למעלה מ-100 חיות משק מיישובים בעוטף עזה ובגליל העליון נקלטו מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל על ידי "טבע הקשר" – חברה לתועלת הציבור, המתמקדת בשיקום והצלה של בעלי חיים ומפעילה מרכז חינוך לתלמידי בתי ספר ובני נוער.

"כבר יש לנו בחווה כ-320 חיות משק, הכוללים כבשים, עיזים, תרנגולות, חמורים, פרות, חזירים, ברווזים ותרנגולי הודו ויש צורך להגדיל את מתחם החווה", אומר אור חזקיהו, שביחד עם תום קורדובה, הקים לפני כשנתיים את החווה הייחודית, המתמקדת בהצלת ושיקום חיות משק וקידום ערכים חינוכיים, באמצעות תוכנית חווייתית, שהוכנה לילדי כיתות ב'-ד' מבתי ספר ברמת גן, בשיתוף פעולה עם אגף החינוך בעירייה.

הנשים שמקדישות את חייהן להשבת החטופים: "אסור להרפות עד שיחזרו הביתה"
"המלאך השומר של ילדי בארי": דנה וכרמל בכר ז"ל הובאו למנוחות בבארי

לצורך הרחבת המתחם, לשטח מטעים פסטוראלי שיוכשר בסמיכות תוך שימור העצים הוותיקים ומימון ההוצאות השוטפות שזינקו בעקבות הגידול החד במספר בעלי החיים והתייקרות החציר, העמותה יצאה במבצע גיוס המונים - שיתקיים עד סוף החודש, כאשר היעד הוא להגיע לגיוס כספים של 368 אלף שקל. עד כה, נאספו 239,201 שקל.

"אנחנו מקבלים פניות רבות של רצון לסייע בתרומות וגם בהתנדבויות. יש לנו בחווה כ-100 מתנדבים ואנחנו תמיד זקוקים לעוד מתנדבים", מציין חזקיהו.

בדף הקישור למבצע גיוס ההמונים נכתב: "במשך שנתיים בנינו את 'טבע הקשר' – חווה שיקומית חינוכית קסומה ברמת גן, מקום שאנחנו גאים לקרוא לו בית לאנשים ולבעלי חיים. הצוות גדל, יש לנו המוני מתנדבים אהובים, אלפי אנשים מגיעים לבקר, מאות ילדים ובני נוער עוברים כאן חוויה לימודית ייחודית ומאות בעלי החיים שהצלנו, מעולם לא היו מאושרים יותר. בדיוק כפי שהם צריכים להיות. אנחנו יכולים להסתכל אחורה בגאווה ולהגיד בפה מלא שהגשמנו חלום".

בהמשך מצויין, כי בצמוד לחווה יש מטע ירוק ויפהפה של 15 דונם, שיש רצון להכשיר אותו ובכך להרחיב בצורה משמעותית את שטח החווה, כך שניתן יהיה להקים מתחמים חדשים, להגדיל את הקיימים ובעלי החיים יזכו למרעה חדש ומפנק. "נוכל גם להקים מרפאה חינוכית שיקומית לבעלי חיים ויהיה לנו מספיק מקום להקים תנועת נוער ראשונה מסוגה, בה לילדים ונוער יהיה חלק משמעותי בהצלה ושיקום של בעלי החיים".

חזקיהו (37), תושב רמת גן, שירת כלוחם וכקצין בצה"ל, בשירות חובה ובקבע. לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל הוא גויס לחודשים ארוכים בשירות מילואים.

לאחר סיום שירותו הצבאי הסדיר, הוא למד כלכלה והיסטוריה באוניברסיטת תל אביב. "העולם החברתי מאוד משך אותי, צריכים אנשים שיכולים לעשות שינוי, שלא כל אחד יתכנס בפינה הקטנה והשינוי מתחיל בחינוך", הוא מסביר.

