ביום שלישי, ה-17 בספטמבר, השתתפו אלמנות מלחמת חרבות ברזל בכנס "חזקות מהרוח" שהתקיים באולם "וואלי" בכפר סבא. לראשונה, הכנס איחד בין אלמנות מלחמת "חרבות ברזל" ששכלו את בני זוגן בשנה האחרונה. הנשים כולן התכנסו כדי לשוחח על האובדן הקשה מנשוא, ולחלוק חוויות ואתגרים בהתמודדות עם השכול.

הכנס התקיים בשעות הבוקר ומטרתו המרכזית הייתה העצמת הנשים שנותרו לבדן והתחזקות הדדית. ארגון "אלמנות ויתומי צה"ל" בחר לעשות זאת על ידי קיום מפגשים מרגשים עם האלמנות מהמלחמה האחרונה עם דמויות משמעותיות שסייעו להן להתמודד עם הקושי.

ארגון אלמנות ויתומי של צה''ל בשיתוף עם אגף משפחות הנצחה ומורשת (צילום: ארגון אלמנות ויתומי צה''ל)
ארגון אלמנות ויתומי של צה''ל בשיתוף עם אגף משפחות הנצחה ומורשת (צילום: ארגון אלמנות ויתומי צה''ל)

הנשים סיפרו על החוויה האישית שלהן, על ההתמודדות של התא המשפחתי עם המצב ועל הקושי הקיים בזמנים המאתגרים שהמדינה נמצאת בהם כעת. הכנס הדגיש את החשיבות של יצירת רשת ערה ותומכת של אלמנות מהמלחמה האחרונה, והגברת תחושת ה"יחד" שמסייעת בהתמודדות.

במפגש עם סיוון רהב מאיר - "איך לרפא את הלב", הן עסקו בחיזוק החוסן הנפשי, חידוד דרכי התמודדות ובדרכים לאחות את השברים בתוך התא המשפחתי. יאנה דרום, מחברת הספר "המדריך לשמחת החיים" סיפרה בהרצאתה "איך לגדל שמחת חיים" על דרכים פרקטיות בהן יוכלו לחיות לצד הכאב, לקבלו ולהגדיל את שמחת החיים. גם השף אייל שני השתתף במפגש וסייע בדרכו לאותן נשים להתגבר על הכאב ולהתמקד בהנאות החיים.

ארגון אלמנות ויתומי צה"ל קלט השנה מעל 700 אלמנות ויתומים - וזאת רק ממלחמת חרבות ברזל. הארגון מלווה ותומך במשפחות שחוו את הנורא מכל, ועושה זאת שנים רבות קדימה במטרה לשקם ולהוות מקור כוח עבור המשפחות.

קלודין גלנט רעייתו של שר הביטחון, תמי שלח יו״ר ארגון אלמנות ויתומים של צה״ל  (צילום: ארגון אלמנות ויתומי צה״ל)
קלודין גלנט רעייתו של שר הביטחון, תמי שלח יו״ר ארגון אלמנות ויתומים של צה״ל (צילום: ארגון אלמנות ויתומי צה״ל)

שלומי נחומסון מנכ"ל ארגון אלמנות ויתומים של צה"ל, מסר: "בשנה האחרונה, ארגון אלמנות ויתומי צה"ל קלט למעלה מ-700 משפחות חדשות, והאתגר שלנו הוא להעניק לכל אחת מהן את התמיכה המיטבית. אנו מאמינים כי יצירת קהילה תומכת היא מפתח להתמודדות והחלמה. כנס זה הוא רק חלק מדרך ארוכה בה אנו מלווים את המשפחות, תומכים ומסייעים להן לבנות חיים מלאים לצד האובדן. המחויבות שלנו היא לטווח ארוך, ואנו נמשיך לפעול ולחדש כדי לתת מענה לצרכים המשתנים של האלמנות והיתומים".

תמי שלח יו"ר ארגון אלמנות ויתומים של צה"ל, מסרה: "הכנס 'חזקות מהרוח' הוא צעד משמעותי בתהליך ההתמודדות והשיקום של אלמנות מלחמת חרבות ברזל. כשהסתכלתי סביבי וראיתי את כל הנשים האמיצות האלה, הרגשתי את הכאב שלהן כאילו היה שלי. כל אחת מאיתנו נושאת סיפור של אהבה ואובדן, של חלומות שנגדעו ושל חיים שהשתנו בן רגע. אבל ראיתי גם את הכוח העצום - את הנחישות להמשיך, את האומץ לחייך למרות הדמעות. ביחד, אנו יוצרות רשת תמיכה חזקה שמאפשרת לנו להתמודד עם האתגרים היומיומיים ולבנות חיים חדשים לצד הזיכרון והכאב. ארגון אלמנות ויתומי צה"ל מחויב להמשיך ולתמוך בכל אחת ואחת מהמשפחות, לאורך כל הדרך".

היכל הזיכרון החדש לחללי צה''ל (צילום: דובר צה''ל)
היכל הזיכרון החדש לחללי צה''ל (צילום: דובר צה''ל)

אריה מועלם, סמנכ"ל וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, מסר: "בספרי המקרא מדגישים החובה המוסרית אותה אנו חבים לאלמנות. מדינת ישראל מראשיתה הכירה באחריות מוסרית זו לדאוג לרווחתן של המשפחות ששילמו מחיר כבד בשליחותה של המדינה. 
כנס 'חזקות מהרוח' הוא לחיצת יד חמה בה אנו באגף משפחות הנצחה ומורשת, מחלקת נפגעים והארגון היציג מבטאים כי אין שיעור לחוב שהמדינה חבה לכן".

"בעיננו הטיפול והתמיכה בכן הוא כמו שכתוב במסכת פאה מן הדברים שאין להם שיעור .אתן מקור של חוסן ותקווה למדינה שלמה ובפתחה של שנה חדשה נתפלל ונייחל לשנת ביטחון , שנת איחוד, שנה שלא נדע אבל ויגון, שנה של רפואה שלמה לכל בית ישראל ובעז"ה לחזרתם במהרה של החטופים והשבויים. יברככן ה' וישמרכן, יאר ה' פניו אליכן וישם לכן שלום".