צחי אליהו, יו"ר ועד מושב עין יעקב ויו"ר צוות חירום יישובי (צח"י), החליף את שלט הכניסה למושב עין יעקב לשלט הנושא את שם העיר "תל אביב". במחאה אקטיבית זו, הוא מבקש להעלות את המודעות לפערים הביטחוניים הקיימים בין המרכז לצפון, שלדבריו ניכרים במיוחד בתקופה של מתיחות וביטחונית גבוהה.

בראיון ל"מעריב" הסביר אליהו את הרקע למחאה: "כתושב הגליל במשך השנים, זו התחושה - שטיל אחד לתל אביב שווה למאות טילים לצפון או לעוטף". לדבריו, ההבדלים אינם מסתכמים רק בתחושת הביטחון האישי, אלא גם בהשקעה בתשתיות, בחינוך ובתחומים רבים נוספים. אליהו מתאר את ההבדלים בהיערכות של כוחות הביטחון כשמדובר באיומים על תל אביב לעומת הצפון: "ירו כטב"ם אחד מתימן לתל אביב, וחיל האוויר טס למרחק רב והבעיר את כל בארות הנפט של תימן. אצלנו נופלים עשרות כטב"מים ביום - ועדיין לא ראינו תגובה כזאת גם בלבנון". 

גורם צבאי: "מתקפת מנע? הכל אפשרי ותלוי בהחלטת מדינית"
גורם בכיר בליכוד נגד בג"ץ: "חבל שהשופט פוגלמן לא למד מאהרן ברק"

לדברי אליהו, נרמול האיומים הביטחוניים בצפון הוא אחד הנושאים שמדירים שינה מעיניו. "לאחר שבמערכת הביטחון הבינו שחלק מהשיגורים של חיזבאללה יועדו לאזור המרכז, מלפנות בוקר של אותו יום ראשון עד השעות המאוחרות של אותו בוקר, שמענו את חיל האוויר תוקף בלבנון כמו שמעולם לא שמענו. וזאת - רק לאחר שיש איום על מרכז הארץ", הוא אומר. "לאחר כמה שעות, נשמע המשפט האומלל של שר הביטחון שגרם לי למחות - שאמר כי 'אפשר לחזור לשגרה', זאת כשעדיין מעל ראשי תושבי הצפון מתעופפים מדי יום טילים וכטב"מים כבר 11 חודשים. כולם הכתירו את סיכול פעולות חיזבאללה כהצלחה מסחררת - אך אלו לא התחושות שרווחו אצל תושבי הצפון שעדיין סובלים".  

מתקפת המנע בלבנון (צילום: רויטרס)
מתקפת המנע בלבנון (צילום: רויטרס)

אליהו מציין בצער שהממשלה והציבור מגיבים בצורה שונה לחלוטין לאיומים על תל אביב לעומת אלו על הצפון: "כשנפל טיל בראשון לציון, עצרו תוכנית של 'רוקדים עם כוכבים', ואילו אצלנו, כאשר עשרות רקטות נופלות - לא עוצרים שום שידור וממשיכים כרגיל לרוב. טרם המלחמה, כאשר היה ירי ליישובי הדרום ולעוטף מרצועת עזה - ראינו את אותו יחס. תושבי ערים ויישובים שלמים סבלו במשך שנים משגרת טפטופי הירי מהעוטף, אנו לא מוכנים לנרמול כזה בצפון - שעלול להביא לאסון".

בנימין נתניהו מתייחס למתקפת המנע בלבנון. קרדיט: יוסי כהן, לע"מ (צילום :יוסי כהן, לע"מ)

אחד הנושאים הבוערים הנוספים שמעלה אליהו הוא חוסר המוגנות של מוסדות החינוך בצפון. "במסגרת קבוצה שמונה כבר אלפי הורים שמתגוררים ביישובים לא מפונים בקו העימות הצפוני כמו עין יעקב, נהריה, עבדון, מנות, כברי ועוד, פתחנו במחאה ואנו מתכננים להשבית את הלימודים ב-1 בספטמבר. הילדים שלנו לומדים במבנים ישנים, חלקם לא ממוגנים, ללא צירי גישה - ובמקרה של התקפת טילים, אין להם איך להגן על עצמם".

"ילדי עין יעקב לדוגמה יאלצו ללמוד בבניינים ישנים - התיכוניסטים בכברי וילדי היסודי במעונה. במידה שתהיה התקפת טילים - הם יאלצו לשכב עם ידיים על הראש ולחכות עד שהבום יישמע. רק לאחר הפוגה, יוכלו לרוץ למקלט אחד בלבד שיש בכל בית הספר - ולעמוד כמו סרדינים. אנחנו דורשים שיובילו מבנים ממוגנים בסמוך לכל כיתה - בסוף הכל מסתכם בתקציבים שחוסכים עלינו. על העצומה נגד פתיחת שנת הלימודים במתכונת הנוכחית ביישובים הלא מפונים חתמו כבר מעל ל-3,000 הורים מודאגים, ואנו מקווים שיקשיבו לנו ויעשו שינוי. הדם של ילדינו לא שווה פחות מדם ילדי תל אביב".

התמונה הראשית בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]