הלילה (בין שני לשלישי) בערד, מעשה ונדליזם זעזע את תושבי העיר, כשפסל האהבה המפורסם, יצירתה של האמנית לאה מיכלסון ז"ל, נותץ על ידי אלמונים. הפסל, שהוצב לראשונה ב-1977 והפך לסמל תרבותי חשוב בעיר, ספג פגיעות חוזרות במהלך השנים ובעקבות כל אחת מהן שופץ מחדש.

9-0: שופטי בג"ץ פסקו פה אחד בעד גיוס חרדים לצה"ל | פסק הדין המלא
מיד אחרי פסיקת בג"ץ: גורם בכיר במפלגות החרדיות בהודעה מפתיעה

אחת מהפגיעות הקודמות התרחשה בשנת 2012, בתאריך סמוך בשנה (אז זה היה ב-24 לחודש). יתכן, שלמועד יש משמעות מבחינת העבריין והוא אחד הטריגרים של מי שידו במעל.

מנו ביטמן, תושב ותיק בעיר שהכיר אישית את לאה מיכלסון, סיפר על תהליך השיפוץ של הפסל אז: "לפני כ-10 שנים, לאחר שהפסל נותץ יחד עם נוספים, שיפצנו את הפסל האדום. בשלושה השבועות האחרונים לשיפוץ עבדתי כל יום עם האמנית לאה מיכלסון על 'הנגיעות האחרונות'.

היא לא ויתרה על קוצו של יוד ורצתה שהפסל יהיה כפי שהיה במקור. לאחר שסיימנו לשפצו, לאה התנגדה להחזירו למקומו המקורי מאחר וחששה שוב יפגעו בו. לכן ערכנו יחד סיור במתנ"ס עם מנהלו לבחינת מקום חדש להצבתו". ביטמן הוסיף כי לבסוף הוחלט להציב את הפסל במבואה של אולם אורון במרכז המסחרי, מיקום שאהבה האמנית. "לצערי, הפסל נופץ שוב", אמר בכאב.

האמנית לאה מיכלסון נולדה בלודז' שבפולין.  היא התגוררה ויצרה בערד משנת 1958 במשך כ-50 שנים. יצירות האומנות שלה הכוללים פסלים וציורים מוצגים ברחבי העיר. גן הפסלים בגינת ביתה היווה מוקד תיירות בפני עצמו. יצירה המפורסמת נוספת שלה הוא הפסל המכונה "זעקה אילמת", המוצג באתר יד ושם בירושלים. מיכלסון נפטרה ב-11 ביולי 2018, בגיל 97.

ראש עיריית ערד, יאיר מעיין, התייחס בחריפות למעשה והבהיר שלא תתאפשר כל פגיעה נוספת בערכים של סובלנות וכבוד הדדי בעיר. בהודעה מיוחדת שפרסם לתושבי העיר אמר מעיין: "אני מזועזע מהמעשה הנפשע של קיצוניים חשוכים שניפצו את פסל האהבה הלילה.

הוגשה תלונה במשטרה ואני בטוח שמשטרת ישראל תמצא את העבריין ותמצה אתו את הדין. אנחנו לא נאפשר לאנשים קיצוניים לפעול בעיר ונילחם בהם מלחמת חורמה. ערד מכבדת את כל הקהילות בעיר בסובלנות וכבוד הדדי ותפעל למגר תופעות חשוכות וקיצוניות של אנשים אלימים באפס סובלנות".

מעיין הוסיף והזהיר מפני האשמה קולקטיבית נגד ציבור כלשהו וקרא להמתין לחקירת המשטרה. "כדאי להמתין לחקירת המשטרה ולא להכליל ולהאשים קהילה מסוימת במעשה הנפשע של עבריין אלים", אמר מעיין והבטיח שהעירייה תשחזר את הפסל ותציב אותו מחדש במקומו.

תגובה למעשה הנפשע הגיעה גם מקהילת חסידי גור בערד, אשר גינתה בחריפות את שבירת פסל האהבה. בהודעתם נכתב: "אירע מקרה חמור על ידי גורם אלמוני ופרובוקטיבי המסכן את היכולות לקיים חיים משותפים בדרכי כבוד ויושר. מעשים אלו חמורים ואנו מגנים זאת בכל תוקף וקובעים כי מעשים אלו מנוגדים לדעת התורה. אין לקהילתנו כל קשר לפעולות שאינן עולות בקנה אחד עם דרכי השלום והאחדות ואנו מוחים על כך בכל תוקף".

ניפוץ פסל האהבה מעורר מחדש את הדיון החשוב על סובלנות ודו-קיום בערד, ומחייב את כל תושבי העיר לפעול יחד למען שמירה על הערכים המשותפים ולמיגור האלימות והקיצוניות. העירייה הבטיחה כי בשיתוף פעולה עם המשטרה והקהילה, תפעל למצות את הדין עם האחראים ולהבטיח שהפסל יחזור למקומו במהרה.

מדוברות המשטרה נמסר: "משטרת תחנת ערד פתחה בחקירה בעקבות דיווח אל גרימת נזק לפסל "אהבה" במצפה גלעד בעיר ערד שאירע, על פי החשד, במהלך הלילה. כוחות משטרה של התחנה הגיעו למקום וחוקרים החלו לאסוף  ראיות וממצאים נוספים על מנת להתחקות אחר חשודים מעורבים".