כחלק מפרויקט פיתוח הטיילת בכניסה ליפו, עיריית תל אביב באמצעות תגיד המים והביוב של תל אביב – מי אביבים, יוצאת בפרויקט תשתית רחב היקף, שנועד להפחית למינימום את פוטנציאל ההצפות בדרום תל אביב והכניסה ליפו.

כחלק מתוכנית האב העירונית, החל תאגיד מי אביבים, בפרוייקט נרחב, שאמור לסייע במתן מענה להתמודדות עם שינויי האקלים ומיגור ההצפות באזור שדרות ירושלים, איצטדיון בלומפילד, שכונות דרומיות בתל אביב והכניסה ליפו.

נתניהו יטאטא אחרי סמוטריץ'? "אין ברירה - רה"מ יצטרך להיכנס לעובי הקורה"
"אולי טעות חייו": ההימור של נתניהו עלול להתפוצץ לו בפרצוף | האזינו

הפרויקט המורכב, בהיקף מוערך של כ-72 מיליון שקל, נערך במסגרת פיתוח כללי של מקטע הטיילת בכניסה ליפו והעבודות מתנהלות מתחת לאדמה, על מנת שלא להשפיע כמעט על תושבי האזור, בעלי עסקי ותנועת כלי רכב. הפרויקט כולל את תגבור מערכת הניקוז באזור, באמצעות הוספת מובל דש לכיוון הים.

פרוייקט תשתיות מורכב בטיילת בכניסה ליפו  (צילום: יח''צ מי אביבים)
פרוייקט תשתיות מורכב בטיילת בכניסה ליפו (צילום: יח''צ מי אביבים)

העורק הראשי של האזור, שדרות ירושלים, שהפך לציר מרכזי יותרז הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה, היה נתון בימים גשומים לעיתים בהצפות, מאחר והגיעו אליו מי נגר מהרחובות הסמוכים. הפרויקט צפוי להכפיל את שוכר הולכת מי הגשם ולהגדיל את הספיקה של המובל עד פי 2 מהיום.

יתרת הנגר תזרום בכיוון מערב דרך המובל החדש המתוכנן, במטרה להפחית עד למינימום את פוטנציאל ההצפות לכלל האזור. "משבר האקלים מחריף, מה שמחייב אותנו לנקוט בפעולות היערכות ומניעה לאסונות פוטנציאליים", ציין ראש עירית תל אביב, רון חולדאי – לצד החום העז בקיץ, צפויים לפקוד ואותנו בתחילת החורף גם גשמים רבים וחזקים, שיכבידו את מערכות הניקוז ועלולים לגרום להצפת.

בנוסף, בקרוב יחלו עבודות לחפירת מובל חדש נוסף בעולי ציון ביפו, אשר ישתרע משדרות ירושלים עד לחוף הים. בתאגיד ציינו, כי מדובר בפרויקט דגל עירוני, שיכפיל את יכולת הניקוז באזור, תוך התמודדות עם המורכבות הטופוגרפית של יפו ובכך ימזער את ההצפות שפקדו א האזור יותר ויותר בשנים האחרונות.

פרוייקט תשתיות מורכב בטיילת בכניסה ליפו  (צילום: יח''צ מי אביבים)
פרוייקט תשתיות מורכב בטיילת בכניסה ליפו (צילום: יח''צ מי אביבים)

"התחלנו את השלב העיקרי בפרויקט הדל, שנועד בעיקרו לצמצם באופן דרמטי את ההצפות באזור יפו כתוצאה מגשמים", ציין עוד יו"ר דירקטוריון מי אביבים, אברהם מנלה – הפרויקט אמור לספק משמעותי לעשרות שנים קדימה ולהתמודד עם שינויי האקלים ומצבי קיצון של גשמי זעף, שעתידים להתרחש ולאתגר את המערכת".

בסיום העבודות יבוצע שיקום ושיפור של פני השטח, בדגש על תנועת הולכי הרגל ובמקביל, מתוכנן פרויקט של שדרות טיילת יפו, מהכניסה לנמל יפו ודרום צ'ארלס קלור. במקביל, מתנהל פרויקט נוסף, ברחוב לח"י, לבניית מובל ניקוז באורך של 650 מטרים ובקוטר פניי של שני מטרים, אשר יונח בין צומת הרחובות לח"י-האצ"ל ועד לנתיבי איילון. מובל הניקוז החדש שעלותו הכספית מוערכת בכ-45 מיליון שקל יתווסף למובל הניקוז הקיים ברחוב וביחד הם אמורים לשפר את הניקוז באזור