לאחר חיסולם של איברהים עקיל, בכיר חיזבאללה, ובכירים נוספים בכוח רדואן ברובע הדאחייה בביירות, גוברים החששות מפני הסלמה וירי רקטות לכיוון תל אביב. ארגון חיזבאללה מטיל על ישראל את האחריות להצתת המתיחות בצפון. ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, ציין בעמוד הפייסבוק שלו שרמת האיום מצפון על גוש דן הגיעה לשיא חדש.

כרמל שאמה הכהן כתב בעמוד הפייסבוק שלו בשעות אחר הצהריים כי הערכת המצב העירונית ברמת גן מצביעה על סבירות לא זניחה שרמת האיום מצפון על גוש דן הגיעה לשיא חדש: "פיקוד העורף הוא המוסמך להחליט על רמת הכוננות המחייבת וסביר להניח שיפרסם זאת בקרוב. מאחר ורבים פונים ושואלים אני משתף אתכם בכל מה שידוע לנו ורלוונטי לעדכונכם".

מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה חוסל; באיראן מכחישים | דיווח  
בלתי נתפס: 50 בתים נחרבו במטולה בלילה אחד | ממדי הנזק נחשפים

כרמל שאמה הכהן (צילום: משה שי פלאש 90)
כרמל שאמה הכהן (צילום: משה שי פלאש 90)

"תוצאות החיסול כנראה קשות יותר ברמה הצבאית וגם ברמת האזרחית. רצף המכות וההשפלות בהן הוכה החיזבאללה יקשה מאוד עליו להישאר באיזור הנוחות של התשה ולדחוף אותו לירי על חיפה ואפילו על גוש דן", כתב שאמה והדגיש כי כל המקלטים הציבוריים פתוחים ומומלץ לוודא שהממ"דים בבתים ושאר צרכי החירום הפרטיים ערוכים ומוכנים. לדברי שאמה כל מערכי החירום העירוניים תודרכו להיות זמינים ומבוצעים מעקב והערכת מצב לגבי חניכי תנועות הנוער שנמצאים בפעילות מחוץ לעיר ללא מיגון.

בינתיים מאחר ומדובר ביום שישי לפנות ערב רוב בתי הקפה והמסעדות עדיין ריקות יחסית, אך ניתן לחוש בשיחות את המתח באוויר, כשהדעות חלוקות בין המבלים. חלקם חוששים מירי אפשרי, ואחרים בוחרים לשמור על רוגע ולא להיכנס לפאניקה.

תומר, תושב בת ים, ישב עם חברים בבית קפה ברחוב רוטשילד בתל אביב והביע את דאגתו: "אני זוכר את הסבבים הקודמים, כל פעם יש ירי ואי אפשר לדעת לאן זה יוביל. אבל תל אביב תמיד זה השלב האחרון בירי, וזה מטריד אותי. אני לא חושב שזה יעבור בשקט החיסול הזה".

אורית, תושבת תל אביב, מביעה תחושות דומות: "בכל פעם שמתחילים לדבר על מתיחות עם חיזבאללה, אני מתכווצת. אין דרך להיערך באמת לירי על תל אביב, גם אם יש כיפת ברזל. תמיד יש את החשש שמשהו יקרה. כרגע אני כאן, אבל לא בטוח שאשאר אם המצב יחמיר."

עדי פלר, תושבת העיר, אמרה: "אני מפחדת בעיקר על התושבים שגרים שם ופונו ומרגיש שהופקרנו ממש, שהמלחמה מיותרת, והחיילים מתים בין הידיים בלי סוף. מרגיש שאין מטרה ואין קו סיום, למרות שהצפון רחוק ממני זה מרגיש חלק מהמדינה שלי וקשה לחיות בתחושת הפחד והכוננות הזו כבר",  רוני חברתה של עדי אמרה: "אני לא מפחדת מההסלמה במרכז חושבת שזה השגרה היום יומית של תושבי הצפון וגם של תושבי הדרום".

מנגד, ישנם רבים שבוחרים לשמור על קור רוח. יפית, תושבת הרצליה, אותה פגשנו במרכז תל אביב אמרה: "כבר שנים אנחנו במציאות הזו. אני לא חוששת. כיפת ברזל כאן כדי להגן עלינו ואני לא חושבת שיש סיבה להיכנס לפאניקה. אנחנו ממשיכים בשגרה".

יואב, בן 29 מתל אביב, הוסיף: "אני מרגיש בטוח. מה כבר יקרה? עברנו כבר סבבים קודמים ונשארנו פה. אני ממשיך לצאת ולבלות, כי אני לא חושב שהמצב בצפון ישפיע עלינו בצורה משמעותית וגם אם כן - ליום יומיים וזהו".

שדרות רוטשילד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
שדרות רוטשילד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)


ישראל נחום, תושב רמת גן, אמר: "אני עוקב בדריכות מחכה להנחיות של פיקוד העורף, אני סומך על צה"ל, אבל הגיע הזמן שניתן יהיה סוף סוף להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם. תושבי המרכז אינם שונים מתושבי הצפון והדרום ומדינת ישראל חייבת לדאוג לכולם".

רבקה, תושבת ותיקה בתל אביב, אמרה: "אני לא אצא מחר בבוקר לטיול היומי שלי עם המטפלת בגלל שאם תהיה אזעקה אין סיכוי שאספיק להגיע למקום בטוח. כבר עברתי מלחמות אבל לא זוכרת כזאת מלחמה ארוכה. אני כל הזמן עוקבת בטלוויזיה ומקווה שהמטפלת לא תברח לי אם תחל כאן מלחמה".

חיים מאזור שוהם אמר: "נראה לי שהפעם הולך להיות סבב מלחמה. זה היה צריך לקרות מזמן, אבל תושבי הצפון לא קיבלו את היחס המגיע להם".