חוות טבע הקשר, שממוקמת במתחם החווה החקלאית מול הספארי ברמת גן, מהווה עבורו ועבור תום קורדובה (34), עובדת סוציאלית קלינית בהכשרתה, המתגוררת בתל אביב, מפעל חיים.

"עד פרוץ המלחמה קלטנו חיות משק שהוחזקו בתנאים קשים, וחלקם עברו התעללויות. היו חמורים שעברו סבל ונפגעו מנשיאת משא כבד, היו חיות משק ממגוון סוגים שהגיעו במצב קשה והיו זקוקים לשיקום", הוא מספר במהלך סיור בחווה, כאשר לכל בעל חיים יש שם וסיפור אישי והוא זוכה לטיפול אישי ואוהב, על ידי מתנדבים ובליווי של שלושה וטרינרים.

"יש פרה, שרפתנים התאהבו בה, שילמו עבורה והעבירו לנו אותה כדי שנטפל בה", הוא מספר – "הגיע אלינו, למשל, גדי שנפל ממשאית ונפצע ונמצא נטוש. לכל אחד ואחד יש את הסיפור שלו".

אור חזקיהו ותום קורדובה בחוות טבע קשר שקלטה חיות משק רבות מעוטף עזה והצפון (צילום: משה כהן)
אור חזקיהו ותום קורדובה בחוות טבע קשר שקלטה חיות משק רבות מעוטף עזה והצפון (צילום: משה כהן)

לאחר פרוץ המלחמה, חוות טבע הקשר, קלטה גם בעלי חיים רבים מעוטף עזה ומאזור הצפון. "קלטנו פרה מיישוב בעוטף, אחרי שהרפת בה שהתה ספגה נזק כבד. קלטנו גם עיזים וכבשים והגיעו אלינו עשרות תרנגולות מהעוטף, ששוטטו, אחרי שמחבלים של חמאס פרצו ללולים ובזזו", הוא מספר על חלק מהמקרים.

במקביל, למבצע הצלת ושיקום חיות המשק, החווה מתמקדת בחינוך. "גיבשנו בשיתוף עם אגף החינוך בעיריית רמת גן תוכנית לימודית חווייתית, שנועדה ליצור מודעות לחמלה, אמפטיה וראיית האחר", מסביר חזקיהו בהתלהבות – "מגיעים אלינו במהלך השנה אלפי ילדים מכ-50 כיתות בבתי ספר יסודיים ברמת גן ויש לנו כוונה להרחיב את הפעילות וזה יתאפשר באמצעות הקמת המתחמים החדשים".

חזקיהו רואה בחינוך מרכיב מרכזי לשינוי עתידי בחברה הישראלית. "החינוך מתחיל מגיל צעיר ובאמצעות התוכנית החווייתית, אנחנו מקנים לילדים ערכים חשובים לקראת העתיד", הוא מספר – "ילדים ובני נוער נקשרים לחיות המשק ואנחנו מלמדים אותם את השפה של כל אחד מבעלי החיים".

איזו שפה?
"לכל בעל חיים יש שפה שצריך להכיר. אם למשל, האוזניים של החמור זקופות קדימה זה סימן לסקרנות. בחווה גם פועלת מאמנת בעלי חיים".

חזקיהו מדגיש את האחדות והאחווה בחווה הייחודית. "מגיעים אלינו מתנדבים מכל הקשת של החברה הישראלית, שמסייעים לנו ביצירת מרחב מוגן לבעלי החיים", הוא מסביר – "החזון שלנו הוא שיקום והצלת בעלי חיים וחינוך לאמפתיה וטיפוח הערך שיש מקום לכולם".

במקביל לפעולות השיקום של בעלי החיים והחינוך לילדים ובני נוער, החווה מהווה מוקד לסיורים לבני כל הגילאים. "המטרה היא להגביר את המודעות", מסביר חזקיהו בנימה אופטימית, "החזון הוא להקים עוד חוות".