אירוע חריג התרחש ביום חמישי האחרון בתיכון זילברמן בבאר שבע. בסרטון שפרסם כוכב הרשת דניאל עמרם נראים עשרות ילדים מתגודדים ושרים "אנחנו מאמינים בני מאמינים", וכן את הפזמון הפופולרי "שיישרף לכם הכפר". לדברי עמרם, ילדה מהמגזר צעקה ״פרי פלסטין״ והוסיפה אמירות על כך ש"חיילי צה״ל רוצחים". הדבר פורסם בקבוצות בית הספר וילדים מכל הכיתות הגיעו לשכבה שלה. עמרם מסביר בכך את סיבת ההתגודדות.

עוד הוסיף עמרם ודיווח כי "הילדה התקשרה להורים שלה והם הגיעו במיוחד לאסוף אותה",מפני ש"כמעט הרביצו לה״. לדבריו, האירוע נמשך כמעט שעה ובזמן הזה, עמדו בכיתה שלה עשרות תלמידים וצעקו ״שישרף לכם הכפר״, בתגובה לאמירות שלה.

נתונים עגומים: זינוק דרמטי בכמות הישראלים שעוזבים את הארץ
חתולים או אריות? בצפון מזהים הזדמנות להחזרת ההרתעה  

המקרה עורר סערה רבה בבית הספר ובעיר באר שבע. עו"ד שחדה אבן ברי מרשימת "שותפות-שראקה", רשימה יהודית-ערבית שנרשמה והתמודדה בבחירות האחרונות למועצת העיר באר שבע, פנה הבוקר במכתב למנהלת בית הספר, הגברת מירי זומר. במכתב ביקש אבן ברי את התייחסותה של המנהלת להתרחשות, אותה כינה "אירוע בריונות המוני של אלימות מילולית קשה והסתה כלפי ערבים באופן כללי, וכלפי התלמידים הערבים בבית הספר בפרט", תוך שהוא מתעלם מהאמירות שיוחסו לילדה שהקדימו לכאורה את ההתגודדות. 

הוא המשיך וכתב: "קריאות המון התלמידים המשולהב ("שיישרף לכם הכפר") מהוות איום מפורש והסתה לאלימות על בסיס לאום, ולכן יוצרות סביבה מסוכנת עבור התלמידים נגדם הושמעו הקריאות" והתריע כי "יש סכנה שההסתה תוביל למעשים". 

אבן ברי שאל במכתבו: "כיצד ישובו התלמידים לכיתות ולמרחבים הציבוריים המשותפים?", הוא ציין כי תלמידים יתקשו לשוב ללימודים, כאשר הם יודעים שיש כמות לא מבוטלת של תלמידים המסיתים לאלימות נגדם. "ספק רב שיוכלו להתרכז בלימודיהם באווירה כזאת", כתב.


באר שבע (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
באר שבע (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)

לסיכום הוא דרש להבין איזה צעדים קונקרטיים בכוונת בית הספר לנקוט כדי להגן על כלל התלמידים הערבים בבית הספר וכן אלו צעדים ננקטים "כדי לעודד סובלנות, פלורליזם ואקלים בית ספרי המאפשר מרקם חיים משותף ובטוח לכל באי בית הספר", כלשונו.   

מכתבו של אבן ברי לא היה היחיד שנשלח למנהלת בית הספר. הבוקר שלח שי גליק, מנכ"ל ארגון "בצלמו", מכתב מטעמו ובו הוא כותב: "השבוע התקיים בבית הספר אירוע הזוי וקיצוני בו ילדה צעקה 'פרי פלסטין' וכן 'חיילי צה"ל רוצחים'. מדובר באירוע חמור ומקומם ככל הנראה הילדה למדה את זה בבית הוריה". 

גליק הדגיש: "ככל שמשפחתה חושבת כך, זכותם המלאה לקום ולעבור לעזה או לרמאללה, או לכל מדינה ערבית אחרת. לילדה זו אין מקום במדינת היהודים, וודאי שלא בבית הספר המקיף זילברמן שגאה במדינת ישראל ובצה"ל". גליק הציע: "ככל שמשפחתה חושבת אחרת, על הילדה לחזור עם דגל ישראל ולומר שהיא גאה בחיילי צה"ל ולבקש סליחה מכל התלמידים והמורים וכמובן מחיילי צה"ל". 

גליק ציין כי נדהם יותר לראות את מכתבו של אבן ברי, שאותו כינה "פוליטיקאי כושל", כנראה על רקע אי ההצלחה של הרשימה להכניס נציג מטעמה למועצת העיר. עוד הוא אומר על אבן ברי: "השבוע השתתף שחאדה בהפגנה קיצונית נגד המלחמה, בה נטען שחיילי צה"ל מבצעים פשעי מלחמה. ההפגנה אורגנה ע"י ארגון שמסרב לקרוא לחמאס ארגון טרור, מה שמראה לכאורה באיזה צד שחאדה ושות נמצאים".

לגרסתו של גליק ההתגודדות הייתה "תגובה ציונית" לדברים שנאמרו קודם. הוא הוסיף בנוגע לאותה ילדה: "אחרי שהיא בחרה את צד האויב, היא קיבלה את גמולה". גליק הבהיר: "התלמידים אינם חס וחלילה גזענים" ו"הקריאות של התלמידים מעולם לא היו נגד הציבור הערבי, אלא נגד האויבים שלנו". גליק קובע: "יש לגבות במאה אחוז את התלמידים, הם סובלניים, ציוניים ובעלי זהות ברורה".

הורים רבים זעמו על המקרה ואמרו ל"מעריב", כי לא ייתכן שבעוד לילדים רבים אבות ואחים שמסכנים את חייהם בשירות צבאי פעיל בעת הזאת, תלמידה מבית הספר תסית נגדם.

סגן ראש עיריית באר שבע שמעון טובול מסר ל"מעריב": "לא נתפס ולא יעלה על הדעת שבמערכת החינוך הישראלית תלמד תלמידה שמשתפת פעולה עם האויב. הטעות הגדולה היא אצלנו שאנחנו לא שמים לזה סוף. את התשבחות לחמאס היא שמעה בבית, את ההלל לחלאות הנאצים היא קיבלה מאבא ואמא שלה, צריך לזמן אותם להעביר אותם, לשלול להם את האזרחות של כל המשפחה ולתת להם לגור במקום שהם אוהבים עם האנשים שהם מעריצים". 

טובול הוסיף: "מישהו פה חייב להתעורר, לפני שיהיה מאוחר, גדלים לנו בשכונות שלנו, בין הילדים שלנו, מחבלי נוח'בה חדשים". טובול סבור שנדרשת "הרתעה וענישה חזקה. רק ככה הם יבינו מי החזק והשולט". הוא סיכם: "עם ישראל חי וקיים על אפם ועל חמתם".