עמותת שק"ל, המובילה בישראל בתחום שילוב אנשים עם מוגבלויות בקהילה, חנכה השבוע מרכז יום חדשני וראשון מסוגו הממוקם בפתח תקווה, ומיועד לאוכלוסייה ותיקה עם מגוון מוגבלויות (קוגניטיביות, פיזיות וחושיות). המרכז, שהוקם בהשקעה משמעותית מהווה פריצת דרך בתחום הטיפול באוכלוסייה זו ומספק מענה לצורך שלא זכה למענה הולם עד היום. 

"זהו צעד משמעותי עבור אוכלוסיית הוותיקים עם מוגבלויות ברחבי הארץ" אומר עופר דהרי, מנכ"ל שק"ל. אנו גאים להוביל מהלך חשוב זה ולספק בית חם, מכבד ומחבק בשלב מאתגר בחיים, לאוכלוסייה שלעיתים קרובות מדי נשכחת".

המרכז הוקם בשיתוף פעולה ייחודי בין שק"ל, קרן שלם, עיריית פתח תקווה, והינו מתוקצב ומפוקח על ידי מנהל מוגבלויות במשרד הרווחה. המרכז מציע מגוון רחב של שירותים המותאמים לאתגרי הגיל השלישי, ומסייעים למשתתפים להתמודד עם שינויים פיזיים וקוגניטיביים שמביא עימו הגיל, בצורה המיטבית, ומאפשר:

  • תעסוקה משמעותית לשימור ושיפור יכולות מוטוריות וקוגניטיביות; טיפולים מקצועיים מגוונים כגון: קלינאות תקשורת, פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק;
  • פעילויות פנאי והעשרה, הכוללות חוגי אמנות, מוזיקה וגינון טיפולי;
  • תמיכה חברתית ורגשית, הכוללת קבוצות תמיכה וייעוץ פרטני;
  • תוכניות לשילוב בקהילה, הכוללות פעילויות התנדבות ומפגשים בין-דוריים.

מרכז היום החדש נולד מתוך צורך עצום של האוכלוסייה המבוגרת במרכז 'סגולה' של העמותה (גילאי 50-80), הממוקם תחת אותה קורת הגג, ומשלב בתוכו מגוון שירותים טיפוליים וסיעודיים. רבים מהמשתתפים במרכז החדש הם אנשים שעבדו שנים רבות במפעל של 'סגולה', וכעת, עם התבגרותם, עברו לחלל המותאם להם. מעבר זה מאפשר להם להמשיך ליהנות מהסביבה המוכרת והתומכת תוך קבלת שירותים מותאמים לגילם ולמצבם הנוכחי.

המרכז תוכנן ועוצב בקפידה וכולל אולם פעילות מרכזי רחב ידיים, חדרי טיפול מאובזרים, פינות ישיבה נוחות וחצר מונגשת עם גינה טיפולית. שילוב זה של שני החללים מאפשר גמישות ומגוון אפשרויות למשתתפים. אלו שמעוניינים יכולים להמשיך ולשלב תעסוקה במפעל עם הצעירים, בעוד אחרים יכולים ליהנות משירותי מרכז היום. גישה זו מדגימה את המחויבות של שק"ל לספק מענה כוללני ומותאם לאורך כל שלבי החיים של אנשים עם מוגבלויות.

קלרה פלדמן, יו"ר עמותת שק"ל: המומחיות והניסיון שלנו הופכים אותנו למפעיל האידיאלי עבור מרכז ייחודי זה, שצפוי לשפר משמעותית את איכות חייהם של עשרות משתתפים ומשפחותיהם. אנו מחויבים להמשיך לפעול להרחבת המענה לאוכלוסיות נוספות ומרכזים דומים בכל הארץ".

ראש אגף בכיר מנהל מוגבלויות במשרד הרווחה דני כ"ץ: "הקמת מרכז היום החדש בפתח תקווה מצטרף למרכזי יום רבים של משרד הרווחה הפועלים בכל רחבי הארץ ונותנים מענה לצרכיהם של אזרחים וותיקים עם מוגבלות. מרכזי היום הם חלק מתהליך של המשרד ליישם הלכה למעשה את חוק זכויות לאנשים עם מוגבלות שמטרתו שילוב אוכלוסייה זו בקהילה ומעורבותם בציבוריות הישראלית. זכותם של אנשים אלו להרגיש חלק ולהיות שווים".

מיקי כהן, סמנכ"לית קרן שלם: קרן שלם: "קרן שלם גאה להיות שותפה במימון הקמת מרכז היום החדש הזה. שק"ל זיהתה צורך משמעותי בהקמת מרכז יום ייעודי לאוכלוסיית השיקום המזדקנת, ופעלה בנחישות כדי להפוך את החזון הזה למציאות. זהו צעד פורץ דרך וראשון מסוגו, ואנו מקווים שהוא יהווה השראה ויסלול את הדרך להקמת מרכזים דומים ברחבי הארץ". 

ראש עיריית פתח תקווה, רמי גרינברג: "עיריית פתח תקווה פועלת סביב השעון כדי לתת את כלל המענים הנדרשים עבור האוכלוסיות השונות מגיל לידה ועד 120. במסגרת זו אנו משקיעים רבות גם בקידום מרכזי יום חדשניים, שנותנים מענה לאזרחים וותיקים עם מוגבלות ומאפשרים להם להשתלב בפעילויות שונות. אני מודה לעמותת שק"ל ולכלל הגורמים העירוניים שעוסקים בנושא החושב מידי יום – סביב השעון. אנו נמשיך להשקיע כל משאב שנדרש למען איכות חיי כלל התושבים, ובפרט בסיוע לאנשים עם מוגבלות".