צבייה ארץ ישראלית, ששוטטה בימים האחרונים על כביש 531, נלכדה בסוף השבוע שעבר בחצר משק במושב גני עם, הצמוד להוד השרון - ושוחררה לטבע לאחר שטופלה בבית החולים לחיות בר בספארי.

משפחת בלאנדר, בעלי המשק, פנתה לרשות הטבע והגנים, לאחר שהצבייה לא הצליחה להיחלץ בכוחות עצמה. בעל המשק העביר סרטון לרשות הטבע והגנים, שבו נראית הצבייה בלחץ כשהיא מתנגשת בגדרות ובחפצים ברחבי המשק.

בשיחת טלפון הנחה אותו פקח הרשות אור מילשטיין להיכנס לבית כדי לא להלחיץ את הצבייה. מילשטיין, ביחד עם וטרינר הרשות ד"ר תומר ניסימיאן, הגיעו למקום ופעלו לתפוס ולהרגיע אותה.

הצבייה פונתה בהרדמה לבית החולים לחיות בר, שם נמצאה סובלת מפציעות וחתכים קלים, אך עם בדיקות דם תקינות. "העובדה שהצבייה הייתה בשטח עירוני חייבה אותנו ללכוד אותה בהרדמה", סיפר מילשטיין. "לא ניתן היה להוציאה מחצר ישירות לטבע, כיוון שהמשק מוקף בכל מקום בשטח בנוי".

ד"ר ניסימיאן מוסיף: "מדובר היה בלכידה מאוד מורכבת, עקב השטח הגדול של המשק והעובדה שהצבייה כבר הייתה במרדף ופגעה בעצמה. טרם השחרור טופלה הצבייה על ידי צוות בית החולים לחיות בר בחבלות שנובעות מההתרסקות על הגדרות, וסומנה ומושדרה על ידי אקולוג במחוז מרכז נדב גנות, לצורך מעקב ולמידה על החיבור שלה מחדש לעדר".

ד״ר יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז של רשות הטבע והגנים, מדגיש: "המסדרון האקולוגי הוא רצועה של שטחים פתוחים המקשרת בין שטחים טבעיים כגון שמורות טבע. באזור כפר סבא מצטמצם המסדרון האקולוגי הארצי לכדי צוואר בקבוק צר בן עשרות מטרים בלבד.

מדובר במרחב עירוני צפוף שאינו מהווה בית גידול מתאים לצבי הארץ ישראלי. הגעתה של הצבייה למושב גני עם, תוך שיטוט על כביש 531, היא חריגה ביותר. ברוב המקרים עלייה של צבי על כביש מהיר מסתיימת בדריסתו".