יו״ר ועדת המשנה לחינוך המשלב לשעבר, ח״כ לשעבר שירלי פינטו, מתריעה על משבר חמור במערכת החינוך המיוחד ערב פתיחת שנת הלימודים תשפ"ה. פינטו, המוכרת כפעילה ותיקה בתחום זכויות אנשים עם מוגבלויות, מצביעה על שילוב מסוכן של בעיות מבניות ארוכות טווח לצד אתגרים חדשים הנובעים מהמלחמה המתמשכת בארץ.
המלחמה חשפה פערים קריטיים במערכת החינוך המיוחד. תלמידים עם מוגבלויות מתמודדים עם קשיים ייחודיים, כאשר מרחבים מוגנים רבים אינם נגישים עבורם. בנוסף, קיים מחסור במענה הולם במקרי פינוי חירום, מה שמעמיד אותם בסיכון מוגבר. במקביל, המערכת סובלת ממחסור חמור של כ-5,000 אנשי צוות בחינוך המיוחד, בעיה שהחריפה בעקבות המצב הביטחוני המתוח.
פינטו מתארת נסיגה משמעותית באיכות החינוך המיוחד בשנים האחרונות. היא מצביעה על מספר גורמים מדאיגים:
1. ביטול יום הלימודים הארוך בגני תקשורת, צעד שפגע קשות ברצף הטיפולי הנחוץ לילדים על הספקטרום האוטיסטי.
2. תחלופה גבוהה של צוותים חינוכיים, כאשר רבים מהם מגיעים ללא הכשרה מתאימה לעבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים.
3. מחסור משמעותי בחוגים ופעילויות העשרה בהשוואה למה שמוצע בחינוך הרגיל, מה שמגביל את התפתחותם של התלמידים.
4. קיצוצים תקציביים שהובילו לצמצום בשעות סיוע ותמיכה לתלמידים המשולבים בחינוך הרגיל.
פינטו קוראת להקצאת תקציב חירום מיידי למערכת החינוך המיוחד. היא מדגישה את הצורך ברפורמה מקיפה הכוללת מספר צעדים קריטיים:
1. הכשרת כוח אדם ייעודי לחינוך המיוחד, כולל תוכניות הסמכה מואצות ותמריצים למשיכת מורים איכותיים לתחום.
2. הארכת יום הלימודים בכל מסגרות החינוך המיוחד, כדי לספק רצף טיפולי ולימודי הכרחי.
3. הגדלה משמעותית של תקציבי ההעשרה והחוגים, במטרה לצמצם פערים מול החינוך הרגיל.
4. הנגשה מיידית של כל המרחבים המוגנים במוסדות החינוך ופיתוח תוכניות פינוי מותאמות לתלמידים עם צרכים מיוחדים.
5. שיפור תנאי העסקה של צוותי החינוך המיוחד, כולל תוספות שכר ותמריצים לשימור כוח אדם איכותי.
לדברי פינטו: "אנחנו עומדים בפני נקודת משבר קריטית במערכת החינוך המיוחד. ללא התערבות מיידית וכוללת, קיים חשש אמיתי לנזק בלתי הפיך לדור שלם של ילדים עם צרכים מיוחדים. זו לא רק סוגיה חינוכית, אלא מוסרית וחברתית מהמעלה הראשונה. עלינו לפעול עכשיו כדי להבטיח עתיד טוב יותר לכל ילדי ישראל, ללא יוצא מן הכלל."
פינטו קוראת למשרד החינוך ולממשלה להכריז על תוכנית חירום לחינוך המיוחד, שתכלול תקצוב מיידי ורפורמות מבניות עמוקות. ללא פעולה מהירה, המשבר עלול להחריף ולהוביל לפגיעה ארוכת טווח בהתפתחותם ובעתידם של אלפי תלמידים.