטם (צילום: דוברות הספארי)

ימים ספורים לאחר בקיעתם הועברו הגוזלים על ידי המטפלים לקן ההורים ביחד עם שברי ביצה, כדי לדמות בקיעה אמיתית. מספר דקות בלבד, זה פרק הזמן שלקח להורים להבחין בגוזלים ולשוב לקן הם גילו בהם עניין רב מאוד תחת עיניהם המפקחות של מטפלי מוחלקת הציפורים.

כאשר השעות ארכו ולאחר נסיונות להאכיל את הגוזלים בתוך הקן, חרף נסיונותיה של האם להרחיק את המטפלים, הם הבינו שאין מנוס אלא להוציא את הגוזלים למקום מוגן, על מנת שישרדו.

עיטם (צילום: טום טיאר)
עיטם (צילום: טום טיאר)

כך, במשקל זעום של 200 גרם, שני הגוזלים הנדירים הועברו לאומנת מחוממת ובטוחה. בעת ההאכלות התכופות המטפלים עמדו מאחורי פרגוד שמסתיר אותם.

הם האכילו את הגוזלים בעזרת "בובת כפפה" בדמות ראש של עיטם, כשהם מוציאים את הבובה דרך חור בפרגוד ומציצים על הגולים דרך חרך. 

במשך כחודש וחצי המטפלים האכילו את הגוזלים, ניקו, סידרו ודאגו לשמירה על טמפרטורה מתאימה באומנת. הגוזלים הקטנטנים שבקעו במשקל של 80 גרם בלבד, גדלו והתפתחו ולאחר שכל אחד מהם כבר שקל שלושה ק"ג הם הועבור לחצר במשעול הדורסים, בגן החיות בספארי, הצמוד הלחצר של הוריהם. הם הושמו בקן גדול ומפנה במיוחד. ג'ניה, נגר הספארי בנה להם קן גדול ונוח לזוג המתאים לזוג גוזלים גדולים.