בישראל נבדקת האפשרות שיחיא סנוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, חוסל בתקיפת צה"ל. את ההשערה העלו מספר מומחים באמ"ן העוסקים בזירה הפלסטינית, אך נכון לעכשיו אין בידיהם תימוכין או הוכחות בשטח. ד"ר הראל חורב, חוקר בכיר במרכז דיין לחקר המזרח התיכון, שוחח עם "מעריב" בעקבות הדיווחים על מותו האפשרי. 

״יש כאן שתי בעיות, ראשית, יש הנחה ישראלית שהיא לא בהכרח נכונה שסינוואר רוצה להיות בקשר, רוצה לקדם עסקה וכן הלאה. לא מדובר בכלל באפשרות שאולי הוא מושך את הזמן כחלק מהאסטרטגיה שלו לקרוע אותנו מבפנים, ולגרום לנו לדילמות קשות סביב עניין החטופים. אולי בכלל זה בכוונת מכוון לא להיות בקשר עם החוץ?. זו אפשרות שחייבים לפחות לקחת בחשבון ובמיוחד שאין לנו אינדיקציות מובהקות לכך שחיסלנו אותו". אמר חורב. 

"שנית לגבי מה יקרה לחמאס במידה וסינוואר יחוסל. להערכתי ההשפעה תהיה דרמטית ולא רק במובן הסמלי, אלא גם במובן המבני של חמאס ובהשפעה עליו - מעסקת החטופים ועד לתפקוד הצבאי של מה שנותר מהארגון". הוסיף. 

תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס (צילום :דובר צה"ל)

חורב מסביר כי הסיבה לכך פשוטה: "מאז השביעי באוקטובר חמאס עבר שינויים מרחיקי לכת מבפנים. חמאס ברצועת עזה במיוחד הפך להיות ארגון מאוד ריכוזי בניגוד לעבר שבו היו מפקדים, מנהיגים ואנשים אחרים שיש להם מה לומר. אלא שבגלל הקיצוץ המסיבי של הצמרת שלו בכלל והצבאית בפרט הוא הפך להיות ארגון הרבה יותר ריכוזי סביב האחים סינוואר".

אחת הראיות לכך היא המכתב המדובר של סלאמה, סגנו של דף שחוסל עמו והוצג על ידי גלנט מסביר חורב. המכתב מראה איך סלאמה, בכיר לכל הדעות, מדבר "בדחילו וריחמו" אל האחים סינוואר כשהוא חושף את מצבו הקשה. הסגנון הזה חושף את ההתמרכזות החזקה שחמאס עבר מאז השביעי באוקטובר.

לריכוזיות יש יתרונות במצבים מסוימים של שליטה בכוח ובקבלת ההחלטות בצורה ריכוזית מדגיש חורב. מצד שני, ברגע שאתה מחסל את הראש, הארגון סופג מכה איומה ועלול להתפרק, לפחות לתקופה מסוימת. "זה קריטי מבחינתנו, כי אם אכן חיסלנו את סינואר, אפשר לפנות ליחידות המקומיות שמחזיקות בחטופים, להגיד להם רבותיי, העניין נגמר. הצילו את נפשותיכם בתמורה לחטופים, סינוואר מת". 

וכמובן בעניין המשך התפקוד הצבאי של חמאס, שאולי לא יפסק לחלוטין כי תמיד יהיו לוחמי גרילה שימשיכו להילחם, אבל בהכללה, הארגון הצבאי כארגון ייחלש מאוד. ולכן אסור לחשוב שמה שהיה הוא שיהיה וחייבים לזהות תוך כדי המלחמה את השינויים שחמאס עבר מאז השביעי באוקטובר. 

ד''ר הראל חורב, מרכז דיין (צילום: יח''צ)
ד''ר הראל חורב, מרכז דיין (צילום: יח''צ)